Ny Star Wars-trilogi på vei, skrevet og produsert av X-Men-veteranen Simon Kinberg

Disney og Lucasfilm skal lage en ny Star Wars-trilogi, skrevet og produsert av Simon Kinberg. Dette markerer starten på en ny epoke, etter at The Rise of Skywalker avsluttet Skywalker-sagaen i 2019.

Fem år er lenge i popkulturen, og siden forrige Star Wars-film på kino har verden både overlevd en pandemi og sett strømmetjenestene slå ut i full blomst – inkludert Disney+, som har presentert såpass mange tv-serier satt til Star Wars-universet at vi har mistet tellingen. Hva skal til for at Lucasfilm kan, vel… for å si det med en reaktualisert frase: Make Star Wars Great Again?

Detaljer rundt plottet i den nye trilogien er fortsatt ikke kjent, men Lucasfilm avviste i går påstanden fra bransjenettstedet Deadline om at Kinberg nå vil fortsette der Skywalker-sagaen slapp (og at dette blir «episode 10-12»). Intensjonen her er å introdusere helt nye rollefigurer og en ny historie, og ikke lage en fortsettelse, forteller kilder til The Hollywood Reporter. (Selv om det ikke betyr at noen kjente rollefigurer ikke kan eller vil dukke opp.)

Simon Kinberg har altså nå fått utfordringen med å gi ny kreativ retning til Star Wars-universet på kino. Han er best kjent for sitt arbeid med X-Men-serien (helt siden han skrev X-Men: The Last Stand i 2006 har han både produsert, skrevet og regissert ulike X-Men-filmer for Fox), men har også erfaring fra andre storfilmer og tidligere Star Wars-prosjekter. Han var medprodusent og manusforfatter på den animerte serien Star Wars: Rebels (2014-18), men signerte også actionfloppen The 355 for Universal i 2022 (ikke hørt om den, nei?).

Det er i det store og hele uvisst om Kinberg har de nødvendige kunstneriske kvalitetene til å bygge opp en hel filmtrilogi som den kresne Star Wars-fansen ukritisk kan begynne å glede seg til. Han virker å være best skikket som servitør av medhårs kommersiell underholdning, snarere enn å avgi et distinkt visuelt og narrativt uttrykk. (Med det sagt: Apichatpong Weerasethakul skal ikke lage Star Wars-filmer, det skjønner alle, men J.J. Abrams var eksempelvis en vesentlig mer ansett mainstream-auteur da han tok fatt på The Force Awakens, enn hva Kinberg er.)

Så hva trenger Star Wars egentlig nå? Etter 47 år med episke eventyr og galaktiske konflikter, er spørsmålet om sagaen har utspilt sin rolle. Er det nødvendig å grave videre og dypere i galaksen, eller er Star Wars som kinoserie bedre tjent med å gli inn i arkivet, og la fiksjonsuniverset leve videre i endeløse TV-varianter? Kan Star Wars fortsatt være en vesentlig filmkulturell påle? Kinbergs trilogi er et tegn på at Lucasfilm fortsatt «har trua», men vi har samtidig også sett hvordan mange offentliggjorte prosjekter siden 2019 har havnet i skrivebordsskuffen.

Hvis man skal tørre å glede seg, hva kan en ny trilogi tilføre? Etter så mange vendinger, og den nå tilbakelagte «nostalgiperioden» der ikoniske rollefigurer har returnert på dusinet og fått sine historier utspilt, er det kanskje på tide å la universet få mer kreativ frihet? Et av de nyere prosjektene som virkelig lyktes, er Tony Gilroys Andor (2022-). Der den siste filmen virket som en repetisjon av gamle ideer, ga Andor i sin første sesong et friskt perspektiv på Star Wars-mytologien – mer dybde, mer politisk resonans, og langt mindre fokus på tøysete sprell og episke slag.

Simon Kinbergs prosjekt bør risikere å utfordre både Star Wars-universet og fansens forventninger på måter vi ikke har sett før. Kinberg har hittil i karrieren ikke vist mer enn solid blockbuster-håndverk, men det Star Wars trenger er en revolusjonær retning – i et fiksjonsunivers som rommer så mange muligheter.

Lucasfilm har for øvrig også flere andre Star Wars-prosjekter i utvikling, inkludert filmer fra regissører som James Mangold, Sharmeen Obaid-Chinoy, m.fl. Jon Favreaus spin-off The Mandalorian & Grogu blir uansett først ferdig, den kommer på kino i mai 2026.