
Karsten Meinich
Karsten Meinich (f. 1982) er redaktør for Montages, og utdannet filmklipper fra Den norske filmskolen. Har bl.a. klippet spillefilmene «Natt til 17.» (2014), «Tårnet» og «Harajuku» (2018), kinodokumentaren «Mina og røverne» (2024), samt NRK-serien «Unge lovende» (2015-2018).

Barnets blikk på verdens monstre: Víctor Erices mesterverk The Spirit of the Beehive
The Spirit of the Beehive regnes som en av de største spanske filmklassikerne. I sin allegori om barndom og fascisme skaper regissør Víctor Erice en poetisk filmopplevelse som dessverre er urovekkende aktuell når den vises på Cinematekene igjen denne uken.

Indieperle tilbake fra glemselen – River Phoenix og Lili Taylor briljerer i Nancy Savocas Dogfight (1991)
River Phoenix' rolle i indiefilmen Dogfight (1991) trekkes sjelden frem, men er en av hans beste, og regissør Nancy Savocas romantiske drama vises denne uken i nyrestaurert utgave på Cinematekene.

Stumfilmen trender på norske cinematek – festivaler og spesialvisninger fra nord til sør
Formidling av stumfilm står allerede sterkt på cinematekene i Norge, men vi ser en påfallende oppblomstring denne våren – inkludert den nyrestaurerte sovjet-satiren Chemi Bebia – My grandmother (1929) i syv norske byer.

Sjokk, spy og rave reviews – her er de første Sundance-reaksjonene fra nattens premiere på Den stygge stesøsteren [2]
I natt hadde Emilie Blichfeldts spillefilmdebut Den stygge stesøsteren sin verdenspremiere på Sundance-festivalen, og nedenfor byr vi på en gjennomgang av den umiddelbare mottagelsen. De første reaksjonene fra publikum og […] [2]

Skuespilleren som auteur – en dialog om Laura Dern, «acteurism» og Inland Empire
Inland Empire (2006) er fortsatt regissør David Lynchs siste spillefilm, og nå hentes den frem igjen på Cinematekene. I sentrum står skuespiller Laura Dern, og i denne dialogen diskuterer vi hennes bidrag i lys av begrepet acteurism.

Her er årets Golden Globe-priser – The Brutalist og Emilia Pérez leder an
I natt ble årets Golden Globe-priser delt ut på Beverly Hilton hotell i Los Angeles, og Jacques Audiards musikal Emilia Peréz og Brady Corbets drama The Brutalist står igjen som de store vinnerne, med henholdsvis fire og tre priser hver.

Skyld og straff, lidelse og frelse – en dialog om Abel Ferraras Bad Lieutenant (1992)
Regissør Abel Ferrara er i fokus på Cinematekene denne uken, med en serie visninger av hans kontroversielle kultfilm Bad Lieutenant (1992) i nyrestaurert utgave – og i denne dialogen diskuterer vi hvordan filmen oppleves i dag.

Fra drøm til mareritt i Hollywood: John Schlesingers The Day of the Locust (1975)
John Schlesingers urovekkende og ugjestmilde Hollywood-fortelling The Day of the Locust er i all sin groteske, nesten apokalyptiske iscenesettelse av Hollywood, en brutal kontrast til hvordan vi er vant med å se drømmenes by på film.

Produsent John M. Jacobsen er invitert inn i Oscar-akademiet – «En stor ære», sier legenden [1]
Filmprodusent John M. Jacobsen (Veiviseren) har gjennom flere tiår bidratt til norsk filmkultur med å lage det som har blitt flere av landets mest populære filmer, og nå er han invitert inn som medlem i Hollywoods mest eksklusive klubb: The Academy. [1]

Grøssfremkallende første trailer til Robert Eggers’ nytolkning Nosferatu
Succumb to Darkness er det illevarslende markedsføringsslagordet som avslutter Nosferatu-traileren nedenfor – den første smakebiten på Robert Eggers‘ påkostede nytolkning av Dracula-myten, tidligere sett i både F.W. Murnaus stumfilm fra […]

Thomas Vinterberg lager ny versjon av Brødrene Løvehjerte med amerikansk selskap finansiert av arabiske penger
Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte er et mesterverk fra den nordiske barne- og ungdomslitteraturen. Nå er filmrettighetene kjøpt av et amerikansk selskap (med arabiske oljepenger), og Thomas Vinterberg skal regissere en ny versjon.

