Siverts topp 20, 2013Av Sivert AlmvikFor meg ble The Master den mest interessante filmen på lenge, med skuespillerprestasjoner som burde tatovere seg inn i sinnet på kommende filmskuespillere for all fremtid. Paul Thomas Andersons lette […]
OmtalePolitiske zombier i Juan of the Dead [2]Av Sivert AlmvikFilm fra sør 2012: Systemkritikk, svart humor og cubansk motstandskraft. Og zombier, selvsagt. [2]
Den apokalyptiske filmenAv Sivert AlmvikI forbindelse med Steven Soderberghs kinoaktuelle Contagion tar vi et skråblikk på den filmatiske apokalypsen - en sjanger som stadig fascinerer oss billettkjøpere.
FlashbackFlashback: Don’t Come KnockingAv Sivert AlmvikEn gammel mann tar oppgjør med seg selv i en herlig og fargerik western-setting.
OmtalePupper, dans og sang i Underwater Love [6]Av Sivert AlmvikFilm fra sør 2011: En herlig miks av porno, sang og dans i denne japanske filmen som er spekket av syrlig ironisk distanse. [6]
OmtaleSterk mediekritikk i The Bang Bang Club [2]Av Sivert AlmvikFilm fra sør 2011: The Bang Bang Club kritiserer en praksis de fleste avishus er skyldige i. [2]
FlashbackFlashback: Grizzly Man [4]Av Sivert AlmvikWerner Herzog klipper sin egen film ut fra en annen manns materiale. Resultaltet er den sterke Grizzly Man. [4]
OmtaleFor mye awesome, for lite annet i Limitless [7]Av Sivert AlmvikBradley Cooper er Hollywoods nyeste yndling, men har han egentlig så mye å by på? Limitless er et stort skritt nærmere avgrunnen for kjekkasen. [7]
FlashbackFlashback: Lost Highway [15]Av Sivert AlmvikDen mest undervurderte filmen i David Lynch sin formidable filmografi. Man må bare la seg rive med av vakkert foto, surrealistisk historiefortelling og sex i slow-motion med Bill Pullman og Patricia Arquette. [15]
FlashbackFlashback: The Parallax View [2]Av Sivert AlmvikKonspirasjonsteoretikere har sine hender fulle nå som Osama bin Laden har blitt drept. Filmen The Parallax View tar pulsen på amerikansk konspirasjons-tradisjon og politisk paranoia. [2]
OmtaleDream Home og kampen mot høye boligpriserAv Sivert AlmvikKosmorama'11: I et ultrakapitalistisk samfunn må man trå over lik for å få ned boligprisene!
OmtaleDjevelsk hevn i I Saw the Devil [1]Av Sivert AlmvikKosmorama'11: I Saw the Devil er ren ondskap, seksualisert vold og vakkert foto. Kim Jee-woons nyeste film skuffer ikke. [1]
FlashbackFlashback: The French ConnectionAv Sivert Almvik«Behind the scenes» fra verdens beste biljaktscene. Kopiert mange ganger gjennom filmhistorien, blant annet av Christopher Nolan i Batman Begins.
OmtaleEn art studerer en annen i Rabbit à la Berlin [3]Av Sivert AlmvikI denne Oscar-nominerte, tyske kortdokumentaren får vi menneskene se oss selv gjennom øynene til en annen dyreart. [3]
OmtaleGunnar goes from comfortable to God [3]Av Sivert AlmvikGunnar Hall Jensen viste oss sin vei til å bli comfortable i sin første film, og nå forsøker han å ta oss med videre inn i sin egen psyke. [3]
Gunnar Goes God utvalgt til Doc Alliance [2]Av Sivert AlmvikDokumentarfilmen Gunnar Goes God er valgt ut som en av fem europeiske filmer til Doc Alliance tour of five festivals 2011. [2]
FlashbackFlashback: Hard Eight [1]Av Sivert AlmvikIf you stay in the game long enough, you'll see everything, win everything, and lose everything. [1]
OmtaleThe Town forsøker, men forblir middelmådig [4]Av Sivert AlmvikThe Town er dessverre delt i tre: den starter lovende, snur på en rar måte og ender med klisjeer. [4]
OmtalePsykedelisk western-dokumentar i Separado!Av Sivert AlmvikOIFF'10: Separado! er noe så sjeldent som en psykedelisk western-dokumentar med musikal-elementer.
Begrepet: Årsak-virkningAv Sivert AlmvikForholdet mellom årsak og virkning er det som driver en film framover, ofte motivert av karakterenes egenskaper.
Begrepet: Direct Cinema og Cinéma Vérité [3]Av Sivert AlmvikTo forskjellige retninger innen dokumentarfilmen, men som har et felles utgangspunkt i utviklingen av mer kompakte kamera og enklere og lettere lydutstyr. Den ene ønsker å leve med sine subjekter, den andre ønsker å blande seg inn. [3]
Begrepet: High concept [1]Av Sivert AlmvikUniverselt, originalt og alt dette oppsummert i løpet av én setning. [1]
Begrepet: Kompilasjonsfilm [1]Av Sivert AlmvikKompliasjonsfilmen tar utgangspunkt i et allerede eksisterende materiale og klipper dette sammen til en film med en ny mening. [1]
OmtaleFFS’10: Leap Year (2010, Mexico)Av Sivert AlmvikÅrets Caméra d'Or-vinner i Cannes er en vellykket affære, med stram estetikk og en like stram historie. Men bør filmens bekymringsløse forhold til grafiske sexscener opp til debatt?
FFS’10: Searching for the Elephant (2009, Sør-Korea) [1]Av Sivert AlmvikSearching for the Elephant blander godt skuespill, stram regi og vakker kinematografi på en måte som vi er vant til for Sør-Koreanske filmskapere. [1]
Begrepet: Time-lapse [1]Av Sivert AlmvikVed å justere antall bilder per sekund kan filmskaperen få tiden til å gå kjappere enn normalt. [1]
Begrepet: Meet cute [5]Av Sivert AlmvikEr du en gammal robot, mens din utkårede likner en iPod? Og dere møttes under absurde omstendigheter, gjerne ved et uhell? [5]
Begrepet: Talking heads [4]Av Sivert AlmvikEt av de mest brukte kinematografiske grepene i dokumentarfilmen har gitt opphav til det lett negative begrepet «talking heads». [4]
Begrepet: Buss-effekten [1]Av Sivert AlmvikDet tetner seg til, alt blir spennende og du venter på å skvette i stolen. Men så! En buss? [1]
Begrepet: Nuit américaineAv Sivert AlmvikEt blått stikk preger bildet selv om du ser at det er filmet på høylys dag. Selv om det virker rart, går du med på illusjonen fordi du er vant til at natt på film skal se slik ut.
Begrepet: Film noir [10]Av Sivert AlmvikKontraster, silhuetter og farlige kvinner. Denne ukes Begrepet omhandler genren film noir. [10]
Armadillos mottakelse i Danmark [1]Av Sivert AlmvikArmadillo har premiere på fredag. Blir debatten i Norge så eksplosiv som i Danmark? Vi har sett på hvordan filmen ble mottatt i hjemlandet, og hva vi forventer her. [1]
Begrepet: Final girl [9]Av Sivert AlmvikEr du jente, jomfru og avholds slipper du å bli drept i skrekkfilmer. [9]
FlashbackFlashback: The Favour, the Watch and the Very Big FishAv Sivert Almvik«The fish is wet but the humor is dry» hevder en bruker av IMDB. Jeff Goldblum og Bob Hoskins lirer av seg tørre vitser og replikker. Stikkord: Jerusalem-syndrom og pornodubbing.
Begrepet: Statlig støtte [4]Av Sivert AlmvikProteksjonisme og den amerikanske filmen. Statlig støtte av film er noe de fleste land har en eller annen ordning for. [4]
Begrepet: Diegetisk/ikke-diegetisk [3]Av Sivert AlmvikValkyrierittet dundrer ut av Kilgores helikopterhøytalere og varsler det kommende angrepet. Musikken kan sanses både av oss som tilskuere og filmens karakterer. Begrepet skal i dag ta for seg forskjellen mellom det diegetiske og det ikke-diegetiske. [3]
Norsk plakat til Armadillo [4]Av Sivert AlmvikDen norske plakaten til den danske dokumentaren Armadillo er sendt i trykken. [4]
Begrepet: Mickey Mousing [12]Av Sivert AlmvikNår Donald setter utfor bakken, spilles en versjon av Bjelleklang. Når han kræsjer i sine nevøers snømann, forandres musikken igjen. Dette kalles Mickey Mousing. [12]
Begrepet: Dybdeskarphet [2]Av Sivert AlmvikDybdeskarphet kan brukes til å trekke vår oppmerksomhet mot noe spesielt i et bilde, eller det kan gi et inntrykk av kompleks realisme. [2]
Digital Storytelling 2010: PaneldebattAv Sivert AlmvikUnder Digital Storytelling 2010 ble det arrangert en paneldebatt der 3D-filmens utfordringer for filmskapere og kinoene generelt var temaet.
FlashbackFlashback: Buffalo ’66 [1]Av Sivert AlmvikIndependent, Gallo og et snev av Ozu. Buffalo '66 er en kult-film innenfor den amerikanske independent-genren. [1]
Digital Storytelling: Colin Doncaster – What does stereoscopic film making mean for VFX?Av Sivert AlmvikKompleksitet og VFX. Colin Doncaster ser på hvordan kompleksitet i forbindelse med produksjon av digitale effekter påvirker filmproduksjonen.
Digital Storytelling 2010: Norwegian VFX omeletteAv Sivert Almvik«Norwegian VFX omelette» presenterer et knippe prosjekter og showreels fra Bug, Camera Magica, Gimpville, Placebo Effects, Storm Studios, Storyline Studios og Stripe.
Begrepet: Chroma key [1]Av Sivert AlmvikEnsartete farger brukes i bakgrunnen for å kombinere to eller flere bilder til ett. Dette er den mest brukte spesialeffekten innen TV og film. [1]
Digital Storytelling 2010: Stromberg og AvatarAv Sivert AlmvikI samarbeid med Digital Storytelling presenterer Montages video av forelesningene fra årets seminar. I dag: Produksjonsdesigner Robert Stromberg («Avatar»).
Begrepet: Jump cut [2]Av Sivert AlmvikJump cuts er når en film klipper i en og samme scene uten at klippet «naturlig» burde vært der. [2]
FlashbackFlashback: Garden StateAv Sivert AlmvikDu er 26, du er singel og du har gått glipp av mange ting her i livet. Garden State er en perfekt «på-vei-mot-30-film» om de spørsmålene livet tilbyr.
Coup de CoeurGunnar Goes Comfortable (2003) [2]Av Sivert AlmvikGunnar Goes Comfortable har en helt spesiell betydning for meg og min menneskelige utvikling. Alt handler om å kunne se seg selv i et kritisk og analytisk lys for å bli et bedre og rasjonelt menneske. [2]
Begrepet: Kino-GlazAv Sivert AlmvikKino-Glaz, filmøyet, observerer ved hjelp av mekaniske, optiske og kjemiske prosesser.
Begrepet: Kino-Pravda [1]Av Sivert AlmvikSannhet og film er noe vi i dag tar med en klype salt, men for Dziga Vertov var dette seriøse saker. Kameraet kunne avsløre dypere sannheter ved samfunnet! [1]
Begrepet: Low-angle shotAv Sivert AlmvikAlle kameravinkler lavere enn vår normale øyehøyde omtales som low-angle shot.
Armadillo tidligere på kino enn først planlagt [2]Av Sivert AlmvikPremieren av den danske dokumentaren Armadillo flyttes på grunn av stor mediedekning etter Cannes-festivalen. [2]
En teknologisk øvelseAv Sivert Almvik«(…) at what point in [Avatar] did you have any doubt what was going to happen next? Or were you ever surprised how it happened?» Duncan Jones, regissør av Moon. […]
Begrepet: Walla [5]Av Sivert AlmvikEn gruppe mennesker snakker i bakgrunnen, men man klarer ikke å ta ordene de sier. I Hollywood kalles denne effekten «walla» og er ment for å beholde oss i fiksjonens univers. [5]
Begrepet: Den nasjonale filmen [2]Av Sivert AlmvikHvordan kan vi definere norsk film? Begrepet denne gang tar opp det vanskelige «national cinema». [2]
Begrepet: Long take [20]Av Sivert AlmvikEnkelte klipp i en film er av såpass stor lengde at de kalles «long take» og er en helt spesiell måte å lage film på. [20]
Begrepet: Blaxploitation [3]Av Sivert AlmvikGenren henvendte seg primært mot et afro-amerikansk publikum, men har i dag blitt en kult-genre så og si alle liker. [3]
Dokumentarfilm som terapi [2]Av Sivert AlmvikKan dokumentarfilmer regnes som terapi? Og hvilke følger har terapien for subjektet, filmskaperen selv, og oss som tilskuere? [2]
Begrepet: Metafilm [3]Av Sivert AlmvikFilmens handling er den samme filmens handling. Dette komplekse forholdet kalles i filmvitenskapen metafilm. [3]
Begrepet: New Hollywood [2]Av Sivert AlmvikUnge talenter, europeiske filmtradisjon og Hollywood. Forandringen i Hollywood på 1960-tallet omtales som New Hollywood. [2]
OmtaleVittig kjærlighet i I Love You Phillip Morris [1]Av Sivert AlmvikJim Carrey briljerer i denne dramakomedien om et homofilt kjærlighetsforhold som sprenger tabuer og fengselsmurer på sin vei til en kinosal nær deg. [1]
Begrepet: Pinku-eiga [1]Av Sivert AlmvikDe japanske rosa filmene blander pornografiske elementer med gode historiefortellinger som tar utgangspunkt i den japanske kulturen. [1]
FlashbackFlashback: Hearts & MindsAv Sivert AlmvikPeter Davies' utsøkte og kritiske dokumentar «Hearts & Minds» er dessverre stadig like aktuell snart 40 år etter.
Gode tall for SnøhulemannenAv Sivert AlmvikMedias interesse for Sverre Nøkling gir gode besøkstall for den norske dokumentarfilmen Snøhulemannen.
Begrepet: ObjektivitetAv Sivert AlmvikBegrepet har sine røtter fra tidlig 1960-tall og det kom fort under kritikk fra mange hold.
Begrepet: Performativ modus [1]Av Sivert AlmvikSubjektiv, personlig og erfaringsbasert. Dokumentarfilmer som tar utgangspunkt i filmskaperens egne erfaringer kalles performativ. [1]
OmtaleK10: R (2010) [4]Av Sivert AlmvikDen dokumentariske og følelseskalde filmen R viser oss forhåpentligvis veien for nordiske filmskapere. R er så å si essensen av hva film bør være. [4]
OmtaleK10: Bodyguards and Assassins (2009)Av Sivert AlmvikTårevått, dramatisk, storslagent og actionspekket Hong Kong-film der selvoppofrelse, lojalitet og revolusjon blandes med spesialiserte slåsskjemper av det filosofiske slaget.
K10: Ola Lund Renolen Internasjonale FilmfestivalAv Sivert AlmvikKosmorama har endelig fått en egen profil: Ola Lund Renolens filmsmak. Men, dessverre, er alt som skjer utenom det tradisjonelle programmet mer spennende.
OmtaleK10: Fra høyfjell til betong i SnøhulemannenAv Sivert AlmvikDen norske dokumentarfilmen Snøhulemannen gir oss et unikt innblikk i hvordan en ekte eremitt lever, men den klarer aldri helt å komme under huden på mennesket bak myten.
Begrepet: Ekspositorisk modus [1]Av Sivert AlmvikI ukens begrep fra filmens verden ser vi på betegnelsen brukt om dokumentarfilmer bygget opp rundt en rekke bevis som leder til en konklusjon. [1]
Park Chan-wook – bølgen raser videre [8]Av Sivert AlmvikMesterregissør Park Chan-wook er kinoaktuell med Thirst, og vi ser nærmere på hans varierte filmografi - og den sør-koreanske filmbølgen, som gjorde hans karriere mulig. [8]
Begrepet: Poetisk modus [3]Av Sivert AlmvikSubjektiv virkelighetsforståelse, følelser og utforskende estetikk. Dokumentarfilmens poetiske modus er den mest krevende av alle. [3]
FlashbackFlashback: Workingman’s Death [4]Av Sivert AlmvikMichael Glawoggers styggvakre dokumentarfilm er både en tematisk og en estetisk triumf. Poetisk dokumentarfilm på sitt beste. [4]
Begrepet: Refleksiv modus [4]Av Sivert AlmvikKritikk av egen form er en av de minst brukte modusene innen dokumentarfilmens verden. [4]
Kvinnelige former, film og internett [2]Av Sivert AlmvikMangfold er et av mange stikkord som kan benyttes for å oppsummere internett. Har man fantasi og spesielle interesser, er det garantert mange likesinnede der ute. Montages ser på fenomenet med sexsceneutklipp. [2]
Begrepet: Observerende modus [8]Av Sivert AlmvikBegrepet forsøker å teoretisk definere dokumentarfilmer som har en helt spesiell stil og teknikk der filmskaperen ser ut til å være en flue på veggen. [8]
K10: Siste frist for å stemme på KanonprisenAv Sivert AlmvikBransjen er inne i sin siste uke med avstemming til Kanonprisen 2009.
Homage og referansebibliotekAv Sivert AlmvikSom en sci-fi bygger Moon i stor grad på eldre og anerkjente filmer av samme genre. Vi ser lett trekk som minner oss om blant annet 2001: A Space Odyssey, […]
Begrepet: Homage [10]Av Sivert AlmvikHar du sett det før i en annen film? Da er du mest sannsynlig et offer for homage i film. [10]
FlashbackFlashback: Blue Velvet [12]Av Sivert Almvik«A candy-colored clown they call the sandman,» mimer Dean Stockwell i David Lynchs Blue Velvet og publikum er like fjetret som Kyle MacLachlan. [12]
Begrepet: Body-Horror [26]Av Sivert AlmvikKroppslig mutilering og grufull invalidisering. Body-horror viser oss det ekleste av det ekle og rører ved vår innerste frykt. [26]
FlashbackFlashback: Ett anständigt livAv Sivert AlmvikStefan Jarls andre del i Mods-trilogien er et emosjonelt våpen.
Begrepet: J-horror [9]Av Sivert Almvik«J-horror» er en betegnelse som brukes om den moderne, japanske skrekkfilmen. [9]
Hva forventer vi av norsk dokumentar i 2010? [2]Av Sivert AlmvikDokumentarfilmåret 2010 blir nok dessverre litt for likt 2009, men vi har funnet tre potensielle lyspunkt i en ellers mørk og nedadgående besøkstrend. [2]
Begrepet: Gendai-geki [4]Av Sivert AlmvikGendai-geki er én av to hovedsjangre innen den japanske filmen. [4]
Begrepet: Jidai-geki [4]Av Sivert AlmvikJidai-geki er én av to hovedgenre innen den japanske filmen alle japanske filmer klassifiseres etter. [4]
Hva er de siste tabuer på film? [3]Av Sivert AlmvikFilmskapere har alltid måttet kjempe mot sensur, men på 00-tallet ble en rekke tabuer brutt. Nå som vi står foran et nytt tiår spør vi: Hva er de siste tabuer på film? [3]
Begrepet: Cut to the chase [2]Av Sivert AlmvikBefinner karakteren din seg i en vanskelig situasjon du ikke klarer å skrive deg ut fra? Vel, «cut to the chase»! [2]
Terry Gilliam – Hollywoods sorte får [2]Av Sivert AlmvikTerry Gilliam er tilbake med en ny film, og vi har kikket på regissørens karriere og særegenheter gjennom et langt og turbulent liv som filmskaper på kant med det etablerte. [2]
Begrepet: AttraksjonsfilmAv Sivert AlmvikEffektene er overveldende, nyskapende og stilige i dagens moderne filmer. Men hele filmhistorien har vært preget av det vi i dag kaller «attraksjonsfilmer».
TopplisterO’hjul med din glede! [1]Av Sivert AlmvikJulen har vært over oss siden starten av oktober. Lei julemaset? Slapp av med vår topp fem «hjulefilmer». [1]
Begrepet: Pan and scan [14]Av Sivert AlmvikEn gammel teknikk for å overføre film til TV. Pan and scan har nok ødelagt mang en filmopplevelse gjennom tidene. [14]
Begrepet: Transportbilder [1]Av Sivert AlmvikCousin Avi i New York besøker Doug i London. Ved hjelp av transportbilder kuttes en kjedelig og lang reise til noen få sekunder. [1]
Et norsk Sørfond? [1]Av Sivert AlmvikDen norske festivalen Film fra Sør kunngjør idag et initiativ til opprettelsen av Sørfond - en ny institusjon for finansiering av film på tvers av landegrensene. [1]
FlashbackFlashback: The Bridge [16]Av Sivert AlmvikEric Steels poetiske, vakre og hjerteskjærende film om selvmord i San Fransisco vakte mye harme. En av de beste dokumentarene noensinne? [16]
Begrepet: Off-screen/on-screenAv Sivert AlmvikLydbildet gir hint av grufulle handlinger mens kamera panorerer sakte vekk og tvinger deg til å se på noe helt annet. Off- og on-screen er et begrep alle filmer må forholde seg til.
TDF’09: Fabelaktige Fiff og Fam (Norge, 2009)Av Sivert AlmvikEn elegant og lekker film med humor og ærlighet, som tar de eldre på alvor.
TDF’09: Shooting Robert King (Storbritannia, 2008)Av Sivert AlmvikHvordan opplever egentlig krigsfotografen frontlinjens harde, blodige virkelighet?
Trondheim Dokumentarfestival’09Av Sivert AlmvikFoto, film, teater og journalistikk mikset sammen under begrepet «dokumentar». Montages gir deg oppdateringer fra Trondheim Dokumentarfestival.
Begrepet: Caméra-stylo [2]Av Sivert AlmvikFilmskaperen burde gjøre sitt kamera om til en penn; gjør filmen unik og din egen! [2]
OmtaleFly me to the Moon! [6]Av Sivert AlmvikDuncan Jones' kritikerroste sci-fi-film Moon tilføyer kvalitet og intelligens i en sjanger som lenge har vært uglesett, og forbeholdt de spesielt interesserte. [6]
Begrepet: Time slice-effektenAv Sivert AlmvikDe henger i løse luften mens de sloss for harde livet. Kamera suser rundt dem og gir en 3D-aktig følelse som oser av spesialeffekter.
FlashbackFlashback: Flash Gordon [3]Av Sivert AlmvikQueen, sci-fi, fargerike kostymer, Brian Blessed og meget sitatvennlig dialog. Hva annet trenger man? [3]
Michael Moore: A Love Story? [4]Av Sivert AlmvikMichael Moore har en ny film på plakaten som tar opp et kontroversielt tema: kritikk av kapitalismen. Dessverre virker Moore litt mindre sint enn før. [4]
Begrepet: Leitmotif [3]Av Sivert AlmvikLeitmotif er et enkelt, men subtilt verktøy for å annonsere en karakters snarlige tilstedeværelse. [3]
Sin Nombre – en god debutfilmAv Sivert AlmvikFattigdom, søken etter lykke og gjengmentalitet. Sin Nombre forteller en sannferdig historie om Sør-Amerikas hverdag, kjærlighet og vold.
