Thomas Vinterberg lager ny versjon av Brødrene Løvehjerte med amerikansk selskap finansiert av arabiske penger

Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte (1973) er et mesterverk fra den nordiske barne- og ungdomslitteraturen, og mange har også et nært forhold til Olle Hellboms filmatisering fra 1977. Nå er filmrettighetene kjøpt av et amerikansk selskap (med arabiske oljepenger), og Festen-regissør Thomas Vinterberg har fått oppgaven med å lage en ny versjon – i serieformat.

Et av Hollywoods bransjenettsteder, Deadline, kom med nyheten før helgen, men offentliggjøringen formidler foreløpig kun at Vinterberg og hans co-manusforfatter, den britiske dramatikeren Simon Stephens, skal i gang med utvikling denne våren – som betyr at det er en lang vei frem mot en eventuell innspilling. Det fremgår også at forvalterne av Lindgrens rettighter, selskapet Astrid Lindgren AB, er tilknyttet dette nye prosjektet.

Skulle alt likevel gå som planlagt, blir det i tilfelle første gang på nesten femti år at noen lykkes med en ny film eller serie om brødrene Karl og Jonathan Løvehjerte – så kompleks og utfordrende har adaptasjoner av Lindgrens roman vist seg å være. (På teater har det derimot vært mange ulike oppsetninger.)

Forrige forsøk på en filmatisering ble behørig rapportert om her på Montages, da vi i mai 2012 var første publikasjon til å fortelle at La den rette komme inn-regissør Tomas Alfredson skulle i gang med en ambisiøs, påkostet versjon for det store lerretet. Alfredsons prosjekt kom langt med både manus og opptaksforberedelser, og i 2013 bevilget både NFI og SFI produksjonsmidler.

Forventet totalbudsjett den gang var på 288 millioner kroner, men ti år og mange inflasjonsprosentpoeng senere er det vanskelig å se for seg at Brødrene Løvehjerte som en ny serie blir en mindre kostbar produksjon. Alfredson planla å gjøre en tredjedel av filmens location-opptak på norsk jord – deriblant skulle den idylliske Kirsebærdalen bygges i enten Vest- eller Nord-Norge. Dessverre kollapset finansieringen til slutt, og vi vil aldri få se hvordan Alfredson planla å gi filmisk liv til Nangijala.

Jonatan og Skorpan i Kirsebærdalen fra Olle Hellboms 1977 versjon av «Brødrene Løvehjerte».

På versjonen Thomas Vinterberg skal i gang med er situasjonen riktignok en ganske annen. Istedenfor statlige nordiske støttegivere, har storkapitalen denne gang rykket inn. Den danske regissøren er hyret inn av amerikanske Media Res, et selskap basert i Los Angeles som ble grunnlagt i 2017 av tidligere dramasjef i HBO, Michael Ellenberg, og omtaler seg som et «premium independent studio». De siste årene har de markert seg med profilerte produksjoner, bl.a. for AppleTV+ (The Morning Show og Pachinko) og Amazon (I’m a Virgo). Media Res stod også bak den engelskspråklige Ingmar Bergman-nytolkningen Scenes from a Marriage (2021) for HBO, produsert i samarbeid med den erfarne svenske produsenten Lars Blomgren fra Filmlance.

Blomgren har siden den gang blitt ansatt av Media Res International (deres avdeling med globalt fokus), og i den anledning uttalte Ellenberg at en internasjonal strategi gir mening, fordi «audiences have never been more [excited] to explore stories and cultures different from their own». Da selskapet – i hva Deadline omtaler som en heftig budrunde – sikret seg rettighetene til Brødrene Løvehjerte, var Blomgren sentral. Om dette betyr at Vinterbergs versjon får en distinkt skandinavisk vibe eller ikke, gjenstår å se, men Blomgren har uttalt i et intervju med Nordisk Film & TV Fond at han «will look for premium scripted content outside the US, be it in English or non-English language». Han sier også til Dagens nyheter at «det här är kanske den allra viktigaste boken för mig och alla andra svenskar», og at «med den tid vi lever i och behovet av empati» er taimingen god for en ny adaptasjon. Vi får håpe at Vinterbergs Brødrene Løvehjerte får lov å beholde sin opprinnelige svenske språkdrakt.

Det som er sikkert er at Media Res nylig fikk arabiske oljepenger inn på eiersiden, da investeringsfondet RedBird IMI i januar gikk inn med betydelige beløp og ble deleier i selskapet. The Hollywood Reporter meldte da at RedBirds Jeff Zucker (tidligere konsersjef i CNN og NBCUniversal) går inn i styret til Media Res og at grunnlegger Ellenberg beholder sitt majoritetseierskap.

Men det er da verdt å merke seg at RedBird IMI eies 75% av IMI (ifølge TBI), som er Abu Dhabi-basert og eid av De forente arabiske emiratenes Sheikh Mansour bin Zayed al-Nahyan – kanskje mer berømt for sitt eierskap i den britiske fotballklubben Manchester City, der den norske spissen Erling Braut Haaland for tiden er ansatt. (Slik står det til med menneskerettighetene i Emiratene, ifølge Amnesty International.)

Så, hvis man «følger pengene» (som man jo bør gjøre), så kan det ved første øyekast virke som at Vinterberg skal realisere et kunstnerisk drømmeprosjekt («It stands as a milestone from my childhood, shining vividly in my memory», uttaler han til Deadline), mens det bak sceneteppet også opererer et arabisk investeringsfond med milliarder å plassere i ulike selskaper. Det er altså IMI som er med å sikre den finansieringen som igjen kan gi grønt lys for produksjonen, styrt av amerikanske Media Res, hvis visjon Jeff Zucker etter RedBirds investering omtaler som mer materialistisk enn kunstnerisk: «[we are expanding] our presence across all forms of scripted, unscripted and children’s entertainment as well as news and information».

Globale forretningskonglomerater har for lengst tatt kontroll på de fleste store underholdningsgigantene – filmstudioer og strømmetjenester – som avgjør hvilke internasjonale film- og TV-produksjoner som ender opp på skjermene i de tusen hjem. Nå også Astrid Lindgren og hennes Brødrene Løvehjerte.