Maria Sødahls «Håp» (til venstre) og den danske debuten «Kød & Blod» (til høyre) er begge invitert til Berlinalens sideprogram Panorama.

Berlinalen 2020

Første filmslipp for den revitaliserte, 70. utgaven av Berlinalen: Maria Sødahls Håp til Panorama

20. februar 2020 går startskuddet for den 70. utgaven av filmfestivalen i Berlin, og med ny kunstnerisk ledelse på plass (les mer her) ligger alt til rette for at Berlinalen kan få et etterlengtet løft. I går ble de første utvalgte filmene annonsert, og blant dem finner vi Maria Sødahls kritikerroste drama Håp (med rom for flere norske titler etter hvert som øvrige seksjoner offentliggjøres).

Håp hadde riktignok sin verdenspremiere på filmfestivalen i Toronto i september og norsk premiere i november, men akkurat slik tilfellet var med Ole Giævers Mot naturen i 2014 er filmen likevel invitert til Berlinalen – her spiller det nok inn at Panorama-seksjonen ikke er så strenge på å kreve verdenspremierer, pluss at nord-amerikanske festivaler ikke er i så spiss konkurranse med de europeiske.

Ved siden av Håp har Panorama invitert en rekke andre titler (full oversikt her), og seksjonens ferske kunstneriske leder Michael Stütz sier i pressemeldingen at utvalget byr på «filmmakers of an emerging, headstrong generation». En rekke ukjente regissørnavn i oversikten tyder på store muligheter for oppdagelser – den danske debutanten Jeanette Nordahls Kød & Blod er en film vi har hørt mye godt om fra våre danske kollegaer, og som det dermed knytter seg visse forventninger til. (Man angrer sjelden på å oppsøke danske debutfilmer på store filmfestivaler, med Team Hurricane fortsatt friskt på minnet fra Venezia i 2017.)

Øvrige filmer som ble offentliggjort i går finner vi i sideseksjonene Generation, Forum Expanded og Perspektive Deutsches Kino (klikk for oversiktene), og en nysgjerrighetsskapende overraskelse er comebacket til narrativ kinofilm for filippinske Raya Martin (Independencia) som kommer til Berlinalen for vise sin nye film Death of Nintendo i Generation Kplus, beskrevet som «a dazzling world of the pop culture of the 1990s».

Fra Matteo Garrones «Pinocchio» (2020).

Til slutt kan vi nevne at Berlinalens hovedprogram fra og med 2020-utgaven vil sløyfe konseptet om Out of Competition-visninger, og heller fase denne typen titler over i den litt generelle seksjonen Berlinale Special Gala – forbeholdt profilerte filmer som ikke er inkludert i festivalens program «på kunstnerisk grunnlag», om man kan si det slik. Italienske Matteo Garrone er første regissør med en produksjon klar for denne seksjonen, og ser ut til å holde seg i Il racconto dei racconti-modus: Berlinalen skal vise hans nye, påkostede Pinocchio-filmatisering, med Roberto Benigni som Gepetto. (Et meta-element i seg selv – Benigni regisserte som kjent en Pinocchio-filmatisering i 2002, med seg selv om tittelfiguren. Blir det første gang noen har gestatltet både Gepetto og Pinocchio?)

«[Matteo Garrone] succeeds in re-telling the well-known story with his very own world of images. Although he is faithful to Carlo Collodi’s ideas, he has nevertheless created a very personal Pinocchio that is much more cheerful than we’ve experienced before,» skriver kunstnerisk leder Carlo Chatrian i pressemeldingen om det som altså er Berlinalens første offentliggjøring om filmer som skal vises på festivalen.

Vi skal som vanlig dekke Berlinalen, og vil rapportere fra den 70. utgaven når den finner sted mellom 20. februar og 1. mars.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>