Har skrevet 166 artikler
Dag Sødtholt
Dag Sødtholt (f. 1958) er frilans filmkritiker og filmskribent for Cinema (tidl. Film & Kino) og Z. Han var Daglig Leder i Norsk filmkritikerlag fra 2001 til 2024. Filminteressen spenner fra de dyreste Hollywood-produksjoner til de rareste kunstfilmer.

Forget your stupid Dad: M. Night Shyamalan’s superhuman escapism in Trap
Dag Sødtholt har igjen gått analytisk til verks på en M. Night Shyamalan-film, nå kinoaktuelle Trap: "Great entertainment is provided in an audacious film where a virtuoso, multi-layered performance by Josh Hartnett shall seduce us into accepting Trap as an arena of pure playfulness."

Impressions of a lucky strike: Woody Allen’s Coup de chance
Kritiker Dag Sødtholt har sett Woody Allens kinoaktuelle nye film Coup de chance, og gjør i denne artikkelen en dyptpløyende visuell analyse: "Allen is an elegant visual stylist, confidently working with meaningful imagery, echoes and motifs."

The Deep Darkies of the Soul: M. Night Shyamalan organically swings in The Visit
"You have to laugh to keep the deep darkies in a cave." Shyamalan's most audacious film presents a bizarre mix of knowing irony, youthful naivete, mental illness, comedic horror and tonal shifts, yet everything seamlessly works.

Rapport fra filmfestivalen i Gøteborg 2016 – et magert år, med dramatiske rammer
GIFF 2016: Montages har igjen besøkt Gøteborg Film Festival, men dette ble en skuffende utgave, der franske Summertime stakk seg frem blant en rekke midt-på-treet-filmer. Teknisk trøbbel sørget også for skår i festivalgleden.

Å hvile i øyeblikket – En nærlesning av Anja Breiens Den allvarsamma leken (1977)
«Kjærligheten, uttrykt gjennom lengsel og tap, er erstattet med materialisme og middelmådighet i et ekteskap som er trygt, men uten de store utviklingsmuligheter.» Vi tar Anja Breiens Den allvarsamma leken i nærmere øyesyn.

Et blikk på Lynne Ramsays visuelle verden: Ratcatcher (1999) [8]
Som del av en visuell gjennomgang av Lynne Ramsays filmografi i 2012, kastet Dag Sødholt et blikk på debuten Ratcatcher, og hans analyse er reaktualisert denne uken i anledning Cinematekenes visninger av filmen i nyrestaurert utgave. [8]