Historisk ny avtale sikrer storslått relansering og restaurering av en betydelig del av norsk filmhistorie

I dag ble det offentliggjort at det statseide selskapet Filmparken AS har inngått en avtale om lisensiering av rettigheter og forvaltning av sin omfangsrike katalog med norsk film, til selskapet Norsk filmdistribusjon (NFD), som på sin side har storslåtte planer om relansering og restaurering av nærmere 350 titler fra den norske filmarven.

Da vi her på Montages kunne rapportere i slutten av februar om at filmene til Wam & Vennerød vil vende tilbake, lå denne større avtalen mellom Filmparken og NFD i bakgrunnen – men alle detaljene var da ikke helt avklart. Nå varsler selskapene i en felles pressemelding av avtalen er i boks, og dette betyr at ikke bare Wam & Vennerøds filmer blir å se igjen i nær fremtid, men at også de fleste av titlene produsert hos Norsk Film AS siden 1932 plutselig blir mulig å hente frem i lyset igjen.

Styremedlem i Filmparken, Nils Dugstad, uttaler følgende i pressemeldingen:

For oss er det svært viktig at den norske filmarven blir ivaretatt på en god måte. For oss betyr det at filmene blir tilgjengelige, som for eksempel klassikere som FantHeftig og begeistret og Bør Børson. Vi har derfor valgt et samarbeid med en norsk aktør som har store ambisjoner for restaurering, tilgjengeliggjøring og ikke minst kuratering av den norske filmarven. Det har vi funnet hos Norsk Filmdistribusjon.

Norsk Filmdistribusjons Svein Risberg hevder også at det for tiden er stor etterspørsel etter norsk innhold der ute, og at denne avtalen ikke bare er filmhistorisk viktig i formidlingsøyemed, men også har kommersielt potensial:

I dagens marked er lokalt innhold svært ettertraktet, og det gir unike muligheter for å skape enda mer begeistring for den rikholdige norske filmarven. Det vil kanskje overraske mange, men Gjest Baardsen, Reisen til julestjernen og Tante Pose var faktisk blant fjorårets mest solgte titler hos Platekompaniet. Salget matchet de store Hollywood-titlene! […] Det kan være lett å glemme hvilken posisjon norske filmer har og har hatt i den kulturelle bevisstheten vår, men det er altså et faktum at Døden på Oslo S i sin tid ble sett av dobbelt så mange som den første Alene hjemme-filmen på norske kinoer, og det er en god grunn til at vi fortsatt kan finne på å anmode andre om å «snurpe igjen smella si».

Prosjektet er likevel ikke tilgjengelig i en håndvending – nå venter et omfattende arbeid for de involverte hos NFD, og som Montages flere ganger har rapportert om er det nitide prosesser som kan ligge bak noe så enkelt som bare å få én film restaurert fra analoge elementer over i en digital form. (Se blant annet vår sak om arbeidet Nasjonalbiblioteket la ned i å redde Bent Hamers Eggs.)

Ambisjonen til NFD er ifølge Risberg at katalogen fra Filmparken skal være tilgjengelig fra 2023, slik at inneværende kalenderår kan brukes til restaurering og revitalisering: «Enkelte av titlene har ikke vært tilgjengelige på mange år, og vi vil gjerne gi disse en grundig helsesjekk for å sikre at de gjøres tilgjengelige i god kvalitet. Vi investerer betydelige midler i å oppnå målet, som er at flest mulig av disse klassikerne skal kunne deles med publikum i en kvalitet de ikke har hatt på mange år. […] Men med gode og kunnskapsrike samarbeidspartnere både i Filmparken, Nasjonalbiblioteket og andre, skal vi klare å gi den norske filmarven, fra gullalderen på 30-tallet til moderne tid, et kjempeløft,» avslutter Risberg i pressemeldingen.

Det blir med stor spenning at Montages vil følge dette arbeidet fremover, og det venter mange gullkorn og gleder fra norsk filmhistorie på det (i sikkert mange tilfeller) nye publikummet for disse filmene.