I dag ankom den etterlengtede traileren til Wes Andersons The Grand Budapest Hotel nettet, og alle mistanker om at regissøren ville utfordre sin idiosynkratiske og fargerike stil kan legges på hylla. For denne smakebiten antyder snarere at The Grand Budapest Hotel blir selve tekstbok-eksempelet på en «Wes Anderson-film» – og det i aller beste mening.
Det er imidlertid overraskende – og gledelig – at Cinemascope-entusiasten Anderson har skutt filmen i det gamle formatet Academy Ratio. Den amerikanske auteuren har alltid vært inspirert av Stanley Kubrick, med sine symmetriske bildekomposisjoner og sans for frontale bilder av rollefigurene (Diane Arbus--style), men valget av Academy Ratio gjør at assosiasjonene til Kubrick blir enda sterkere enn i noen tidligere Anderson-film. Ikke minst takket være settingen, som unektelig minner en del om Overlook Hotel i The Shining (som vi tilfeldigvis skrev om tidligere i dag).
Vedrørende sin gjenkjennelige stil – som skeptikere synes blir repeterende og monoton i lengden – hadde Wes Anderson følgende å si i et intervju han gjorde med den amerikanske filmbloggen The Playlist i forbindelse med Cannes-premieren til Moonrise Kingdom i fjor:
My natural handwriting is neat and it is like my personality. Somewhere along the way I made this choice: I can force myself to not be what I feel I naturally am or I can just go with it and develop it.
Helt siden gjennombruddsfilmen Rushmore har Anderson utviklet og finpusset sitt høyst personlige, kollasj-pregede formspråk, som film- og TV-kritiker Matt Zoller Seitz har utforsket i det fem kapittel lange videoessayet Wes Anderson: The Substance of Style og den nylig publiserte boka The Wes Anderson Collection.
Filmens offisielle synopsis lyder slik:
«The Grand Budapest Hotel» recounts the adventures of M. Gustave, a legendary concierge at a famous European hotel between the wars, and Zero Moustafa, the lobby boy who becomes his most trusted friend. The story involves the theft and recovery of a priceless Renaissance painting and the battle for an enormous family fortune — all against the back-drop of a suddenly and dramatically changing continent.
Forventningene til The Grand Budapest Hotel blir bare enda høyere etter denne traileren; dette blir forhåpentligvis et av høydepunktene for store deler av Montages-staben i 2014. Filmen får amerikansk kinopremiere 7. mars. Se traileren under frysbildene.
*
*