Amandus 2020 blir nettfestival. (Illustrasjonsbilde: Amandusfestivalen)

Fra krise til nyskapning: Slik blir Amandusfestivalen 2020 en nettfestival for publikum i koronaens tid

En rekke av de nært forestående filmfestivalene i inn- og utland har blitt avlyst etter utbruddet av koronaviruset, men ikke alle. For Amandusfestivalen, som i år arrangeres 1.-4. april, ble løsningen å tenke innovativt: årets utgave er omgjort fra kinofestival til nettfestival. Vi har snakket med festivalsjef Eivind Myklebost Nordengen om hvordan ideen kom på bordet, og hvordan de nå jobber med å planlegge festivalen i helt nytt format.

«Jeg tror kanskje Amandusfestivalen er en av de viktigste filmfestivalene vi har,» sa regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen til Montages i 2013, da Amandusfestivalens eksistensgrunnlag var truet av støttekutt og mulig nedleggelse. Den viktigste møteplassen i Norge for unge filmtalenter har altså vært ute i tøft vær før, og selv for et arrangement som har Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette-Marit som sin høye beskytter, står man uten sikkerhet i møte med koronavirusets spredning.

Men Amandusfestivalen har altså løst problemet rundt den nødvendige kanselleringen av arrangementet som en fysisk festival på Lillehammer med å «relansere» årets program i en digital utgave – altså som en nettfestival. Og selv om de negative konsekvensene alltid føles som det tyngste i krisetider, oppstår det også muligheter når alle de velkjente måtene å gjøre noe på må droppes.

Nedenfor følger vår samtale med festivalsjef Eivind Myklebost Nordengen, som sammen med sin stab nå jobber på høygir for å ferdigstille planene som fortløpende settes sammen på Amandusfestivalens (hjemme)kontor. Vi får vite mer om hvordan ideen kom til, hvilke utfordringer festivalarbeiderne møter nå, og på hvilken måte denne alternative nettfestivalen kan være en modell for filmformidling – også i fremtiden.

*

Montages: Når forstod dere at den fysiske kinofestivalen Amandus i år måtte bli avlyst, og hvor raskt etter det kom ideen og beslutningen om å arrangere denne nye nettversjonen?

Eivind Myklebost Nordengen: Vi skjønte at det begynte å bli fare på ferde da lignende arrangementer i Lillehammer-området bestemte seg for å avlyse i starten av forrige uke. Da fulgte et par smått forvirrende dager da vi prøvde å få litt oversikt over situasjonen, hvilke alternativer vi hadde og samtidig følge stadig nye utviklinger i media. Onsdag morgen bestemte vi oss for at dette ikke så ut til å kunne gå, og at vi ble nødt til å avlyse den fysiske kinofestivalen.

Ideen om en nettfestival hadde dukket opp i denne prosessen, og vi bestemte oss ganske umiddelbart for at en alternativ løsning var noe vi ville prøve ut. Jeg skal ikke nekte for at det å snu helt om på tankegangen i hvordan festivalen skulle se ut var en liten prosess, etter å ha jobbet i mange måneder mot en vanlig festival, men jeg tror samtidig at det bare har vært positivt å ha noe nytt og spennende å sette rett i gang.

M: CPH:DOX i Danmark forløser også årets utgave som digitalversjon. Rådførte dere dere med andre aktører før avgjørelsen?

EMN: Ja, vi ser nå at det er flere som gjør det samme. Vi har ikke vært i direkte dialog med noen, men tar inspirasjon fra hvordan flere forskjellige digitale festivaler har gjort det, eller vil komme til å gjøre det. Samtidig er vi i utgangspunktet en såpass spesiell festival, med de målgruppene vi har og den oppbyggingen vi har, at vi også er nødt til å finne vår egen måte å løse dette på.

Festivalsjef Eivind Myklebost Nordengen, planlegger Amandus 2020 som nettfestival, fra hjemmekontoret.

