1. Memoria (Apichatpong)
2. Wheel of Fortune and Fantasy (Hamaguchi)
3. En vakker morgen (Hansen-Løve)
4. Spencer (Larraín)
5. Blonde (Dominik)
6. Bergman Island (Hansen-Løve)
7. Drive my Car (Hamaguchi)
8. Bones and All (Guadagnino)
9. Crimes of the Future (Cronenberg)
10. Moonage Daydream (Morgen) / This Much I Know to be True (Dominik)
*
Hva var den største kinoopplevelsen du hadde i 2022?
Hamaguchis Drive My Car på Vega med kjæresten. Romantisk! Å begynne å gå på pressevisninger som fersk kritiker.
Kan du nevne et særskilt filmøyeblikk som risset seg inn fra året som gikk? Et enkeltbilde, en lyd, en stemning?
Metallisk lyd i den nyrestaurerte versjonen av Cronenbergs Crash for første gang på «Oslo Kino».
Hvis du må velge én rolleprestasjon fra 2022, hvilken vil du trekke frem?
Tilda Swinton i Apichatpong Weerasethakuls Memoria.
Hva tenker du er det mest innovative som skjedde i filmkulturen i 2022?
Andrew Dominiks Blonde føltes som noe helt eget. Og flott å se Chantal Akermans Jeanne Dielman på toppen av årets Sight & Sound-kåring!
Kan du løfte frem et bra element fra en film du mislikte?
Et stillbilde fra operaen i den ellers heseblesende Annette av Leos Carax.
Hvilken av fjorårets filmer hadde best fashion?
The Souvenir: Part II, kanskje? Joanna Hoggs detaljrikdom i klær, sminke, interiør. Også mange fine basisplagg i Hamaguchis Wheel of Fortune and Fantasy.
Hvilket soundtrack fra 2022 har du lyttet mest til?
Bergman Island! Fin å danse til.
Hva var den beste “gamle” filmen du så for første gang i 2022?
Out 1: Noli me tangere (1971) av Jaqcues Rivette.
Hvilken film gleder du deg mest til å se i 2023?
Todd Fields Tár, på nytt!