*
Filmåret 2014 er over, og det er tid for vår årlige runde med topplister her på Montages. Tradisjonen tro har vi ventet til alle årets 365 dager har passert – og vel så dét – før vi nå publiserer våre favoritter.
2014 var et veldig godt år, men dette utsagnet om at «det tilbakelagte filmåret har vært av det gode slaget» kommer vi med hvert år, så kanskje er det overflødig? Uansett: antallet filmer som produseres rundt om i verden er for stort, og variasjonen for påfallende, til at det på noe tidspunkt blir naturlig (eller mulig) å snakke om «svake årganger» – som om filmene skulle vært målbare størrelser. Hvert eneste nye filmår er en glede å ta fatt på, og ikke desto mindre er det hyggelig å se tilbake på høydepunktene fra det forrige når vi er ved årsskiftet.
Å lage kåringer av denne typen er i seg selv en seig utfordring, fordi det ofte føles meningsløst å måle filmer som først og fremst er vidt forskjellige opp mot hverandre. Men det er en underholdende måte å snakke om film på, og listelektyre er effektivt for å løfte frem filmer mange allerede kan ha glemt. I tillegg håper vi at fruktbare meningsutvekslinger kan oppstå ut fra dette, og således har årslistene på Montages blitt en kjær tradisjon.
Det verdt å merke seg at filmåret 2014 – ikke minst i mainstream-sjiktet – har viet mye plass til et bredt spekter av fascinerende, handlekraftige kvinnekarakterer. Sjangerfilmer som Lucy og Edge of Tomorrow bæres frem av kompromissløse actionheltinner; Scarlett Johansson er i førstnevnte en hot fatale som lukter av 80-tallet; Emily Blunt er på sin side befriende lite seksualisert, selv om manusforfatterne bak Edge of Tomorrow ikke kunne dy seg for å inkludere et hint av romanse mellom henne og Tom Cruise. Selv om Coop er den store helten i Interstellar, er det kvinnene som sikrer menneskehetens videre eksistens, som til syvende og sist er rasjonelle i sin forvaltning av universets virvar av utenkelige muligheter.
Gone Girl og Under the Skin lefler med monstrøse kvinner som fanger og dreper menn, som om de var sultne edderkopphunner (Kjør debatt!). I festivalfavoritten Ida leder Agata Trzebuchowska og Agata Kulesza an i historien om en ung nonnes søken etter svar i etterkrigstidens Polen. Xavier Dolan fortsetter å tråkke i Almodóvars fotspor og byr på fargerike voksne mødre med bein i nesa, rotfestet i et virkelighetsnært univers. Anna Odell ble et ressurssterkt ansikt for alle mobbeofre i debutfilmen Gjenforeningen, der hun konfronterer sine gamle «klassekamerater». Og et sted mellom Europa og Amerika finner vi Marion Cotillard, som i både To dager, en natt og The Immigrant har gitt liv til hardt kjempende kvinner på kanten av tilværelsen.
Ellers er det verdt å merke seg at amerikansk film står sterkt, på tross av alle diskusjonsfremmende artikler om et Hollywood i krise. Nord-Amerika er også representert sterkt med to tungt listerepresenterte kanadiske filmer – med Cronenberg og Dolan i toppform er både veteran og talent representert godt derifra. Europeisk film er i enda større grad enn amerikansk film en kilde til debatt – for vår avhengighet av statlige subsidier fremprovoserer alltid noen nervøse kronikker om «ståa» i en gitt europeisk filmkultur. Men når vi følger Montages-listenes empiri er det ikke bare Dardenne-brødrene som bærer fanen; her finnes gledelige nordiske lyspunkter som Nymphomaniac, En due satt på en gren.. og Turist, samt lovende takter i Storbritannia og ikke minst Polen, som med Pawlikowskis Ida kanskje ser glimt av en ny generasjon på vei opp.
Nedenfor følger Montages’ «samleliste» – et supplement til de individuelle listene – der vi under ett erklærer Montages’ 2014-favoritter. Vi har helt enkelt regnet sammen summen av filmenes plassering på de individuelle listene – ispedd noen redaksjonelle justeringer til slutt – for dermed å indikere hva som er konsensus innad i Montages. Feilmarginen er imidlertid betydelig; noen filmer er høyt representert på bare noen få lister, men uteblir fra andre. Ikke nødvendigvis fordi filmene er valgt bort, men fordi det kan være få som har fått anledning til å se nettopp disse. Andre titler kommer kanskje litt høyere på samlelisten fordi de er sett av de fleste i staben, og dermed har lettere for å få poeng – selv om de ikke fikk noen førsteplasser.
Forbeholdene tatt i betraktning gir den oppsummerende samlelisten nedenfor likevel et godt bilde på hva filmåret 2014 kunne by på, og alle filmene nedenfor anbefales varmt av oss i redaksjonen.
*
1. The Wolf of Wall Street av Martin Scorsese
2. Gone Girl av David Fincher
3. Interstellar av Christopher Nolan
4. Nymphomaniac av Lars von Trier
5. Mamma av Xavier Dolan / Boyhood av Richard Linklater
6. The Grand Budapest Hotel av Wes Anderson
7. Under the Skin av Jonathan Glazer
8. Vintersøvn av Nuri Bilge Ceylan
9. Snowpiercer av Bong Joon-ho
10. Maps to the Stars av David Cronenberg
Til slutt vil vi benytte anledningen til å takke våre trofaste lesere gjennom året som er forbi. Godt nytt filmår og takk for det gamle!
*
Delta gjerne i samtalen om årets utvalg – alle enkeltlistene deler ett og samme kommentarfelt (nedenfor). Filmåret er i våre lister beregnet ut fra norske kinopremieredatoer, og/eller rett-på-video-lanseringer/festivalpremierer. Om få dager vil vi som vanlig publisere en episode av Filmfrelst, der vi diskuterer listene og årets beste filmer.