M: I pressemeldingen sendt ut 11. mars skriver dere: «Du skal kunne få oppleve deler av festivalen gjennom strømming på nett. I stedet for at du reiser til Amandusfestivalen, kommer festivalen i stedet hjem til deg!» Hvordan rent praktisk vil nettfestivalen foregå? Vil dere vise filmer side om side med det faglige programmet? Blir det direktesendinger i sosiale medier?

EMN: Ja, hele festivalen vil nå kunne oppleves på nett, sånn at alle skal kunne få den med seg, om man enten sitter i karantene, prøver å unngå smittesituasjoner eller bare er interessert. Rent praktisk kommer festivalen til å være todelt:

Flesteparten av de nominerte kortfilmene kommer til å ligge ute på nettsiden vår i en begrenset periode. Noen få filmer får vi dessverre ikke vist på nettfestivalen, av rettighetsmessige årsaker, men de aller fleste vil være mulig å se. For å få tilgang, må man registrere seg som festivaldeltaker, noe som vil være gratis og mulig for alle å gjøre. Her kan man også stemme på sin favorittfilm, i konkurransen om publikumsprisen.

Den andre delen vil være direktesendinger som sendes via sosiale medier, der du kan få se noen av foredragene som egentlig skulle vært på årets festival, samtaler med profesjonelle filmskapere og diskusjoner om de nominerte filmene og intervjuer med flere av de unge filmskaperne. I tillegg vil vi strømme prisutdelingen vår, for vi skal selvsagt fortsatt kåre vinnere av årets Amandus-priser.

M: Det er jo de yngste filmskaperne i landet som vanligvis deltar på Amandusfestivalen, men vil dere som nettfestival rette dere også mot andre målgrupper? Og må man være akkreditert for å «besøke» nettfestivalen?

EMN: Vi har over de siste årene fått en ganske bred målgruppe, helt fra ungdomsskolealder, til elever i videregående og på folkehøgskoler, til studenter som gjør seg ferdig med filmutdanningen sin. Innholdet på festivalen har derfor blitt delt litt opp etter målgruppe, noe som også vil være tilfelle på nett. Samtidig er fordelen med en nettfestival at flere kan få mulighet til å få den med seg, så vi håper nå at familie, venner og andre interesserte også vil sjekke ut hva festivalen har å by på.

På nettfestivalen kan festivalpublikummet bl.a. møte filmskaperne bak kinodokumentaren «En gang Aurora» (Benjamin Langeland, Stian Servoss og Thorvald Nilsen).

M: Med alle skoler og studiesteder stengt, er vel detagerne deres spredd for alle vinder – som gjør at det sosiale aspektet ved festivalen blir vanskelig å gjenskape. Eller har dere ideer også her, for hvordan et digitalt møtested kan gjenskapes for festivalgjengerne?

EMN: Vi mister selvsagt den sosiale møteplassen som en festival er, noe som er en viktig del av det å dra på Amandusfestivalen. Vi undersøker forskjellige muligheter til å skape noen digitale møterom, men har ikke helt landet på hvordan dette skal kunne gjenskapes i vår nettfestival riktig enda.

M: Dere setter sammen en alternativ festival på få uker, og med gjennomføring allerede i starten av april, må man spørre: får dere det til i tide? Hva er de største utfordringene? Opplever dere at den etablerte bransjen er villige til å bidra med dugnad for å hjelpe dere dra det i land?

EMN: Det er jo et stort prosjekt som vi skal stable på beina på svært kort tid, så vi prøver jo å ha et realistisk bilde på hva vi faktisk får til. Samtidig så opplever vi at det er mange som er interesserte i å bidra, så vi tror vi kan få til noe kult. De fleste har jo også fått litt mer fritid nå fremover, så da er det bare stas å heller kunne sette av litt tid til dette.

Det er absolutt ambisiøst, men jeg tenker at hvis det er én festival som burde prøve seg på noe sånt, så er det jo Amandusfestivalen – som er for fremtidens filmskapere!

*

Amandusfestivalen arrangeres som nettfestival på amandusfestivalen.no 1.–4. april. Her er et Instagram-galleri fra fjorårets prisutdeling:

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Amandusfestivalen (@amandusfestivalen)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>