Årets beste filmer – topplister for 2015

Filmåret 2015 ligger bak oss, og det er tid for vår årlige runde med topplister her på Montages. Som tidligere har vi ventet til samtlige av fjorårets 365 dager har passert og de mange titlene er godt fordøyd og diskutert, før vi nå publiserer våre favoritter.

2015 har vært preget av overraskelser. Hvem hadde trodd at en gammel ringrev som George Miller med Mad Max: Fury Road skulle returnere med sitt mest formfullendte og anerkjente verk, trygt plassert i et fiksjonsunivers mange tvilte på at ville tåle tidens tann? Var det sannsynlig at den kommersielle fiaskoen Blackhat etter flere gjennomsyn skulle vise seg å være Michael Manns mest potente arbeid fra den digitale tidsalderen, som har fascinert ham siden Collateral (2004)? At årets aller beste film var en gjenoppliving av den utskjelte slashersjangeren?

Mange lesere vil merke seg at tre sjangerfilmer topper Montages’ felles liste over cinematiske høydepunkter fra fjoråret. På vidt forskjellige måter, representerer disse brudd med naturlige fordommer om blockbustere fra Hollywoods berømte samlebånd. Indiefilmen It Follows ble en overraskende suksess, både internasjonalt og her hjemme, og mørbanker samtidige skrekk-franchiser med sin eleganse og filmhistoriske bevissthet; Mad Max: Fury Road gjør utallige påkostede actioneventyr til skamme med muskuløse regigrep og en taktil fremstilling av brutale omgivelser; Blackhat er mer ambisiøs og intrikat i sitt audiovisuelle uttrykk enn de fleste europeiske festivalfilmer.

Det betyr imidlertid ikke at de mer lavmælte filmene lot seg overskygge av Millers postapokalyptiske sandsprut eller koderekkene fra Manns cyberthriller. Etter en høflig, men ikke spesielt glødende respons under fjorårets Cannes-festival, møtte vi Hirokazu Kore-edas nye drama med dempede forventninger, og gleden ble desto større da Søstre boret seg dypt inn i hjertene våre. Med varsomme virkemidler, fremstilte Kore-eda søskenkjærlighet og samhold med en klokskap og varme vi knapt har sett maken til.

I Cannes kunne Joachim Trier endelig presentere sin engelskspråklige debut, Louder Than Bombs, til blandet mottagelse. Vi ble umiddelbart fengslet av dette svært ambisiøse, men samtidig intime familiedramaet, og etter flere gjennomsyn kan et samlet Montages endelig kåre en norsk film til en av de fem beste titlene fra et filmår.

Mange av årets individuelle lister løfter frem verk fra debuterende regissører, som Myroslav Slaboshpytskiy (Stammen), Dan Gilroy (Nightcrawler) og Ryan Gosling (Lost River). Blant disse, fikk Alex Garlands Ex Machina også en plass på den samlede topplisten, takket være sin tenksomme og visuelt sofistikerte tilnærming til kunstig intelligens. I et år der befestede auteurer som Bruno Dumont, Noah Baumbach og Paul Thomas Anderson – i tillegg til de nevnte Mann, Miller og Kore-eda – har levert bemerkelsesverdige tilskudd til sine respektive karrierer, er det verdt å merke seg at mange nye og svært lovende stemmer har tilført friske farger til filmkulturen.

Kåringen nedenfor er bare ment som et supplement til de individuelle listene, og vi anmoder leserne våre til å gjøre seg kjent med de mange titlene som ikke har blitt sett av tilstrekkelig mange – eller er for egenartede i sitt uttrykk til å skape konsensus – når «regnestykket» skal summeres. Metoden som ligger bak vår felles liste er den samme som tidligere; vi har ganske enkelt sammenslått summen av filmenes plassering på de individuelle listene, ispedd enkelte redaksjonelle justeringer.

God lesning – og god film!

*

1. It Follows av David Robert Mitchell
2. Mad Max: Fury Road av George Miller
3. Blackhat av Michael Mann
4. Søstre av Hirokazu Kore-eda
5. Louder Than Bombs av Joachim Trier
6. Amy av Asif Kapadia
7. Mistress America av Noah Baumbach
8. Ex Machina av Alex Garland
9. P’tit Quinquin av Bruno Dumont
10. Inherent Vice av Paul Thomas Anderson

*

Delta gjerne i samtalen om årets utvalg – alle enkeltlistene deler ett og samme kommentarfelt (nedenfor). Filmåret er i våre lister beregnet ut fra norske kinopremieredatoer, og/eller rett-på-video-lanseringer/festivalpremierer. Som vanlig, vil vi snarlig publisere en episode av Filmfrelst, der vi diskuterer listene og årets beste filmer.