«Blackhat»

Filmfrelst

Filmfrelst #169: Michael Manns Blackhat

Michael Manns kinoaktuelle nye film Blackhat har ikke oppnådd kommersiell suksess, men er et renskåret og kompromissløst auteur-verk av ypperste merke.

I denne episoden av Filmfrelst diskuterer vi hva som gjør Blackhat til en stor kinoopplevelse, og hvordan den fortoner seg i forhold til Michael Manns øvrige filmografi. Vi diskuterer også problemet som har oppstått for filmen i møte med publikum – der markedsføringen har presentert et ganske annet “produkt” enn hva filmen faktisk er: en hyperestetisert og tidvis meditativ kunstfilm, der Mann flekser noen av sine fremste muskler som filmskaper.

Panelet i denne episoden om Blackhat består av Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen og Sveinung Wålengen. God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Stiller meg bak det dere sier. En glimrende film som alltid fra Michael Mann.

    Jeg bemerker meg at i deres raske oppsummering av Manns’ karriere så snakker dere ikke om Ali. Hva tenker dere om den egentlig? Personlig er jeg stor fan og syns det er litt synd at den ofte faller gjennom sprekkene når man snakker om Mann. Jeg mener også at det er med denne filmen at Mann befester sitt nye utrykk som han senere rendyrker i det digitale formatet.

  2. Tobias Strøm-Blakstad sier:

    Blackhat fikk egentlig litt samme liv som Exodus. Rutinert auteur med en litt svak formkurve leverer ny film som blir slaktet av kritikerne og underpresterer i salene.

    Og det er helt merkelig, spør du meg. På langt nær Manns beste, men det var godt å få mannen tilbake etter en liten blindvei i tv-verdenen. Ingen kan filme ensomme, profesjonelle ulver i travle urbane landskap som han.

  3. Knut Olav Murberg sier:

    Estetikk til side: Jeg tror ikke markedsføringen har vært problemet. Det er nok heller at det til syvende og sist er fryktelig kjedelig film, med et uengasjerende plot om hacking (som alltid er vanskelig å filmatisere), ensidige karakterer, og gamle velkjente (og oppbrukte?) triks fra en aldrende regissør som har sett bedre dager.

    Som thriller blir det aldri spennende. Pene bilder klarer sjelden å bære en film alene.

    For et langt mer vellykket take på emnet, sjekk ut den nye serien Mr. Robot.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>