Analysen
Gledelig jul (2020)
Gledelig jul handler om felleskapsritualer og familierelasjoner, frustrasjoner og gleder ved julefeiringen. Men mest av alt handler filmen om de mange problemene knyttet til det å være mann – og det å være svensk.
Gledelig jul handler om felleskapsritualer og familierelasjoner, frustrasjoner og gleder ved julefeiringen. Men mest av alt handler filmen om de mange problemene knyttet til det å være mann – og det å være svensk.
Henrik Martin Dahlsbakkens tre neste spillefilmer er ferdig innspilt, og blir snart klare for lansering. I denne saken forteller den fremgangsrike regissøren oss litt mer om hva slags prosjekter dette er, og når vi kan regne med å se dem.
I dette omfattende intervjuet med Montages diskuterer regissør Henrik Martin Dahlsbakken sine fem spillefilmer, og på hvilken måte hans ideer og metoder har gitt form til det som allerede har blitt en variert filmografi.
Henrik Martin Dahlsbakkens En affære er møysommelig i sin svulstige, ofte arkitektoniske iscenesettelse av begjærets fysiske og emosjonelle former og komplikasjoner. [1]
«Henrik Martin Dahlsbakken brenner åpenbart for å lage film, produktiviteten tatt i betraktning, men brenner han egentlig for historiene han velger å fortelle? Hva vil han formidle med Rett vest?»
Amandus – Lillehammer internasjonale studentfilmfestival har økt ambisjonene – og det merkes.
«Med sin tredje spillefilm Cave beviser regissør Henrik Martin Dahlsbakken at han er fullstendig kapabel til å sjonglere sjangre og stiluttrykk, men han mister litt av seg selv på veien.» [1]
«Forvirrende, men planmessig. Labyrintisk, men symmetrisk. Uforutsigbar, men metodisk. Tvetydig, men konkret. Slik kan man oppsummere Henrik Martin Dahlsbakkens elegante spillefilm Sensommer.» [8]
Lübeck 2015: Henrik Martin Dahlsbakkens spillefilmdebut Å vende tilbake gikk på norske kinoer i vinter, og har siden da blitt vist på en rekke filmfestivaler rundt om i verden. I kveld vant filmen juryens hovedpris ved Nordiske filmdager i Lübeck.
Henrik Martin Dahlsbakkens Å vende tilbake, Anne Sewitskys De nærmeste og Roar Uthaugs Bølgen er kortlistet som årets norske Oscar-kandidater. [1]
«Dahlsbakkens uttrykk skinner virkelig i dialogfrie sekvenser, der alt handler om hva vi ser og hvordan vi ser det gjennom hovedpersonens øyne. Ofte står det vakre, naturlige lyset i kontrast til brutale hendelser i nåtid eller fortid.» [1]
I samarbeid med NFI viser Montages fem norske kortfilmer i sommer. En fremmed byr på virtuos uhygge. [1]