Moderne pasifisme i klassisk sci-fi: The Day the Earth Stood Still (1951)
The Day the Earth Stood Still er kanskje mest kjent som et viktig sjangermessig sci-fi-verk fra 1950-tallet, men regissør Robert Wise lagde filmen for å få frem et antikrigsbudskap. Og i dag er dette kanskje mer moderne enn på lenge?

Et vesen under trykk: Willem Dafoe og motorsykler i Kathryn Bigelows gjennombruddsfilm The Loveless (1981)
Cinematekene-aktuelle The Loveless (1981) var regissør Kathryn Bigelows gjennombruddsfilm, og denne stilsikre, intense fortellingen varslet med full kraft og selvsikkerhet at en markant ny filmkunstner hadde ankommet den amerikanske indiescenen.

Fem veier gjennom Jean-Luc Godards postmoderne mesterverk Weekend (1967) [2]
Jean-Luc Godard er en av filmhistoriens viktigste kunstnere, men ikke den enkleste å bli klok på. Weekend (1967) er denne uken aktuell med visninger på Cinematekene rundt om i landet, og i denne artikkelen peker vi ut fem veier gjennom regissørens uregjerlige, anarkistiske satire. [2]

Tilbakeblikk: En gang var vi krigere (1994)
Lee Tamahoris familiedrama En gang var vi krigere (1994) har ved flere anledninger blitt kåret til New Zealands beste film noen sinne, og snart 30 år etter premieren gir den tragiske fortellingen om en māori-familie på randen av sammenbrudd fortsatt gjenklang.

Glimt av kjærlighet: Kira Muratovas Brief Encounters (1967)
Kira Muratovas lenge utilgjengelige film Brief Encounters («Korotkie vstrechi», 1967) er et dypt fascinerende, moderne og komplekst verk, som for lengst burde ha vært filmhistorisk allemannseie. Denne uken løftes den frem på cinematekene i syv norske byer.

Historisk ny avtale sikrer storslått relansering og restaurering av en betydelig del av norsk filmhistorie
I dag ble det offentliggjort at det statseide selskapet Filmparken AS har inngått en avtale med Norsk filmdistribusjon om lisensiering av rettigheter og forvaltning av sin omfangsrike katalog med norsk film – som inkluderer nærmere 350 titler.

Grenseoverskridende transformasjon – en samtale med Gullpalme-vinner Julia Ducournau om Titane
«Jeg anser egentlig ikke meg selv som en horrorfilmskaper,» sier den franske regissøren Julia Ducournau i denne eksklusive samtalen med Montages. «Jeg vil at filmene mine skal tre frem som sine helt egne, ville dyr.»

Cannes 2021: Her er årets program i sideseksjonen Kritikeruken
Cannes 2021: Cannes-festivalens to uavhengige sideseksjoner, Kritikeruken (Semaine de la Critique) og Quinzaine des Réalisateurs, offentliggjør denne uken filmene til årets festivalutgave. Først ut er Kritikeruken, som slapp programmet til sin 60. årgang i dag.

Gullpalme-vinner Cristian Mungiu blir årets jurypresident i Kritikeruken i Cannes
Cannes 2021: Gårsdagens nyhet om hovedprogrammet ved årets Cannes-festival vil bli fulgt neste uke av programpresentasjoner fra de viktige sideprogrammene Semaine de la Critique (Kritikeruken) og Quinzaine des réalisateurs. Førstnevnte […]

Her er den visuelt slående første traileren til Steven Spielbergs West Side Story
Nå er omsider den første traileren til West Side Story (2021) sluppet, og Steven Spielberg ser tradisjonen tro ut til å levere et visuelt slående verk av ypperste klasse, i det som blir regissørens aller første filmmusikal.

