Kortfilmfokus: I samarbeid med Norsk filminstitutt har Montages i sommer gleden av å by på visninger av fem utvalgte norske kortfilmer, som alle er inkludert på den ferske DVD-utgivelsen Norsk Kort 2014.
Et evig sukk i norsk filmbransje lyder omtrent slik: «Hvem er kortfilmene til for?» Det er et forståelig spørsmål, men også passivt. Kortfilm er ofte et fantastisk presist og levende format, og her til lands har vi en tradisjon for å lage glimrende kortfilm. (Årlige festivalsuksesser, samt Oscar- og Gullpalme-nominasjoner, indikerer noen av resultatene.)
Norsk kortfilm skiller seg ganske radikalt fra norsk spillefilm. I det kortere formatet briljerer ofte filmskapere med originale ideer, utfordrende tematikk og lekne visuelle løsninger, som vi i norske spillefilmer ser for lite av. Dessuten vaker det mange interessante regitalenter like under overflaten av norsk filmkultur, som foreløpig kun jobber med kortfilm. Men dessverre er visningsarenaene få, og publikum ofte ikke klar over at de finnes. Internett er arenaen der folk flest ser mest kortfilm, men her er det trangt om plassen – og mange av de gode kortfilmene når ikke ut forbi «bransjen».
Derfor er Norsk Kort, denne årlige kortfilmutgivelsen fra Norsk filminstitutt, en veldig viktig markør. Her samles noe av det fremste fra det norske kortfilmåret, og regissørene får anledning til å bli synligere ut mot et større publikum. For første gang samarbeider Montages og filminstituttet i år om å gi noen av disse kortfilmene en ekstra synlighet. Vi skal i sommer vise fem filmer fra Norsk Kort 2014 her på Montages, og disse er valgt ut etter et spesielt fokus.
Kortfilmåret 2013, som årets utgivelse representerer, bød nemlig på en god porsjon mørke – ofte herlig sjangerutforskende filmer, som med groteske og absurde grep tilfører norsk filmkultur mange variasjoner av uhygge. Fra renskåren skrekk og gru til monsteranimasjon for barn.
Vi presenterer én film av gangen, fem totalt, gjennom sommeren. Hele utgivelsen, med totalt 22 kortfilmer i alle mulige sjangre og variasjoner, er til salgs på Norsk filminstitutt sine nettsider.
*
Se Henrik Martin Dahlsbakkens En fremmed
Regissør og manusforfatter Henrik Martin Dahlsbakken (f. 1989) har gjort seg bemerket som en god håndverker, senest med filmen Mitt lys i mørket, som ble presentert og deltok i konkurranse under Den norske kortfilmfestivalen i Grimstad. Filmen begeistret mange med sin virtuose visualitet; vakkert skutt på 65mm og med et svært gjennomarbeidet produksjonsdesign, vekket stilen assosiasjoner til storheter som Terrence Malick og Ridley Scott. Mannen fra Isødet vant prisen for beste live action-film ved den prestisjetunge filmfestivalen Palm Springs International Shortfest i 2012, og ble innlemmet på fjorårets Nork Kort-DVD.
Vi snakker altså om en filmskaper som allerede i ung alder har demonstrert at han virkelig kan lage film, og med tanke på at mannen er selvlært, er det i seg selv en imponerende bedrift. I likhet med Mitt lys i mørket, utspiller En fremmed seg i historiske omgivelser. Fortellingen er konseptuell og nokså uforløst, formidlet uten dialog. I Mitt lys i mørket ble Dahlsbakkens (foreløpige) begrensninger som manusforfatter litt for synlige, men En fremmed kler det knappe, ordløse uttrykket.
I én lang innstilling, flokker en gruppe barn seg foran kameralinsen. De har oppdaget et lik i skogen, som har fått innvollene revet ut av magen. Ekspressive Cinemascope-komposisjoner og stemningsskapende bruk av lyd, lader filmen med uhygge; det er som om den døde bare fraktes videre til de evige jaktmarker, lik en gjenstand. Mens de voksne utfører de nødvendige seremonier og formaliteter – inkludert gravrøveri – med den største selvfølge, tilsynelatende helt uberørt, forstyrres barna. Det blodige synet er som en slange i paradis; en påminnelse om at den farlige verden truer der ute, på den andre siden av åsene. Nærværet av sommeren, med skarpt solskinn og grønt gress, og fuglekvitter og summende insekter på lydsporet, virker først idyllisk, men får gradvis en eim av forråtnelse.
Henrik Martin Dahlsbakken er et betydelig talent, som utvilsomt vil sette sitt preg på norsk film i årene fremover. Vi anbefaler deg å sette av fem minutter til å se En fremmed: