2021 vil bli stående som en høyst ufrivillig reprise av det første pandemiåret 2020, og igjen ble kinokulturen særdeles hardt rammet. Samtidig var det flere av de store internasjonale festivalene som reiste seg, til tross for krevende rammebetingelser, og resultatet ble et filmår som vil tåle mange gjensyn.
Der fjorårets topplister bar preg av mange «hengere» fra 2019 som omsider fikk norsk kinopremiere i 2020, kan årets lister skilte med flere «faktiske 2021-filmer», særlig takket være den etterlengtede tilbakekomsten for festivalene i Cannes og Venezia. Noe som for eksempel har resultert i at en genuin oppdagelse som Rien à foutre («Zero Fucks Given») – fra Kritikeruken i Cannes – er sett av tilstrekkelig mange Montages-bidragsytere til å kunne hevde seg i vår kåring.
Mange filmer som ble innspilt før pandemien var enten i klipperommet eller «liggende på fat» gjennom 2020, og omsider klare for å møte publikum i 2021 – med eller uten hell. Vi må nok stålsette oss for at 2022 kan bli et filmår med lavere tilfang av produksjoner, forårsaket av koronasituasjonen – men det vil vise seg, og i første omgang virker det som om de store festivalene vil kunne bli avviklet i noenlunde kjent stil fremover.
Som i fjor velger vi å publisere de individuelle listene én og én, som en slags forsinket julekalender. Oppsummeringen er imidlertid klar, og gir en tydelig pekepinn på hvilke filmer som gjorde inntrykk på Montages’ redaksjon og kritikere. Felleslisten er ment å være et supplement til skribentenes personlige kåringer, og vi oppfordrer leserne våre til å gjøre seg kjent med titlene som enten ikke har blitt sett av tilstrekkelig mange (eksempelvis Joanna Hoggs The Souvenir: Part II og Hafsia Herzis Bonne mère), eller som er for egenartede i sitt uttrykk til å skape konsensus når «regnestykket» skal summeres.
For norsk film vil 2021 bli stående som et historisk sterkt år, med Oscar-nominasjoner og Cannes-pris til Joachim Triers Verdens verste menneske, som også figurerer på pallplassen blant Montages’ liste over fjorårets filmer fra hele verden, sammen med Itonje Søimer Guttormsens Gritt. Begge er kunstnerisk ambisiøse og høyst egenartede filmer som på ulike måter tar pulsen på kulturen vår, og er representert på så å si alle de individuelle listene. Dette er første gang i løpet av Montages’ levetid at norske filmer står så høyt i kurs.
Céline Sciammas pandemi-produksjon Lille mamma fant raskt veien inn i redaksjonens hjerter, da den hadde digital verdenspremiere under Berlinalen i februar 2021, og er trolig den filmen som har fått mest oppmerksomhet fra Montages gjennom fjoråret, i tillegg til de norske titlene nevnt over. En film som gjorde det skarpt (tredjeplass) under fjorårets kåring, og som igjen dukker opp på flere av kritikernes lister, er Kelly Reichardts First Cow. Den gang krysset vi fingrene «for at vår begeistring for dette vakre og subtile amerikanske eventyret kan bidra til at First Cow får en ny sjanse hos distributørene i løpet av 2021.» Som bestilt, for Another World Entertainment plukket opp anbefalingen og sikret norske kinovisninger i fjor sommer.
En film fra årets liste som ikke har avklart norsk kinodistribusjon, er den nevnte belgiske regidebuten Rien à foutre («Zero Fucks Given») med Adèle Exarchopoulos (Gullpalme-vinner for Blå er den varmeste fargen) i hovedrollen. Blant de av oss som har hatt mulighet til å se filmen, vurderes den påfallende høyt – så vi håper at denne formidlingen kan ha en lignende effekt.
Metoden som ligger bak vår kollektive liste, er den samme som tidligere. Redaksjonen har slått sammen summen av filmenes plasseringer på de individuelle listene og deretter vurdert og justert resultatet. (Vi gjør oppmerksom på at enkelte bidragsytere har levert sine lister «bak sceneteppet», og disse er også med i beregningen.)
Her er reglene for hva Montages definerer som en 2021-film:
- Filmen har hatt premiere på norske kinoer i 2021.
- Filmen har hatt premiere på cinematekene i 2021 (og får ikke ordinær kinopremiere i 2022).
- Filmen har ikke gått på norske kinoer, men ble lansert på DVD/Blu-ray/VOD i 2021.
- Filmen har blitt sett på festival i 2021, og står foreløpig uten norsk kinodistribusjon (filmer få hadde anledning til å se på festival i 2021, vil trolig dukke opp på flere av 2022-listene).
God lesning – og god film!
*
Topp 20 – 2021
1. Lille mamma av Céline Sciamma
2. Gritt av Itonje Søimer Guttormsen
3. Verdens verste menneske av Joachim Trier
4. Dune av Denis Villeneuve
5. The French Dispatch av Wes Anderson
6. Titane av Julia Ducournau
7. The Card Counter av Paul Schrader
8. Zack Snyder’s Justice League av Zack Snyder
9. Rien à foutre («Zero Fucks Given») av Julie Lecoustre & Emmanuel Marre
10. West Side Story av Steven Spielberg
11. Quo vadis, Aida? av Jasmila Zbanic
12. Filmantologien Small Axe av Steve McQueen
13. Nomadland av Chloé Zhao
14. Flukt av Jonas Poher Rasmussen
15. The Power of the Dog av Jane Campion
16. The Green Knight av David Lowery
17. The Father av Florian Zeller
18. Old av M. Night Shyamalan
19. De uskyldige av Eskil Vogt
20. Malcolm & Marie av Sam Levinson
Hederlige omtaler:
«The Hand of God», «The Souvenir Part II», «Bonne mère», «Kodenavn: Nagasaki», «Shiva Baby», «Sophia Antipolis», «Bloody Nose, Empty Pockets», «City Hall», «Ninjababy», «The Velvet Underground».
NB: Filmene First Cow (Kelly Reichardt) og Never Rarely Sometimes Always (Eliza Hittman) figurerte på fjorårets lister, ettersom mange av våre bidragsytere hadde sett filmene før de fikk norsk kinodistribusjon/ble tilgjengelige for strømming.
*
Delta gjerne i samtalen om årets utvalg nedenfor, eller i et av kommentarfeltene til bidragsyternes lister, etter hvert som de publiseres.