Begrepet: Verfremdungseffekt [8]Av Sivert AlmvikMålet var å rive publikum ut av fiksjonens univers og få dem til å tenke selv. Verfremdungseffekten var svaret. [8]
Den meningsløse krigsfilmen [4]Av Sivert AlmvikKrigen i Irak har gitt oss en nytt og spennende tilskudd til krigsfilmgenren. Et tilskudd som oppsummerer hvordan krigen oppfattes både for soldater og folk her hjemme. [4]
Begrepet: Point of view-klipp [3]Av Sivert AlmvikKamera etteraper karakterer slik at vi som tilskuere ikke skal rives ut av fiksjonens univers. Point of view-klipp er et av filmens enkleste, men viktigste grep. [3]
FlashbackFlashback: Saturday Night and Sunday Morning [4]Av Sivert AlmvikSinte, unge menn lager film på 1960-tallet - med en ung Albert Finney på laget. [4]
Begrepet: Dolly zoom [1]Av Sivert AlmvikEn effektiv og slående effekt som utnytter kameralinsens optiske egenskaper. [1]
Coup de CoeurThis Is Spinal Tap (1984) [2]Av Sivert AlmvikDenne filmens status og berømmelse var ukjent for meg da jeg så den for første gang. Jeg kunne ikke fatte og begripe hvordan et slikt band kunne ha unnsluppet mine den gang så brede musikalske interesseområder. [2]
Begrepet: Shot/reverse shot [6]Av Sivert AlmvikShot/reverse shot er en klippemetode som benyttes når en samtale mellom to eller flere personer utgjør grunnlaget for en scene. [6]
Filmtorturens logikk [7]Av Sivert AlmvikTortur på film og i det virkelige liv. Hva er forskjellene og hvordan benyttes tortur i film kontra den virkelige verden? [7]
Begrepet: Kuleshov-eksperimentetAv Sivert AlmvikInnstillingenes individuelle innhold er ikke viktig. Det som teller er hvordan det hele er satt sammen.
Begrepet: Alan Smithee [3]Av Sivert AlmvikHvem er denne mannen som har stått for regien av flere filmer siden 1955? [3]
Begrepet: Grafisk likhet [13]Av Sivert AlmvikOverganger mellom to forskjellige innstillinger bør, i følge kontinuitetsprinsippet, gjøres så smertefrie som mulig. Løsningen: grafisk likhet. [13]
Forsvar av Lost in Translation [13]Av Sivert AlmvikLost in Translation ble listet opp som en av verdens mest støtende filmer. Men rasismeanklager er alvorlige, og ikke noe man skal slenge rundt seg i tide og utide. [13]
Begrepet: Etableringsbilde [7]Av Sivert AlmvikMan ser på film ofte store oversiktsbilder som brytes ned i mindre bilder. Det hele handler å etablere hvor handlingen foregår. [7]
FlashbackFlashback: Three TimesAv Sivert AlmvikHsiao-hsien Hous film Three Times er en lekker, vakker og ærlig film om kjærlighet. Klisjéfritt.
Verdenspremiere på The FrostAv Sivert AlmvikVerdenspremiere på en Ibsen-inspirert spansk-norsk samproduksjon med Trond Espen i hovedrollen.
