Filmåret 2019 er historie, og her er omsider vår notorisk forsinkede, men grundige kåring av fjorårets beste filmer. Som vanlig har vi også publisert vår årsliste-episode av Filmfrelst, der et panel diskuterer årets beste filmer.
2019 var et filmår preget av stemmer som kommenterte samtiden, som uredd kastet seg ut i diskusjoner med sitt publikum. Dristige eksperimenter som Vox Lux og Joker delte kritikere og publikum i to med sine sjokkerende vendinger og potensielt spekulative elementer. Lars von Trier svarte på de siste årenes anklager og verbale sleivspark med å dra alt han er blitt kritisert for enda lenger i The House That Jack Built – et verk som fremkalte både brekninger og gapskratt. Rabbagasten Gaspar Noé dro publikum ut på dansegulvet for så å slenge dem inn i en vals med Satan i syretrippen Climax. Etter å ha tatt et hvileskjær med den romantiske komedien Un beau soleil intérieur (2017) returnerte Claire Denis til sitt sanne og kompromissløse jeg med High Life. Quentin Tarantino brukte igjen film som våpen, og reddet Sharon Tate fra sin skjebne i Once Upon a Time… in Hollywood.
Det var imidlertid også et år for lavmælte, kontemplerende filmer om menneskelig atferd, som Dag Johan Haugeruds norske mesterverk Barn, Céline Sciammas ladede Portrett av en kvinne i flammer og Pedro Almodóvars selvrefleksive Smerte og ære.
Felleslisten nedenfor er bare ment som et supplement til de individuelle listene, og vi anmoder leserne våre til å gjøre seg kjent med titlene som enten ikke har blitt sett av tilstrekkelig mange (eksempelvis Kogonadas Columbus, Xavier Dolans The Death and Life of John F. Donovan eller den prisbelønnede dokumentaren Apollo 11), eller er for egenartede i sitt uttrykk til å skape konsensus når “regnestykket” skal summeres.
Metoden som ligger bak vår kollektive liste er den samme som tidligere: Vi har ganske enkelt sammenslått summen av filmenes plassering på de individuelle listene, ispedd enkelte redaksjonelle justeringer.
Her er reglene for hva Montages definerer som en 2019-film:
- Filmen har hatt premiere på norske kinoer i 2019.
- Filmen har hatt premiere på cinematekene i 2019 (og får ikke ordinær kinopremiere i 2020).
- Filmen har ikke gått på norske kinoer, men ble lansert på DVD/Blu-ray/VOD i 2019.
- Filmen har blitt sett på festival i 2019, og står foreløpig uten norsk kinodistribusjon (filmer få hadde anledning til å se på festival i 2019, vil trolig dukke opp på flere av 2020-listene).
God lesning – og god film!
*
Topp 20 – 2019
1. Vox Lux av Brady Corbet
2. Once Upon a Time… in Hollywood av Quentin Tarantino
3. Shoplifters av Hirokazu Kore-eda
4. Barn av Dag Johan Haugerud
5. Midsommar av Ari Aster
6. Joker av Todd Phillips
7. Climax av Gaspar Noé
8. The House That Jack Built av Lars von Trier
9. Mektoub, My Love: Intermezzo av Abdellatif Kechiche
/ Tu mérites un amour av Hafsia Herzi
10. Smerte og ære av Pedro Almodóvar
11. Det ville pæretreet av Nuri Bilge Ceylan
12. Atlantique av Mati Diop
13. Håp av Maria Sødahl
14. Portrett av en kvinne i flammer av Céline Sciamma
15. They Shall Not Grow Old av Peter Jackson
16. High Life av Claire Denis
17. Marriage Story av Noah Baumbach
/ The Irishman av Martin Scorsese
18. The Favourite av Yorgos Lanthimos
19. Mellom linjene av Olivier Assayas
20. Mid90s av Jonah Hill
/ Minding the Gap av Bing Liu
Hederlige omtaler: «Lykkelige Lazzaro», «Disco», «Holiday», «Lux Æterna», «Diego Maradona», «If Beale Street Could Talk», «Domino», «Sorry We Missed You», «Knives Out», «Her Smell», «Apollo 11», «Burning», «Toy Story 4», «Alita: Battle Angel», «Zombi Child», «Godt nyttår, Chile», «J’accuse», «Us», «Ad Astra», «Amazing Grace».
*
Delta gjerne i samtalen om årets utvalg – alle enkeltlistene deler ett og samme kommentarfelt (nedenfor). Filmåret er i våre lister beregnet ut fra norske kinopremieredatoer, og/eller rett-på-video-lanseringer/festivalpremierer.