FlashbackFlashback: Liten Ida (1981)Av Dag SødtholtLaila Mikkelsens minimalistiske, betagende film er preget av slående bruk av spartanske nordnorske landskap, fortalt fra et lite barns synspunkt, datter av en selvopptatt «tyskertøs», i en historie som utspiller seg de siste månedene før frigjøringen i 1945.
International EditionFlashback: Polaroid (2017)Av Dag SødtholtLars Klevberg's debut feature does not succeed fully as a horror film, but is highly impressive in its mise-en-scène and sophisticated, subdued and moody aesthetics.
FlashbackFlashback: Pennies from Heaven (1981)Av Dag SødtholtThe hero of this brilliant, darkly poetic musical is fantastically arrogant, loutish, self-centred, self-pitying and pathetic, played by Steve Martin as totally captive of his dreams and desires.
FlashbackFlashback: Return to Oz (1985)Av Dag SødtholtThis Disney film is remarkably dark and sophisticated for this company, made during a brief period of a more adult approach to their live action family films. 11-year-old Fairuza Balk is absolutely enchanting as the resourceful heroine.
FlashbackThe Lighthorsemen (1987)Av Dag SødtholtAn excellent, visually ravishing Australian World War I film with an absolutely electrifying extended climax.
FlashbackFlashback: Creature from the Black Lagoon (1954)Av Lars Ole KristiansenCreature from the Black Lagoon ble nylig aktualisert av Guillermo del Toros The Shape of Water, som tok med seg hele fire Oscar-priser, inkludert beste film og regi.
FlashbackFlashback: Kyss meg for faen i helvete (2013)Av Dag SødtholtMed lett hånd har Stian Kristiansen laget en emosjonelt vakker film om mennesker som forløser kunsten og kunsten som forløser livet, via en uimotståelig Eili Harboe som framfører tenåringens kvaler med sårhet og sjarm.
FlashbackFlashback: Körkarlen (1921)Av Erik Vågnes«Særlig slående er Victor Sjöströms uttrykksfulle dobbelteksponeringer og gjentagende bilder av klokker – som et memento mori, en påminnelse om tidens ubarmhjertighet og dødens uunngåelighet.»
FlashbackMaudie (2016)Av Dag SødtholtSally Hawkins er sentral i Oscar-vinneren The Shape of Water, men om du var imponert over henne der, vil du ikke tro dine egne øyne i denne historien fra virkeligheten om en folkelig maler sterkt hemmet av leddgikt.
FlashbackBrimstone (2016)Av Dag SødtholtMånedens film på Oslo-Cinemateket setter en engleaktig Dakota Fanning opp mot en diabolsk Guy Pearce i et kontroversielt, ultrastilisert og skjebnetungt western-epos som langt på vei er et mesterverk.
FlashbackFlashback: Jomfrukilden (1960)Av Karsten MeinichI år er det 100 år siden Ingmar Bergman ble født, og vi ser tilbake på hans gripende hevnfortelling Jomfrukilden i anledning visningene av filmen på de digitale cinematekene rundt om i landet.
FlashbackFlashback: I, Olga Hepnarova (2016) [2]Av Dag SødtholtThe Lure-stjernen Michalina Olszanska briljerer på nytt i en asketisk, men intens beretning om en rystende kriminalsak fra 1970-tallets virkelige Tsjekkoslovakia – samt utenforskap og utforskning av lesbisk kjønnsidentitet. [2]
FlashbackFlashback: Herman (1990) [2]Av Dag Sødtholt«Man er ikke noen rakkerunge, man er blind og har gått seg meget vill.» Anders Danielsen Lie filmdebuterte som 11-åring i 1990 i Herman – en slentrende, underfundig, godmodig fabel om annerledeshet. [2]
FlashbackFlashback: The Last Airbender (2010) [8]Av Dag SødtholtMed den kunstneriske, kommersielle og kritiske suksessen til hans to nyeste filmer friskt i minne er det på tide med en nøktern gjennomgang av M. Night Shyamalans filmer i den tunge perioden 2008-2013. [8]
FlashbackFlashback: The Mangler (1995) [2]Av Dag SødtholtSkrekkfilmpionéren Tobe Hoopers siste kreative kraftanstrengelse var en forrykt maltraktering av en Stephen King-novelle til et fargesprakende, delirisk og marerittaktig melodrama. [2]
FlashbackFlashback: Sybil (1976)Av Dag SødtholtBredden i antall personligheter, aksentuert av at alle spilles av Sally Field, gjør Sybil til et laboratorium over menneskelig oppførsel. Bonus: rettssalsdramaet Primal Fear, med Edward Norton i sin første rolle.
FlashbackFlashback: The Three Faces of Eve (1957)Av Dag SødtholtMan sitter som fjetret av Oscar-vinnende Joanne Woodwards hjerteskjærende fyrverkeri av en rolleprestasjon. Eve lider av personlighetsspaltning, et nytt og sensasjonelt tema i 1957, som også ga oss Lizzie, med samme tema.
FlashbackFlashback: Raising Cain (1992) [7]Av Dag SødtholtDenne uglesette Brian De Palma-filmen er et herlig sammensurium av absurd teater og filmatisk drømmelabyrint, en kavalkade av brå narrative kast og stemningsskifter, dobbeltgjengere og forvekslede identiteter. [7]
FlashbackStarry Eyes (2014)Av Dag SødtholtStarry Eyes er en bortimot genial Kickstarter-finansiert skrekkfilm som via en eksplosiv, overskridende rolleprestasjon beskriver gleden over å hengi seg til ondskapen bedre enn noen film siden The Shining.
FlashbackFlashback: Visiting Hours (1982)Av Dag SødtholtMichael Ironside-fans og horrorelskere bør kjenne sin besøkelsestid: Den kanadiske slasherfilmen Visiting Hours er deilig «trashy», marerittaktig underholdende og mye bedre enn sitt rykte.
FlashbackFlashback: Hierro (2009)Av Dag SødtholtEn mor i sjokktilstand vandrer omkring på en karrig øy på leting etter sin forsvunne lille sønn. Hierro er en poetisk psykologisk thriller svøpt i raffinerte stemninger og visualitet.
FlashbackFlashback: The Squeeze (1977)Av Dag SødtholtIntens tilstedeværelse av et stjernelag med skuespillere og ekstrem fortellerglede hever den lurvete og smått spekulative B-filmen The Squeeze til å bli en elektrisk gangster-thriller.
FlashbackFlashback: Tre skrekkfilmer av Eduardo Sanchez (2006-2011) [1]Av Dag SødtholtAltered (2006), Seventh Moon (2008) og Lovely Molly (2011) er en ufortjent underkjent «trilogi» av lavbudsjettsfilmer fra regissøren som ble berømt for The Blair Witch Project. [1]
FlashbackFlashback: Straight on Till Morning (1972)Av Dag Sødtholt«Hun er desperat etter å gjøre ham til lags, patetisk og helt uten psykologisk forsvarsverk. Han er en mesterlig manipulator som kjører i sirkler rundt henne. Hun er ekstremt sulten på kjærlighet og han er psykopat.»