
Hedda Robertsen
Hedda Robertsen (f. 1987) er forfatter og redaktør for Montages. Hun debuterte i 2008 med romanen «Skutt i filler av Mads Mikkelsen». I 2020 mottok hun Tanums kvinnestipend, og i 2022 utkom hennes fjerde roman, «Rom 66». Hun er aktuell med novellesamlingen «Upraktisk kjærlighet».

Blod på lerretet: Jacques Rivettes La Belle Noiseuse
Jacques Rivettes La Belle Noiseuse skildrer den unge kvinnen Mariannes møte med den aldrende maleren Frenhofer, et klassisk kunstmonster i prosess med å skape sitt mesterverk. Filmen er en meditasjon over tid, og ulike forhold til det levende og døde.

Skisser av et melodrama: Jeg elsker også deg
Juliette Binoche er til vanlig god på å gi det antatt latterlige et løft – og trekke ut det eksistensielle og universelle fra det tilsynelatende tåpelige, suppete og såpete. Men Jeg elsker også deg blir bare en skisse av et melodrama, skurrende og lett forglemmelig.

Serenade i morgengry: Jacques Rivettes Out 1: Noli me tangere [1]
Med en leken og kunnskapstørst tilnærming, retter Jacques Rivette fokuset mot glimt av frihet. I gatenettet, øvingslokalet og ettromsleilighetene. På kafeer, i barer og telefonkiosker. Ikke minst i bøkene, kinosalen og på veien til og fra. [1]

«I often end up all alone at night in my hotel room»: Om Chantal Akermans filmforfatterskap
«Noe som føles magisk når jeg ser filmene til Chantal Akerman, er det uspektakulære, ikke-sensasjonelle: Alt bare er, som det er – ofte uproduktivt, sykelig, håpløst. Hun vier tomheten sin fulle oppmerksomhet og krever at seeren gjør det samme. Ta det eller forlat det.»

Jente under påvirkning: Pixars Rød [1]
Moralen i Pixars Rød er en nyttig lekse: Friheten og muligheten til å uttrykke følelser i et bredt spekter, skal ikke tas for gitt. Og med et monster som metafor unngår regissør og manusforfatter Domee Shi en analyse som låser seg fast i det kjønnsspesifikke. [1]





































