Dialektikken mellom fortolkningsnøklene og den idealistiske «til døden skiller dem ad»-romansen er ikke like fruktbar som de biopolitiske kroppsintrigene og historiske traumene i Suspiria, men Bones and All er likevel alt annet enn et hvileskjær.
I Ruben Östlunds Triangle of Sadness gis ubehaget en bredere tematisk horisont enn i hans tidligere filmer. Framstillingene av grotesk urettferdighet og dens absurde manifestasjoner skaper ikke bare flauhet hos tilskueren, men også noe som kanskje kan kalles en global skam.
Kira Muratovas lenge utilgjengelige film Brief Encounters («Korotkie vstrechi», 1967) er et dypt fascinerende, moderne og komplekst verk, som for lengst burde ha vært filmhistorisk allemannseie. Denne uken løftes den frem på cinematekene i syv norske byer.
«Elvis viser hvordan en kapitalistisk motivert populærkultur hele tiden truer med å tappe sine gallionsfigurer for penger, selvrespekt og i verste fall liv. Samtidig benytter filmen seg skamløst av en polert estetikk og standardisert fortellerretorikk.» [1]