Joachim Trier ble i går kveld tildelt hovedprisen under Stockholms filmfestival (Stockholm International Film Festival), Bronsehesten, for sin første engelskspråklige film, Louder Than Bombs. Juryen omtaler filmen som «an aesthetic masterpiece» i sin begrunnelse.
Det har åpenbart skjedd noe med svenskenes forhold til norsk film. Hisham Zaman vant prisen for beste nordiske film under filmfestivalen i Gøteborg hele to år på rad (2013, 2014), og nå har altså Trier vunnet hovedprisen i Stockholm. (Trier har også vunnet Bronsehesten tidligere, for Oslo 31. august i 2011.)
Riktignok består brorparten av juryen av ikke-svenske medlemmer (produsent Mimmi Spång og regissørene Peter Grönlund, Christian Zübert, Di Phan Dang og Arab Nasser), og Trier spiller strengt tatt i en annen divisjon enn Zaman; Louder Than Bombs konkurrerte som kjent i årets hovedkonkurranse i Cannes.
Likevel er det bemerkelsesverdig og gledelig at Triers distinkte filmpoesi har overskygget flere andre sterke titler i konkurransen, som Lucile Hadzihalilovics Evolution og Cannes-favorittene Son of Saul og Mustang.
Juryens begrunnelse lyder slik:
The prize for best film goes to an aesthetic masterpiece, a film that innovatively uses all cinematic components to move freely between present, past, dream and imagination. With this tightly woven family drama, the director gradually patches together our broken inner places and makes us visible to ourselves – and to each other.
Jonas Carpignano vant prisen for beste debut for Mediterranea (som blir å se på norske kinoer, via Mer Film), mens László Nemes vant regiprisen for Son of Saul (norsk kinopremiere over nyttår, distribuert av Arthaus). Utmerkelsen for beste manus gikk til Mustang, mens Manuel Dacosse ble hedret for fotoet i Evolution.
Les mer om de ulike prisene på festivalens hjemmesider.