«The Invisible Man» og «Emma»

De virusrammede kinofilmene The Invisible Man og Emma slippes digitalt også i Norge

Alle norske kinoer, cinematek og filmklubber ble stengt torsdag 12. mars, som del av myndighetenes tiltak mot spredning av koronaviruset. Dagen etter, fredag 13. mars, stod en rekke kinofilmer egentlig premiereklare – blant dem den nye Jane Austen-filmatiseringen Emma, og på kinotoppen fra uken før lå The Invisible Man. Nå slipper studioet Universal begge disse rett på digital leiefilm.

En av de helligste kuene i kinofilmbransjen er visningsvinduet for en film – der kinolansering ligger før videolansering, og pausen mellom de to opprettholdes med varighet på flere måneder (hvor lenge er litt avhengig av film og markedsstrategi). Men kort fortalt eksisterer denne enigheten mellom selskaper som driver med produksjon/distribusjon av film og selskaper som driver kinoer, for å sikre at kinoene har filmene eksklusivt, og at man gjør seg ferdig med billettsalget hos kinoene før man profiterer på filmen igjen som hjemmevideo.

Dette visningsvinduet har vist seg å være mer seiglivet enn nesten noe annet i filmindustrien. Selv ikke oppfinnelsen av internett, bredbånd, digital videodistribusjon og strømmetjenester har gjort ende på denne regelen. Men så kom koronaviruset, som ikke respekterer noen etablerte oppfatninger på sin vei gjennom verdenssamfunnet, og da land etter land stengte ned alle sine kinoer, endret til slutt sjefene hos Universal sin holdning – og besluttet for noen dager siden at de nå ville bryte visningsvinduet for aller første gang. At deres kinoaktuelle filmer nå ville bli tilgjengelig for leie digitalt, virket å kun gjelde USA. Men i dag ble det klart at Viaplay også slipper filmene i Norge, fra og med i morgen, fredag 20. mars:

«Det vi nå gjør er helt unikt, og det er fantastisk at NBCUniversal velger å slippe disse filmene tidlig på Viaplay. Vi tester upløyd mark når vi bryter med det tradisjonsrike visningsvinduet som tilhører kinoene for å gi alle der hjemme mulighet til å kunne se filmer de hadde planlagt å se på kino sammen,» forteller Filippa Wallestam, Chief Content Officer i Viaplays moderselskap NENT Group, i en pressemelding.

Prisen blir dog stiv – kr. 189,- per film vil det koste å leie disse, og man har da filmen tilgjengelig i 48 timer. Tiden vil vise om publikum er villig til å betale «kinobillettpris» for å se film i stua, men bare to stykker på kinodate for å se Emma ville ha lagt igjen langt mer penger enn dette, så kanskje er det liv laga? «Besøkstallene» på disse titlene som leiefilm vil bli svært interessante for hele filmbransjen – la oss håpe Universal gjør de tilgjengelige, i etterkant av dette paradigmeskiftet.

Etter Emma og The Invisible Man, er det varslet at Universal også vil slippe Trolls – Verdensturné og The Hunt på samme måte, og Warner Bros. har annonsert at Birds of Prey også vil bli tilgjengeliggjort raskt som digital leiefilm. Så får vi se om flere følger på.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>