Her er de tre neste spillefilmene til regissør Henrik Martin Dahlsbakken

«At jeg er produktiv er ikke nødvendigvis en kompliment,» sa regissør Henrik Martin Dahlsbakken i en omfangsrik samtale med Montages for en måned siden. Men denne mye omtalte produktiviteten kan i alle fall ikke bestrides – nå er hans tre (!) neste spillefilmer ferdig innspilt, og blir snart klare for lansering. Nedenfor forteller regissøren oss litt mer om hva slags prosjekter dette er.

Her i Montages-redaksjonen har vi observert Dahlsbakkens karriere utfolde seg gradvis, fra vi for fem år siden presenterte en sak om hans kortfilm En fremmed (2014), til våre analyser av hans til nå fem spillefilmer etter hvert som de har hatt premiere i årene 2015-2018. «På den ene siden er det enkelt å identifisere [at Dahlsbakken er] en regissør med tydelig visuell signatur; på den andre siden er det vanskelig å se forbi en del mangler på manus- og instruksjonssiden,» skrev Thor Joachim Haga om debutfilmen Å vende tilbake i 2015.

Dahlsbakkens femte spillefilm, En affære, viste ikke bare at han tok nye steg som regissør, men ble også hans største kinosuksess hittil, med nesten 50.000 solgte billetter. Med visshet om at Dahlsbakken så langt tilbake som i 2016 gjennomførte innspillingen av en film (De fredløse) som ennå ikke har blitt lansert, sendte vi ham nylig en epost med noen spørsmål, for å få avklaring på hva statusen er på hans diverse kommende prosjekter.

Svarene følger nedenfor, og kort fortalt har Dahlsbakken tre nye spillefilmer ferdig innspilt, som befinner seg i forskjellige stadier av etterarbeid. Det er selvfølgelig alltid en fare for at han «tar en Malick» på ett eller flere av disse prosjektene, og da vet man jo aldri hvor lang tid noe vil ta, men per dags dato ser det i alle fall ut til at disse tre filmene kan ventes på kino i løpet av de neste 12 månedene.

*

De fredløse (2019/2020)

De fredløse er en periodefilm (som Dahlsbakkens andre spillefilm Sensommer også var) satt til 1926, der handlingen er inspirert av de virkelige omstendighetene rundt lensmannsmordene på Vågård, som også dannet grunnlaget for To mistenkelige personer (1950) av Tancred Ibsen, en film som i sin tid ble forbudt av Høyesterett av hensyn til personvernet. De unge skuespillerne Filip Berg (En mann som heter Ove) og Åsmund Høeg (Å vende tilbake) leder an i rollebesetningen, som også består av kjente Dahlsbakken-fjes som Ingar Helge Gimle og Benjamin Helstad.

«Dette er et prosjekt jeg har arbeidet med i over 10 år, og jeg ser veldig fram til å dele resultatet med et publikum. De fredløse føles veldig annerledes alt annet jeg har gjort, i det visuelle uttrykket og poesien i fortellerstilen, samtidig som handling og tematikk er veldig meg. Opptakene ble gjort sommeren 2016, og filmen er skutt på film (Super 16) av broren min [Oskar Dahlsbakken]. Jeg må si jeg synes det ser utsøkt ut – og jeg savner virkelig den analoge looken, etter å ha jobbet digitalt i mellomtiden.»

En internasjonal promo-teaser for De fredløse ble distribuert av salgsagenten LevelK i sin tid (lanseringstidspunktet oppgis som SPRING 2018), og det er et effektivt klipp – som gir en tydelig indikasjon på hvilket visuelt uttrykk denne filmen har:

*

Gledelig jul (2019/2010)

Denne vinteren har Henrik Martin Dahlsbakken regissert sin første film der manuset var skrevet av en annen og han ikke selv var produsent på prosjektet. På spørsmål om hva slags film Gledelig jul er, forteller Dahlsbakken at han har hatt ambisjoner om å lage «en varm og morsom julekomedie, som tar norske juletradisjoner og familierelasjoner på kornet, – så får tiden vise om vi har lykkes med det». Erlend Loe har skrevet manuset og John Einar Hagen hos Nordisk Film Production er produsent, men Dahlsbakken har fortsatt med seg sin trofaste bror og samarbeidspartner Oskar Dahlsbakken på foto – og igjen finner vi skuespillere i rollebesetningen som har jobbet med regissøren opptil flere ganger.

«Innspillingen av Gledelig jul ble avsluttet i midten av mars, og jeg sitter nå og klipper med Vidar Flataukan. Prosjektet har vært preget av forutsigbarhet og overskudd hele veien, og jeg er veldig fornøyd med materialet. Anne Marit Jacobsen har vært castet i hovedrollen siden dag én, og i tillegg har vi et stort ensemble, som har vært veldig gøy å jobbe med: Otto Jespersen, Nils Jørgen Kaalstad, Ellen Dorrit Petersen, Iben Akerlie, Marie Blokhus, Tarjei Sandvik Moe, Ingar Helge Gimle, Linn Skåber, Hege Schøyen, Bjørn Eidsvåg og Mattis Herman Nyquist. Premieredato er ennå ikke fastsatt, men det blir en førjulsfilm – enten i 2019 eller 2020.»

[Red. anm.: For ryddighetens skyld – produsent John Einar Hagen var en av de opprinnelige initiativtagerne til opprettelsen Montages i 2009 og har administrative oppgaver tilknyttet vår drift, men har ingen rolle i redaksjonelle vurderinger og har ikke vært involvert i denne saken.]

«Gledelig jul»

*

X (2020)

Skuespiller Mads Sjøgård Pettersen (som også var å se i Dahlsbakkens Cave) står i sentrum for X – en film regissøren beskriver som «det mest eksperimentelle jeg har gjort». Sjøgård Pettersen spiller hovedrollen som en prostituert bryter, og alle scenene er improvisert ut fra et treatment, skrevet av Dahlsbakken.

«Jeg gjorde denne filmen på nullbudsjett, som en del av mitt VIP-stipend [tildelt av Norsk filminstitutt i 2016]. Vi skjøt opptil 30 minutter lange tagninger med to kameraer og et team på 4-5 personer. Vi har naturlig nok en voldsom klippejobb foran oss, men jeg har som mål å ferdigstille X i løpet av sommeren. Selv om det var en veldig utforskende prosess og aldri særlig resultatorientert, føler jeg at resultatet kan bli veldig bra. Mads Sjøgård Pettersen har vært ekstremt modig og kompromissløs, og innholdet er såpass kontroversielt og sært at jeg tror filmens distribusjon blir begrenset. Men denne skal også få et liv der ute!»

*

Les også gjerne også denne samtalen mellom skribent Marius Lyngar og Henrik Martin Dahlsbakken, publisert på Montages i mars.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>