Eksklusivt: Her er første trailer til Henrik Martin Dahlsbakkens periodegrøsser Forbannelsen

Regissør Henrik Martin Dahlsbakken presenterte nye kinofilmer to ganger i løpet av det første året av pandemien (høytidskomedien Gledelig jul og skrekkomedien Prosjekt Z), og nå som omikron-varianten av koronaviruset nylig har forlenget æraen, er det en slags skjebnens ironi at Dahlsbakken har enda to nye kinofilmer klare på nyåret. Den første av dem, Forbannelsen, utspiller seg dessuten under en pandemi (spanskesyken), og skal ha premiere 4. februar 2022. Nå er første trailer klar, presentert her – eksklusivt for Montages.

De fleste som har fulgt med på hva som rører seg i norsk film de siste årene, har registrert at filmskaper Henrik Martin Dahlsbakken har laget mer enn én kinofilm siden debuten med Å vende tilbake i 2015, så med fare for å gjenta en kjedsommelig beskrivelse om Dahlsbakkens karriere hittil, kan vi jo nå etter hvert begynne å omtale ham som en av vår tids mest erfarne regissører. Og variasjonen innad i filmografien begynner å ta form av en regnbue – og Forbannelsen virker å fylle ut en nyanse i fargepalletten rundt hans to andre spenningsfilmer, Cave og (til dels) Prosjekt Z.

Periodesettingen i Forbannelsen med en fortelling satt til 1918 tilfører dessuten også et nytt element til Dahlsbakkens sjangerutforskninger, og blir kanskje et kodeord for hans filmer i 2022, ettersom De fredløse – som også er en periodefilm – hadde festivalpremiere i London i oktober, og blir premiereklar 4. mars 2022. (Opptakene til De fredløse ble gjort sommeren 2016, så dette blir kanskje det mest etterlengtede filmslippet i Dahlsbakkens karriere.)

I den ferske traileren til Forbannelsen blir vi kastet direkte inn i fortellingen og filmens stemning, som virker å by på et intenst møte mellom overtro, religion, urfolk og… vel, forbannelser. Det offisielle synopsiset lyder slik:

Etter flere år som misjonær på Madagaskar, vender en pastor vender hjem til familien i Norge for å starte en menighet. Ved hjelp av et lokalt gruvekompani starter han arbeidet med å bygge en kirke, men plassen viser seg å være en gammel sør-samisk gravplass. Når det besluttes at levningene skal fjernes begynner en ubestemmelig kraft å hjemsøke nybyggerne. Filmen er en storslagen beretning om tro og tvil i pandemiens tid, og hvordan samene ble behandlet av det norske storsamfunnet.

Til klangen av kirkeklokker og dype, ulmende strykere på lydsporet, setter dette første klippet tonen for en illevarslende serie hendelser vi får smakebiter av når vi ser kirken bli reist på fjellet og spaden stikkes ned i gjørmen. Uten sammenligning for øvrig melder noen glimt av There Will Be Blood seg i hukommelsen, og Dahlsbakken virker å presentere motiver vi kjenner fra andre filmer i møtepunktet mellom skrekk- og thrillersjangeren og med tematikk som diskuterer modernitetens grådige utforskning og (bokstavelig talt) utgraving av jordens hemmeligheter.

Som vanlig har han også med seg et stjernelag av norske skuespillere: Jan Sælid, Tarjei Sandvik Moe, Dennis Storhøi, Benjamin Helstad, Nina Ellen Ødegård og Ellen Dorrit Petersen, samt den unge debutanten Eva Nergård i en sentral rolle – en jente som ble bortadoptert til pastorens familie som spedbarn.

Så virker da også regissøren å være fornøyd med Forbannelsen: «Helt ydmykt; mitt beste arbeid til dato,» kunne Dahlsbakken melde i sosiale medier da filmens plakat ble presentert, og det hever jo forventningene enda noen hakk. Se traileren og plakaten nedenfor.

*

*