Det vakre og det vonde med kjærligheten – en samtale med regissør Hafsia Herzi om You Deserve a Lover [6]
I dette intervjuet snakker vi med Hafsia Herzi om debutfilmen You Deserve a Lover, hennes nære samarbeid med Abdellatif Kechiche, inspirasjonen fra Frida Kahlo og forholdet mellom realisme og romantikk i skildringer av kjærlighet. [6]

Nytt liv for død film om levende lik – The Chess Game of Wind er en gjenfødt iransk klassiker
En Visconti-lignende familietragedie gjendiktet som en gotisk giallo, med stearinlysfoto inspirert av Barry Lyndon og et plott verdig Shakespeare, satt til Iran på 1920-tallet, lagd og tapt i Iran på 1970-tallet, og nå... gjenoppstått.

Norske kortfilmer i fokus – her er det alternative kortfilmprogrammet for Cannes 2020
Cannes 2020: Også kortfilm har sin plass under den alternative Cannes-festivalen, og i kortfilmutvalget har vi valgt et norsk fokus. Her presenterer vi nå alle norske kortfilmer som har vært vist i en offisiell seksjon i Cannes.

De virusrammede kinofilmene The Invisible Man og Emma slippes digitalt også i Norge
Alle norske kinoer, cinematek og filmklubber ble stengt torsdag 12. mars, som del av myndighetenes tiltak mot spredning av koronaviruset. Dagen etter, fredag 13. mars, stod en rekke kinofilmer egentlig premiereklare […]

Fra krise til nyskapning: Slik blir Amandusfestivalen 2020 en nettfestival for publikum i koronaens tid
Amandusfestivalen 2020 rekalibreres som nettfestival, og vi har snakket med festivalsjef Eivind Nordengen om hvordan ideen kom på bordet, og hvordan de nå jobber med å planlegge festivalen i helt nytt format.

Et blikk på James Deans tragiske livslinje gjennom rollene i Øst for Eden, Rotløs ungdom og Giganten
George Stevens' episke familiekrønike Giganten (1956) var den siste av de tre filmene James Dean rakk å spille inn før han døde i en bilulykke, 30. september 1955. Vi kaster et blikk på Dean og hans tre eneste filmroller.

Nye filmer fra Abel Ferrara, Kelly Reichardt og Tsai Ming-liang i Berlinalens hovedkonkurranse [2]
Berlinalen 2020: I slutten av februar går startskuddet for den 70. utgaven av filmfestivalen i Berlin, og i dag ble årets Gullbjørn-nominerte filmer i hovedkonkurransen offentliggjort. Allerede før jul rapporterte […] [2]

En tynn tråd mellom liv og død i Henri-Georges Clouzots nådeløse neglbiter Fryktens lønn (1953) [1]
Henri-Georges Clouzots Gullpalme-vinnende spenningsfilm Fryktens lønn (1953) er nesten urovekkende distansert i sin livspessimisme og beske skildring av desillusjonerte menneskers vilje til å sette livet på spill for kjapp gevinst. [1]

En fabel om drømmer og nederlag: George Cukors A Star is Born (1954)
Show biz-fabelen A Star is Born eksisterer i fire Hollywood-inkarnasjoner, men George Cukors filmatisering fra 1954 regnes av mange som den beste – kanskje fordi tematikken også gjenspeiles i myten om filmens tilblivelse og etterliv.

Her er endelig den første teaser-traileren til Martin Scorseses påkostede nye gangsterfilm The Irishman [2]
Med sitt nye epos The Irishman vender Martin Scorsese tilbake til sjangeren vi elsker å se ham briljere i: gangsterfilmen. Og foran kameraet har regissøren samlet et nesten parodisk stjernelag, […] [2]

En plutselig følelse av uvisshet: En dialog om Andrej Tarkovskijs Offeret [1]
Offeret (1986) ble den russiske mesterregissøren Andrej Tarkovskijs siste film. I denne artikkelen deler vi noen av våre tanker om filmen, og løfter frem et knippe sitater fra blant andre fotograf Sven Nykvist og regissøren selv. [1]