Forfattere skriver filmkritikk
Den fortviltes latter: Noen betraktninger om Joker
«Er Joker en samfunnsreformator? Neppe. Ikke mer enn Travis Bickle i Taxi Driver, i hvert fall.» Jo Nesbø skriver om fjorårets mest omdiskuterte film.
«Er Joker en samfunnsreformator? Neppe. Ikke mer enn Travis Bickle i Taxi Driver, i hvert fall.» Jo Nesbø skriver om fjorårets mest omdiskuterte film.
Med Dr. Strangelove (1964) viser Stanley Kubrick hva som kan skje hvis ustabile, upålitelige mennesker med for lite kunnskap får for mye makt mellom hendene.
I april 1968, 15 måneder før første månelanding, hadde 2001: en romodyssé verdenspremiere. En av tidenes mest sagnomsuste filmer fyller 50, og vår Kubrick-ekspert Arnstein Bjørkly ser nærmere på noen bærende elementer.
«Det er som om kulminasjonen, kjærlighetserklæringen til David, er så inderlig at den sprenger fiksjonen og bryter igjennom til den virkelige verden. I en filmkulturell «happy ending» innser vi til slutt at vi elsker Spielberg.»
Les den andre delen av Kubrick-ekspert Arnstein Bjørklys dypdykk ned i Kubricks klassiker A Clockwork Orange. [2]
Kubrick-ekspert Arnstein Bjørkly dykker ned i regissørens mest kontroversielle film, A Clockwork Orange. [1]
Hva angår ytre historiske og politiske begivenheter er Spielbergs A.I. overraskende treffsikker sett i retrospekt. [13]
Sverd og sandal-eposet Spartacus er i dag mer som en kuriositet å regne sett i forhold Stanley Kubricks øvrige filmer. Den er likevel tematisk rik og ambisiøs i sitt uttrykk, og ikke minst drivende god underholdning.
David Robert Mitchells It Follows vekker ærefrykt langt utenfor skrekkfilmentusiastenes rekker. Denne første av i alt tre artikler skal se på 10 mulige innganger til filmen, og forsøke å sette ord og bilder på hva som gjør den så spesiell. [30]
Vår kåring av 90-tallets 100 beste filmer er avsluttet, og her presenterer vi Montages’ utvalgte – fra 10. til 1. plass. [58]
I filmen som har alt, ser vi nærmere på de uutgrunnelige ansiktene i Stanley Kubricks enestående Barry Lyndon. [2]
A stunning piece of high-precision filmmaking, formally inventive, thematically intelligent, emotionally gripping, a momentous commercial success, an almost perfect film.
Under filmfestivalen i Cannes i vår, annonserte Steven Spielberg at han akter å ta videre Stanley Kubricks filmmanuskript om Napoleon. Nå går ryktene om at det er selveste Baz Luhrmann som skal regissere Spielbergs prosjekt. [5]
Denne herlige smakebiten antyder at The Grand Budapest Hotel blir selve tekstbok-eksempelet på en «Wes Anderson-film». Men inspirasjonen fra Stanley Kubrick skinner sterkere igjennom enn noensinne. [2]
Det er aldri feil med et gjensyn av The Shining. Det vil nok de fleste cineaster skrive under på, og i fjor skapte dokumentaren Room 237 ny blest rundt Stanley Kubricks mesterverk. Enkelte får aldri nok, og fordyper seg både i selve filmen og Kubricks arbeidsmetoder og inspirasjonskilder. Det gjelder også fotografen J.W. Kern, som nylig publiserte en fotoserie av hotellet som var Kubricks «mal» for utformingen av interiørene på The Overlook Hotel.
«Du overanalyserer!» En vanlig anklage i diskusjon med filminteresserte. The Shining-dokumentaren Room 237 vever nye og rare mønstre i Kubricks klassiker, og er et eksempel på at også overdrevne analyser kan være inspirerende. [15]
Stanley Kubricks «forsvunne» debutfilm er omsider tilgjengelig, og denne uken vises den på de digitale cinematekene over hele landet. [1]
BIFF 2012: Rodney Aschers filmanalyse-dokumentar om den legendariske horrorfilmen The Shining roter seg bort i paranoide konspirasjonsteorier i stedet for å gi oss en dypere forståelse av Stanley Kubricks fascinerende filmverk. [9]
Stanley Kubricks legendariske science fiction-film er en usedvanlig suggererende opplevelse. [8]