
artikler om
Oslo, 31. august
Joachim Trier, 2011
Cannes 2018
Joachim Trier jurypresident for Kritikeruken i Cannes
Joachim Trier – berøringspunkter
Vi tar et billedmessig streiftog gjennom Joachim Triers langfilmer, og finner koblinger til kinoaktuelle Thelma.
Minner, identitet og nærbilder i Joachim Triers Louder Than Bombs – en humanistisk film
Louder Than Bombs er en film om identitet, minner og ydmykhet i møtet med den enkeltes erfaringer.
Tre enigmaer av Joachim Trier
Joachim Triers tre kortfilmer fra tiden ved National Film & Television School i London viser en sikker formbevissthet, et skarpt øye for iscenesettelse og en særdeles godt utviklet personlig stemme. [2]
Analysen
Blind (2014)
«Eskil Vogt, som har skrevet manus til og instrueret Blind, er inkarnationen af en romantisk ironiker. Han er en fremragende tolker af den kreative kedsomhed, fordi han selv er et produkt af den. Som dig og mig.» [6]
En samtale med Eskil Vogt – del 2
I denne andre delen av vårt omfattende intervju med Blind-regissør Eskil Vogt, snakker han om filmens og tankens frihet, blindhet og fantasi, menneskers behov for visuell bekreftelse, TV-serier og norsk film.
En samtale med Eskil Vogt – del 1
Vi har snakket med regissør og manusforfatter Eskil Vogt om arbeidet med Blind, årene som registudent på La fémis i Frankrike, møtet med Joachim Trier, filmforståelse, viktige inspirasjonskilder – og mye annet. [2]
Å se med og på – det fenomenologiske blikket i Joachim Trier og Eskil Vogts filmer
Det særegne ved filmene til Joachim Trier og Eskil Vogt er at de skildrer virkeligheten slik rollefigurene erfarer den. I Vogts kinoaktuelle Blind går det fenomenologiske blikket inn i en avansert lek med filmmediets muligheter. [2]
Perspektiver på det norske filmåret 2011
Rekordår utenlands, solid publikumsoppslutning her hjemme og stor bredde i sjanger og uttrykk til siden – å bare by på ros er bortkastet når det norske filmåret 2011 skal evalueres. [2]
Topplister
Årets beste filmer – topp 20, 2011
Det er på tide å felle dom over filmåret 2011 – her er våre personlige favoritter fra året som har gått. [46]
Det eneste som er igjen er alt – Montages møter fotograf Jakob Ihre
Med Reprise (2006), Nokas (2010) og Oslo, 31. August (2011) har Jakob Ihre raskt etablert seg som en av landets mest særegne fotografer.
Alt skal glemmes, men ikke Oslo, 31. august
Joachim Triers nye film er mer realistisk og mindre lekende enn debutfilmen Reprise. Denne undersøkelsen av filmens form avslører likevel mange minneverdige vendinger. [4]
Konkurranse: Oslo på film
Oslo er en tydelig karakter i norsk filmhistorie, og denne høsten kanskje mest synlig i Oslo, 31. august. I den forbindelse kjører vi en konkurranse om nettopp det: Oslo på film.
Analysen
Oslo, 31. august (2011)
«Oslo, 31. august har ingen klimaks, ingen katharsis. I den forstand er filmen like flat som den depressive tilstand den beskriver. I den forstand speiler den seg selv som åndstype: det er en film uten antagonister.» [8]
Oslo på film: Schpaaa og Døden på Oslo S
I lys av kinopremieren på Oslo, 31. august ser vi nærmere på to tidligere, modernistiske Oslo-skildringer fra nær norsk filmhistorie: Eva Isaksens Døden på Oslo S og Erik Poppes Schpaaa. [8]
Cannes’11: Filmene vi gleder oss mest til
Cannes 2011: Redaksjonen er ankommet Cannes, yre av forventninger og allerede litt solbrent. På tide med en gjennomgang av hvilke filmer vi gleder oss mest til! [5]