Filmfrelst #398: Cannes 2020 – Dag 7

Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. Masaki Kobayashis Hara-Kiri  («Seppuku», 1962) vises fra og med torsdag 15. april – sjekk tidspunkter i oversikten hos ditt cinematek. NB: På grunn av smitteverntiltak holder Cinematekene i Oslo, Bergen og Kristiansand stengt.

Podkastepisoden nedenfor ble opprinnelig publisert i forbindelse med den alternative Cannes-festivalen i mai 2020, og republiseres i anledning Cinematekenes visninger av Hara-Kiri, en av filmene som diskuteres underveis  (etter ca. 26 minutter av episoden).

*

Cannes 2020: Vår dekning fra den alternative Cannes-festivalen fortsetter – og i denne spesialepisoden snakker vi med en internasjonal gjest, den italienske kritikeren Tommaso Tocci, som har fulgt festivalen og deler sine tanker om filmer som Anja Breiens Voldtekt (1971), Claude Lelouchs En mann og en kvinne (1966) og Masaki Kobayashis Hara-Kiri (1962).

Vårt program for den alternative Cannes-festivalen har påkalt seg internasjonal oppmerksomhet (til vår store glede), og etter at den engelskpråklige versjonen fikk omtale i sosiale medier fra folk som The Florida Project-regissør Sean Baker og IndieWire-redaktør Anne Thompson, fikk vi flere meldinger om at filminteresserte rundt omkring i verden ville slenge seg med å se Cannes-filmer med oss, som en hyllest til festivalen.

Tommaso Tocci

Franske Christine Masson og amerikanske Andrew Grant har allerede bidratt med anbefalinger og anekdoter, og en internasjonal podkastepisode har også ligget i kortene.

Vår gjest Tommaso Tocci er en god kritikerkollega vi ofte møter ute på internasjonale filmfestivaler, som både skriver for italienske og engelskspråklige publikasjoner, og som i september 2019 skrev om Dag Johan Haugeruds Barn her på Montages.

I vår samtale nedenfor deler Tocci også sine tanker om hvordan koronakrisen har rammet filmfestivalkulturen og hvorfor han mener det ga mening å følge med på en alternativ Cannes-festival, før vi dykker inn i filmene han har sett fra programmet. (I tillegg til de nevnte titlene over, snakker vi også om Christopher Doyles Away With Words [1999].)

Det er Montages-redaktør Karsten Meinich som går i dialog med Tommaso Tocci i denne episoden.

God lytting!