Filmer fra den alternative Cannes-festivalen som diskuteres i denne episoden: «Voldtekt» (1971, Breien) og «En mann og en kvinne» (1966, Lelouch).

Cannes 2020

Filmfrelst #398: Cannes 2020 – Dag 7

Cannes 2020: Vår dekning fra den alternative Cannes-festivalen fortsetter – og i denne spesialepisoden snakker vi med en internasjonal gjest, den italienske kritikeren Tommaso Tocci, som har fulgt festivalen og deler sine tanker om filmer som Anja Breiens Voldtekt (1971), Claude Lelouchs En mann og en kvinne (1966) og Masaki Kobayashis Seppuku (1962).

Vårt program for den alternative Cannes-festivalen har påkalt seg internasjonal oppmerksomhet (til vår store glede), og etter at den engelskpråklige versjonen fikk omtale i sosiale medier fra folk som The Florida Project-regissør Sean Baker og IndieWire-redaktør Anne Thompson, fikk vi flere meldinger om at filminteresserte rundt omkring i verden ville slenge seg med å se Cannes-filmer med oss, som en hyllest til festivalen.

Tommaso Tocci

Franske Christine Masson og amerikanske Andrew Grant har allerede bidratt med anbefalinger og anekdoter, og en internasjonal podkastepisode har også ligget i kortene.

Vår gjest Tommaso Tocci er en god kritikerkollega vi ofte møter ute på internasjonale filmfestivaler, som både skriver for italienske og engelskspråklige publikasjoner, og som i september 2019 skrev om Dag Johan Haugeruds Barn her på Montages.

I vår samtale nedenfor deler Tocci også sine tanker om hvordan koronakrisen har rammet filmfestivalkulturen og hvorfor han mener det ga mening å følge med på en alternativ Cannes-festival, før vi dykker inn i filmene han har sett fra programmet. (I tillegg til de nevnte titlene over, snakker vi også om Christopher Doyles Away With Words [1999].)

Det er Montages-redaktør Karsten Meinich som går i dialog med Tommaso Tocci i denne episoden.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>