Cannes 2020: Vår alternative utgave av Cannes-festivalen 2020 er i gang, og i denne første festivalpodkasten diskuterer panelet åpningsfilmen Ringeren i Notre Dame, samt Ildikó Enyedis Mitt 20. århundre og Teinosuke Kinugasas Helvetes porter.
I 1939 skulle Cannes-festivalen arrangeres for første gang, men etter kun én visning 31. august, ble festivalen satt på vent på grunn av nazistenes invasjon av Polen 1. september. Da Frankrike erklærte krig mot Tyskland 3. september, ble hele festivalen naturlig nok avlyst.
Vår åpningsfilm er altså den første filmen vist på Cannes-festivalen noensinne, William Dieterles adaptasjon av Victor Hugos klassiske roman Ringeren i Notre Dame, med Charles Laughton i hovedrollen som vanskapte Quasimodo. Har denne påkostede studioproduksjonen tålt tidens tann? Samtalen flyter også videre til Ildikó Enyedis eksperimentelle debutfilm Mitt 20. århundre (1989, vises i Un certain regard) der vi er litt uenige om hvorvidt filmen har noe på hjertet eller ikke, før vi samles rundt en fascinasjon for Teinosuke Kinugasas dekorerte Gullpalme-vinner Helvetes porter (1953, vises i Hovedkonkurransen).
Rundt det virtuelle rundebord sitter redaktørene Lars Ole Kristiansen, Karsten Meinich og Roskva Koritzinsky.
God lytting!