Årets Amanda-nominasjoner vil neppe overraske norske filminteresserte. Joachim Triers Verdens verste menneske hevder seg i hele elleve kategorier, mens makkeren Eskil Vogts De uskyldige er representert i ti.
Andre filmer som i dag mottok mange nominasjoner er Hallvar Witzøs Alle hater Johan og John Andreas Andersens Nordsjøen, med seks nominasjoner hver. Det var aldri noen tvil om at dette kom til å bli duoen Joachim Trier og Eskil Vogts store år, så årets Amanda-jury har gjort forutsigbare, men også edruelige valg.
Den største overraskelsen er beslutningen om å nominere hele tre skuespillere fra samme film som én felles «kohort» i kategorien for beste kvinnelige skuespiller, nærmere bestemt Rakel Lenora Fløttum, Alva Brynsmo Ramstad og Mina Yasmin Bremseth Asheim for sine fremragende innsatser i De uskyldige. Det skulle på en måte bare mangle at alle mottar heder for det som trolig er de fremste barneprestasjonene i norsk filmhistorie, men beslutningen om at disse deler én nominasjon etterlater en samtidig med følelsen av «barneskirenn». Det er tross alt Rakel Lenora Fløttum som spiller hovedrollen, så Ramstad og Asheim burde i stedet vært storfavoritter i birollekategorien. På den andre siden er det fint at Amanda-juryen har gjennomgått en såpass dynamisk og diskuterende prosess at de har vært åpne for å omgå (de diffuse?) reglene.
Noe forvirrende blir det likevel at disse tre tildeles hovedrollestatus, mens Anders Danielsen Lie og Herbert Nordrum begge henvises til birollekategorien for sine prestasjoner i Verdens verste menneske. Noe av kritikken som har versert rundt Verdens verste menneske de siste månedene går ut på at Danielsen Lies Aksel-figur for mange er filmens mest interessante rollefigur; at han styrer fortellingen i opptil flere av dens tolv kapitler. I alle tilfeller oppleves han som en mannlig hovedrolle – i en film med en tydelig definert kvinnelig hovedperson – hvis man går ut ifra hvor mye tid han har på lerretet.
Anthony Hopkins vant sin første Oscar (mannlige hovedrolle) for Nattsvermeren (1991), til tross for at han bare medvirker i 24 minutter av filmens nesten to timer lange spilletid. Ikke nødvendigvis et eksempel til etterfølgelse, men at Danielsen Lies Aksel av Amanda-juryen regnes som en birolle blir litt som om Oscar-akademiet skulle plassert Diane Keaton i samme kategori for Annie Hall (1977). (Joda, hennes rollefigur bærer filmens tittel, men Woody Allens Alvy Singer er fortelleren og medvirker i så å si alle scener, i motsetning til Keaton. Tro det eller ei, men en film kan ha både en kvinnelig og en mannlig hovedrolle.)
Ellers er det bemerkelsesverdig at Amanda følger nettopp Oscar-akademiets uheldige tendens til å utelukkende nominere kostymer i periodefilmer eller påtagelig stiliserte fiksjonsunivers. Det vil si at kategorien reduseres til å bli mest kostyme, snarere enn å verdsette uttrykksfull bekledning også i fortellinger med kontemporær setting. I så måte er det oppmuntrende at samme jury har tilgodesett tre filmer som utspiller seg i samtiden for beste produksjonsdesign.
Blant de aktuelle filmene er Verdens verste menneske den eneste som er skutt på 35mm analogt format, men juryen har valgt å ikke nominert fotografen Kasper Tuxen. Fordi han er dansk? Neppe, for dette har ikke hindret svenske Jakob Ihre i å bli nominert og dessuten vinne for to tidligere Trier-filmer (Louder Than Bombs og Thelma). Altså må vi anta at de komplekse lyssettingene, vakre teksturene og slående nærbildene av ansikter i Verdens verste menneske ikke imponerte juryen i tilstrekkelig grad. Høyst besynderlig, for ikke å si latterlig og amatørmessig – men når det er sagt, så er Norges første stjernefotograf Sturla Brandth Grøvlen en like fortjent vinner for sitt arbeid med skrekkfilmen De uskyldige, dersom seieren skulle inntreffe.
Kategorien for beste barnefilm fremstår også merkelig, med bare to nominerte. Burde man sløyfet denne i år, hvis det ikke var flere kandidater? Prisen for den fremste av «to mulige» barnefilmer fremstår alt annet enn tungtveiende.
