Montages presenterer Jacques Rivettes Out 1: Noli me tangere (1971) – vises for første gang i Oslo

Montages har gleden av å presentere en spesialvisning av enhjørningen i europeisk filmkanon, nybølgeregissøren Jacques Rivettes trettentimers filmserie Out 1: Noli me tangere (1971), som nå endelig kommer til Cinemateket i Oslo – og siden i Bergen og Trondheim.

Det er en stor begivenhet at cinematekene i Oslo, Bergen og Trondheim nå, i samarbeid med Montages, har sikret rettighetene til denne sjeldne filmperlen. Med unntak av én visning på filmfestivalen i Tromsø i 2016, er dette første gang Rivettes mye omtalte epos vises i Norge.

Med Out 1: Noli me tangere (1971) gir nybølge-regissøren Jacques Rivette et bilde av Paris i april 1970, to år etter opprøret i mai 1968, og et eksempel på improvisasjon som livsform. Filmen borer inn i nytelse, risiko og dagdriverens mentalitet. En oppløsning av tiden, eller inngang til andre tidsfølelser. Rivettes trettentimers filmserie inviterer til en tverrestetisk tilnærming, med et stort antall åpnende referanser til litteratur, teater, filosofi, teori og musikk.

Jean-Pierre Léaud i «Out 1: Noli me tangere» (1971). (Foto: Carlotta Films).

Å omtale en filmskaper som litterær er en klisjé, men blant regissører vi setter høyt må Rivette være blant de mest beleste, med en spesiell lidenskap for klassikere. I Out 1 flanerer nybølgelegenden Jean-Pierre Léaud rundt i byen med brun kordfløyelsbukse og leser høyt fra Honoré de Balzacs Historien om de tretten (1833-5), tre kortromaner om et hemmelig selskap i attenhundretallets Frankrike. Med boka i hånden leter Léaud etter sammenhenger i gatenettet.

Parallelt gjør Frédérique (skuespiller og feministisk aktivist Juliet Berto) sin entré: en profesjonell tyv som stjeler fra tilfeldige menn i kafeer og barer. Med hippiejentestilen, smykkene, slengbuksene, heklingen og mønstre på mønstre, er det lett å forestille seg at Frédérique deltok i demonstrasjonstog tiåret før, og at tablåene vi ser henne i er etterspillet – forsøket på å holde liv i den sprukne utopien. Den New Age-influerte mystikken gir også tilgang på alternative fortellinger, strukturer og livsanskuelser, og er en nøkkel for å forstå Rivettes filmforfatterskap. «Det fantastiske må være logisk,» sa han om sin klassiker Celine & Julie (1974).

Spørsmål om alternative fellesskap står sentralt i dette eposet om to teatertrupper. Tretten timer, tretten hovedpersoner. Ideen om et gjensyn – individer som var sammen i opptakten til mai 1968, møtes på nytt i april 1970. Dagdriverne slentrer rundt i byen mens skuespillerne – ledet av det store filmikonet Michael Lonsdale – tolker greske tragedier gjennom improvisasjon, kropps- og stemmedrama. Nybølgestjernene Bulle Ogier og Bernadette Lafont har også sentrale roller.

«Out 1: Noli me tangere» (1971). (Foto: Carlotta Films).

Out 1: Noli me tangere diskuterer en rekke problemstillinger som oppleves akutte for vår tid: Hvilke rom for frihet finnes i dag? Hva vil det si å sette kroppen fri? Hva er betingelsene for å erfare noe i fellesskap i et kapitalistisk samfunn? Hvordan kan vi leve sammen?

Visningen blir en «minifestival» i Oslo, som går over to dager – lørdag 2. og søndag 3. mars, med pauser og faglige innlegg underveis. Litteraturviter og kritiker Benjamin Yazdan, forfatter Hans Petter Blad og undertegnede vil holde hvert sitt foredrag. Essayboken Jacques Rivette. Tre tekster (2024, Robertsen) vil lanseres i forbindelse med arrangementet, og selges i skranken på Cinemateket. De tre tekstene tar utgangspunkt i tre filmer av Rivette: Out 1La Belle Noiseuse (1991) og La bande des quatre (1989). Utgangspunktet for boken var to essays (her og her) om Rivettes filmer publisert på Montages i juni 2023.

Cinematekene i Bergen og Trondheim følger opp med sine visninger av Out 1 senere i mars og april. Montages anbefaler å avlegge et besøk! Her er en side for eventet på Facebook.