Skarp, drivende trailer til Neill Blomkamps comeback-grøsser Demonic

District 9-regissør Neill Blomkamp har ikke laget en kinofilm siden Chappie i 2015, men returnerer nå med lavbudsjettsgrøsseren Demonic – som i denne første traileren virker å signalisere et forfriskende comeback.

Da Blomkamp fikk sitt gjennombrudd med spillefilmdebuten District 9 i 2009, ledet ikke bare suksessen til en Oscar-nominasjon for beste film, men også til spekulasjoner om Blomkamps mulige rakettkarriere over i svære franchise-prosjekter av ulik art. Slik gikk det ikke.

Istedenfor å gjøre Hollywood-reboots, –sequels eller –remakes, valgte Blomkamp seg en mer auteurlignende reise gjennom ulike sci-fi-prosjekter, som den storbudsjetterte Elysium (2013) og nevnte Chappie. Blomkamp flørtet i 2015 med å gjøre en film i Alien-franchisen, basert på hans egen originale idé, men året etter kom rapporter om at ideen rant ut i sanden og at prosjektet effektivt ble nøytralisert da Ridley Scott gikk i gang med Alien: Covenant.

Spol frem til 2021, og Blomkamp er tilbake med sin nye grøsser Demonic, som står klar for amerikansk kinopremiere 20. august. Prosjektet oppstod organisk under pandemien, da Blomkamp (bosatt i British Columbia) plukket opp penn og kamera og gikk i gang med et prosjekt som kun krevde liten stab og lavt budsjett. «The whole planet was shutting down and the plans that I had for other bigger films were put on hold,» fortalte Blomkamp til EW i april, og ga også litt mer innsikt i bakgrunnen for prosjektet:

I was thinking we should self-finance something so that we could make something cool. For a long time, I’ve been really interested in films like Paranormal Activity, and lower budget stuff that is pretty terrifying, and so we just started working on this concept. It grew and it got bigger than films like Paranormal Activity, but it was cut from the same cloth really. So that’s what it is. We made use out of a lot of the locations out here and just shot it through the summer.

Traileren nedenfor indikerer at Demonic har både sci-fi- og (åpenbare) grøsser-elementer, ispedd både virtuelle dimensjoner (hovedpersonen virker å gå inn i en spillverden) og religiøse elementer. La oss håpe filmen også kommer til norske kinoer, for horrorsjangeren har alltid godt originalutviklede ideer som dette – innimellom alle franchisene.