Under kan dere se den fullstendige oversikten over årets Amanda-nominasjoner:
Beste kostyme
• Amanda Lee Street for The Middle Man
• Flore Vauville for Tre nøtter til Askepott
• Jenny Hilmo Teig for Alle hater Johan
Beste sminke
• Lois McIntosh og Maria Zahl for I onde dager
• Asta Hafthorsdottir for Tre nøtter til Askepott
• Asta Hafthorsdottir for Alle hater Johan
Beste produksjonsdesign
• Jørgen Stangebye Larsen for Nordsjøen
• Roger Rosenberg for Verdens verste menneske
• Diana Magnus for The Middle Man
Beste kvinnelige skuespiller
• Kristine Kujath Thorp for Nordsjøen
• Renate Reinsve for Verdens verste menneske
• Rakel Lenora Fløttum, Alva Brynsmo Ramstad og Mina Yasmin Bremseth Asheim for De uskyldige
Beste kvinnelige birolle
• Ellen Dorrit Petersen for Tre nøtter til Askepott
• Sara Khorami for Ingenting å le av
• Ingrid Bolsø Berdal for Alle hater Johan
Beste mannlige skuespiller
• Sam Ashraf for De uskyldige
• Pål Sverre Hagen for The Middle Man
• Thorbjørn Harr for Full dekning
Mannlig birolle
• Herbert Nordrum for Verdens verste menneske
• Anders Danielsen Lie for Verdens verste menneske
• Jan Gunnar Røise for Full dekning
Beste foto
• Sturla Brandth Grøvlen for De uskyldige
• Karl Erik Brøndbo for Alle hater Johan
• John Christian Rosenlund for The Middle Man
Beste barnefilm
• CLUE: Maltesergåten (Regi: Thale Persen, Prod.: Cornelia Boysen og Pias Semb)
• Tre nøtter til Askepott (Regi: Cecilie Mosli, Prod.: Fredick P.N Howard og Petter J. Borgli)
Beste manus
• Eskil Vogt for De uskyldige
• Eskil Vogt og Joachim Trier for Verdens verste menneske
• Erlend Loe for Alle hater Johan
Beste lyddesign
• Gisle Tveito og Gustaf Berger for De uskyldige
• Christian Schaanning for Nordsjøen
• Gisle Tveito for Verdens verste menneske
Beste musikk
• Ola Fløttum for Verdens verste menneske
• Jørgen Fluge Samuelsen for Alle hater Johan
• Pessi Levanto for De uskyldige
Beste dokumentarfilm
• Nattebarn (Regi: Peter Aaberg og Sverre Kvamme, Prod.: Carsten Aanonsen og Even Benestad)
• Vær her (Regi: Ragnhild Nøst Bergem, Co-regi: Erlend E. Mo, Prod.: André Folkestad og Camilla Vanebo)
• John: Den siste norske cowboy (Regi: Frode Fimland, Prod.: Elisabeth Kleppe og Frode Fimland)
Beste visuelle effekter
• Espen Syberg og Kai Kiønig Bortne for Verdens verste menneske
• Mats Andersen og Theodor Groeneboom ved Rebel Unit, Morten Jacobsen ved Storm Studios, Lars Erik Hansen ved Gimpville AS og VFX-supervisor Arne Kaupang for Nordsjøen
• Espen Syberg og Ludvig Friberg for De uskyldige
Beste kortfilm
• Observasjon (Regi og prod.: Christoffer Lossius)
• Skolen ved havet (Regi: Solveig Melkeraaen, Prod.: Ingvil Giske)
• Robin og planeten (Regi: Johan Kaos, Prod.: Gary Cranner)
Beste klipp
• Jens Christian Fodstad for De uskyldige
• Olivier Bugge Coutté for Verdens verste menneske
• Christoffer Heie for Nattebarn
Beste regi
• Joachim Trier for Verdens verste menneske
• Eskil Vogt for De uskyldige
• Johan Andreas Andersen for Nordsjøen
Beste norske kinofilm
• De uskyldige (Regi: Eskil Vogt, Prod.: Maria Ekerhovd)
• Verdens verste menneske (Regi: Joachim Trier, Prod.: Andrea Berentsen Ottmar og Thomas Robsahm)
• Nordsjøen (Regi: Johan Andreas Andersen, Prod.: Martin Sundland, Catrin Gundersen og Therese Bøhn)
Beste utenlandske film
• Flukt (Regi: Jonas Poher Rasmussen, Distr.: Mer Filmdistribusjon)
• Everything Everywhere All at Once (Regi: Dan Kwan & Daniel Scheinert, Distr.: Another World Entertainment)
• Dune (Regi: Denis Villeneuve, Distr.: SF Studios)
Medlemmene i årets Amanda-jury: Anne Elvedal (manusforfatter), Toni Usman (skuespiller), Eva Dons (skuespiller), Katarina Launing (regissør), Anders T. Andersen (regissør), Are Sjaastad (produksjonsdesigner), Jacob Thorndahl (visuelle effekter), Catharina Wandrup (fotograf), Bobbie Esra Geelmuyden Pertan (klipper), Richard Sveen (lyddesigner), Peter Baden (komponist), Eli Røthe (kinosjef), Anita Rehoff Larsen (produsent), Khalid Maimouni (produsent), Anne Isene (kostyme/sminke).