Begrepet: Mise-en-scène [8]Av Sivert AlmvikMise-en-scène er alt som er foran kamera og under regissørens kontroll. Det har stor innvirkning på hvordan vi leser en film. [8]
Begrepet: Den fjerde veggen [2]Av Sivert AlmvikEn teaterscene og et filmlerret består av fire vegger. Mens tre vegger er fysiske er den fjerde veggen skapt av fiksjon. [2]
Hva vikingfilmen kunne vært [18]Av Sivert AlmvikDe skandinaviske landene har vist liten interesse for det som kunne vært en stor og kompleks genre. [18]
Begrepet: 180 grader-regelen [4]Av Sivert AlmvikBetegnelsen brukes for å beskrive en teknikk i kontinuitetsprinsippet. Det hele går ut på å opprettholde korrekt blikkretning for hver innstilling slik at tilskueren ikke blir romlig forvirret og dermed faller ut av filmfortellingen. [4]
Takashi Miike gjør Thirteen AssassinsAv Sivert AlmvikDet er ikke bare i Hollywood at remake-hypen har fått godt fotfeste. Takashi Miike med remake av Thirteen Assassins.
FlashbackFlashback: Arizona Dream [1]Av Sivert AlmvikEskimoer, flyvemaskiner, Cadillacer og ørken. Dette er hovedingrediensene i Emir Kusturicas underfundige film fra 1993 med Vincent Gallo, Johnny Depp og Faye Dunaway [1]
Nils Gaup med vikingfilm?Av Sivert AlmvikNils Gaup ønsker å lage en vikingfilm til 100 millioner kroner.
Propagandafilm om Kim Jong-ilAv Sivert AlmvikNord-Korea lager dokumentarfilm om sin leder Kim Jong-il.
FlashbackFlashback: Convoy [6]Av Sivert AlmvikSam Peckinpahs Convoy fra 1978 er en moderne western. Hestene er byttet ut med mer maskuline maskiner. [6]
Transformers, estetikkonani og Speil [9]Av Sivert AlmvikHva har Michael Bay og høyverdig kunstfilm til felles? Til tross for at Transformers utgir seg for å være en tradisjonell Hollywood-film, er den også noe ganske annet. [9]
Life of Brian ikke lenger forbudt i GlasgowAv Sivert AlmvikEn liten nyhetskuriosa i tilknytning til de 10 mest støtende filmene noen sinne. Monty Pythons Life of Brian er ikke lenger bundet av et forbud mot offentlig visning i den […]
Religionskritikk i Clint Eastwoods Gran TorinoAv Sivert AlmvikVed første øyekast ser Clint Eastwoods Gran Torino ut til å handle om rasisme og et klassisk far/sønn-forhold. Men det er også en annen historie i filmen som gir grunnlag for tolkning og analyse.
De 10 mest støtende filmene noensinne? [10]Av Sivert AlmvikTimes Online har laget en liste over de 10 mest støtende filmene gjennom tidene, og naturlig nok havner Monty Pythons Life of Brian som nummer én, tett fulgt av Larry […] [10]
Enda en dyr norsk krigsfilm? [1]Av Sivert AlmvikNy film setter igjen fokus på norsk krigshistorie. [1]
Filmstøtteoversikt fra AftenpostenAv Sivert AlmvikAftenposten med interessant statistikk over hvilke produksjonsselskap som mottar mest offentlig støtte.
Iron Sky får støtte fra Finlands filmstiftelseAv Sivert AlmvikFinansieringen for Iron Sky er nå i orden.
Nordnorsk nullbudsjettsfilmAv Sivert AlmvikI Tromsø produseres det en film i dugnadens ånd. Filmen Aurora av Raymond Nordahl planlegges gjennomført uten penger. Filmen skal handle om Bjørnar og Tom som jobber nattskiftet på kinoen […]
Coup de Coeur4 (2005)Av Sivert AlmvikNoen ganger møter du filmer som både tar deg med på en visuell karusell samtidig som den utfordrer din forståelse av hva en film faktisk er. Filmen 4 av Ilya Khrjanovskij fra 2005 er en av disse.
Coup de CoeurWild at Heart (1990) [7]Av Sivert AlmvikWild at Heart er filmen som gjorde et uslettelig inntrykk på meg i svært ung alder, og er en av få filmer som ennå klarer å sette nye spor mitt altfor blaserte, filmbefengte sinn. [7]