Cannes 2021: Cannes-festivalens to uavhengige sideseksjoner, Kritikeruken (Semaine de la Critique) og Quinzaine des Réalisateurs, offentliggjør denne uken filmene til årets festivalutgave. Først ut er Kritikeruken, som slapp programmet til sin 60. årgang i dag.
Forrige ukes presentasjon av de Gullpalme-nominerte filmene til årets hovedprogram på Croisetten er naturlig nok den mest tungtveiende «nyhetsdagen» i forkant av Cannes-festivalen, men selv om hovedprogrammet i år ble særlig gledelig sett gjennom norske øyne, er det gjerne programmene til sideseksjonene som virkelig pirrer nysgjerrigheten og oppdagelseslysten.
Kritikeruken ble startet av foreningen for franske filmkritikere i 1962, og prisene ble opprinnelig utdelt etter avstemning fra pressen, men det siste tiåret blitt delt ut av en jury. (Årets jury ledes av Cristian Mungiu.) Kritikeruken fokuserer sitt arbeid mot å oppdage nye talenter, og viser kun regissørers første- eller andrefilmer.
Med dette fokuset på debutanter og andregangsfilmskapere byr Kritikeruken ofte på en liste med rimelig ukjente navn – så også i år. Programsjef Charles Tesson presenterer i denne videoen de 10 kortfilmene og 7 langfilmene som Kritikeruken i 2021 har invitert til sine konkurranseprogrammer:
I 2019 hadde vi gleden av å se den norske kortfilmen The Manila Lover i Kritikeruken, men de siste årene har Norge glimret med sitt fravær i denne viktige sideseksjonen. Spoler vi tilbake til 2006 var både Jens Liens Den brysomme mannen og Christopher Nielsens Slipp Jimmy fri inkludert i dette programmet, og to norske filmer var også representert samtidig i 1997, da Erik Skjoldbjærg og Pål Sletaune fikk sine respektive gjennombrudd med Insomnia og Budbringeren.
Dessverre har ingen norske debut- eller andrefilmer nådd opp i år. Kritikeruken har sett over 1600 kortfilmer og 1000 spillefilmer, så med tanke på de få plassene seksjonen har til konkurransefilmer, er det kanskje ikke så rart.
Likevel kunne man håpe at nye filmer fra regissører som Jakob Rørvik (som er klar med sin spillefilmdebut Thomas i multiverset) eller Hallvar Witzø (som var Gullpalme-nominert for kortfilmen Ja vi elsker i 2013 og nå er klar med spillefilmdebuten Alle hater Johan) – begge antatt premiereaktuelle i Norge til høsten/sen-høsten – kanskje var aktuelle. Men alt tilsier at Kritikeruken med norske øyne er et vel så trangt nåløye som hovedkonkurransen.
Nedenfor følger en oversikt over filmene som i år har blitt valgt ut til Kritikeruken.
*

Kritikerukens konkurranseprogram
- Amparo av Simón Mesa Soto
- Feathers av Omar El Zohairy
- The Gravedigger’s Wife av Khadar Ayderus Ahmed
- Libertad av Clara Roquet
- Olga av Elie Grappe
- Piccolo Corpo (Small Body) av Laura Samani
- Rien à foutre (Zero Fucks Given) av Julie Lecoustre & Emmanuel Marre
*

Spesialvisninger:
- Åpningsfilm: Robuste (Robust) av Constance Meyer
- 60. årgangs jubileumsvisning: Les Amours d’Anaïs av Charline Bourgeois-Tacquet
- Bruno Reidal (Bruno Reidal, Confession of a Murderer) av Vincent Le Port
- Petite Nature (Softie) av Samuel Theis
- Une jeune fille qui va bien (A Radiant Girl) av Sandrine Kiberlain
- Avslutningsvisning: Une histoire d’amour et de désir (A Story of Love and Desir) av Leyla Bouzid
Kort- og novellefilm i konkurranse:
- Brutalia, Days of Labour av Manolis Mavris
- Duo Li (Lili Alone) av Zou Jing
- Fang ke (An Invitation) av Hao Zhao & Yeung Tung
- Inherent av Nicolai G.H. Johansen
- Interfon 15 (Intercom 15) av Andrei Epure
- Ma Shelo Nishbar (If It Ain’t Broke) av Elinor Nechemya
- Noir-soleil av Marie Larrivé
- Safe av Ian Barling
- Soldat noir av Jimmy Laporal-Trésor
- Über Wasser (On Solid Ground) av Jela Hasler
