artikler om
Eskil Vogt
Slik blir Criterion-utgivelsen av Joachim Triers Verdens verste menneske [3]
I juni blir Joachim Trier og Verdens verste menneske innlemmet i den prestisjetunge serien The Criterion Collection. Nå foreligger detaljene om spesialutgaven. Norske filmer «på Criterion» er ikke akkurat hverdagskost […] [3]
Filmkritikerprisen til Verdens verste menneske – andre utmerkelser tildelt Renate Reinsve og fotograf Sturla Brandth Grøvlen
Norsk filmkritikerlag delte i dag ut Filmkritikerprisen for fjorårets beste norske langfilm, som gikk til Verdens verste menneske, regissert av Joachim Trier. Prisen ble overrakt vinneren under utdelingen på Engebret […]
Filmfrelst #460: Cannes 2021 – De norske filmene, Gullpalmen og prisutdelingen [3]
Cannes 2021: I denne omfangsrike episoden fra Cannes diskuterer vi de norske filmene (Verdens verste menneske og De uskyldige, samt prisutdelingen og Gullpalmen med våre danske kritikervenner Christian Monggaard (Information) og Nanna Frank Rasmussen (Politiken). [3]
Filmfrelst #457: Cannes 2021 – En samtale med Eskil Vogt og klipper Jens Christian Fodstad om De uskyldige
Cannes 2021: Den historisk sterke norske deltagelsen ved årets filmfestival i Cannes er kanskje aller tydeligst forankret i manusforfatter og regissør Eskil Vogt. Mellom slagene i Cannes satte vi oss ned med Vogt og hans klipper Jens Christian Fodstad for en prat om arbeidet med De uskyldige.
Filmfrelst #456: Cannes 2021 – En samtale med produsentene Maria Ekerhovd og Thomas Robsahm
Cannes 2021: I denne episoden fra årets Cannes-festival snakker vi med produsentene bak de norske filmene Verdens verste menneske og De uskyldige, som deltar i henholdsvis hovedkonkurransen og sideprogrammet Un certain regard.
Joachim Triers Verdens verste menneske går i opptak 11. august – les synopsiset
Koronasituasjonen ble dramatisk for innspillingen av Joachim Triers neste spillefilm, Verdens verste menneske. Nå er filmen tilbake på sporet, og innspillingen starter allerede 11. august. Etter mye usikkerhet, er Verdens […]
Joachim Trier og Louder Than Bombs vant hovedprisen under Stockholms filmfestival
Joachim Trier ble i går kveld tildelt hovedprisen under Stockholm Filmfestival, Bronsehesten, for sin første engelskspråklige film, Louder Than Bombs. Juryen omtaler filmen som «an aesthetic masterpiece» i sin begrunnelse.
Joachim Trier’s Louder Than Bombs is a sophisticated, genuinely taciturn beast [1]
Cannes 2015: Louder Than Bombs refuses to dole out easy answers, but is pregnant with an inquisitiveness about existence and human psychology. It's such a rich film that it's difficult to amply parse in a single sitting. [1]
Friske blikk på Eskil Vogts Blind i ny fransk og britisk plakat for filmen [6]
To alternative perspektiver på filmplakatkunst kommer til syne i hvordan den britiske og franske distributøren av Eskil Vogts kritikerroste debutfilm Blind presenterer filmen i sin markedsføring. I morgen har Blind […] [6]
Filmkritikerprisen 2015 til Eskil Vogt og Blind – fagpris til Andrea Bræin Hovig og hederspris til Anja Breien [1]
Filmkritikerprisen 2015 ble i dag delt ut av Norsk filmkritikerlag, og vinneren av prisen for beste norske film fra filmåret 2014 ble regissør Eskil Vogt for Blind. I tillegg til […] [1]
Filmvisninger og celebre gjester på Nordisk filmhelg i Oslo
Norsk filminstitutt arrangerer Nordisk filmhelg, for tredje år på rad. Arrangementet finner sted på Filmens Hus lørdag 25. og søndag 26. oktober, og gir deg muligheten til å se alle filmene som er nominert til Nordisk råds filmpris på stort lerret.
Film som kilde til nye perspektiver – idéfilmens vilkår diskuteres i Haugesund [1]
Haugesund 2014: Hva er en «idéfilm»? Evnen til å utfordre konklusjonene ble fremhevet som en felles kvalitet hos paneldeltagerne Eskil Vogt, Liv Ullmann og Erik Poppe under debatten på Den norske filmfestivalen i går. [1]
Å se med og på – det fenomenologiske blikket i Joachim Trier og Eskil Vogts filmer [2]
Det særegne ved filmene til Joachim Trier og Eskil Vogt er at de skildrer virkeligheten slik rollefigurene erfarer den. I Vogts kinoaktuelle Blind går det fenomenologiske blikket inn i en avansert lek med filmmediets muligheter. [2]