Filmer fra den alternative Cannes-festivalen som diskuteres i denne episoden: «The Hit» (1984, Frears) og «Harlan County U.S.A.» (1976, Kopple).

Cannes 2020

Filmfrelst #395: Cannes 2020 – Dag 4

Cannes 2020: Den alternative Cannes-festivalen er midtveis, og i denne fjerde podkastepisoden samles vårt podkastpanel for å diskutere et variert utvalg filmer fra programmet.

I gårsdagens episode kom italienske filmer i fokus, mens det i dag hovedsaklig er engelskspråklige titler vi snakker om. Samtalen starter sprudlende med åpningsfilmen i sideseksjonen Un certain regard, Baz Luhrmans energiske debutfilm Strictly Ballroom (1992), før den går over i sobert modus når Barbara Kopples sterke, Oscar-vinnende dokumentar Harlan County U.S.A. (1976) kommer på bordet.

Deretter tar vi for oss Stephen Frears‘ krimfilm The Hit (1984), før vi mot slutten av episoden får høre om et av panelmedlemmenes eventyrlystne reise «bort til Kritikeruken», hvor den timeslange obskuriteten Nicht versöhnt oder Es hilft nur Gewalt, wo Gewalt herrscht («Not reconciled», 1965, Jean-Marie Straub) ble vist.

Ved mikrofonene sitter Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen og Mads Halvorsen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Magnus Høiby-Nikolaisen sier:

    Jeg har forsøkt å være en misjonær for Strictly Ballroom i over 10 år, så det er godt å høre at dere har sett den og at den får litt dekning! Det har ikke vært så lett å få gehør for Baz Luhrman-anbefalinger det siste tiåret, dessverre.

    Om dere trenger en lignende vitamininnsprøytning en dag senere i festivalen vil jeg anbefale Orfeu Negro. Også en fargesprakende fest av en film med dans og høyt tempo! Som en sjarmerende amerikansk 50-tallsmusikal satt til Brasil med dansenumre fremfor sangnumre. Spilt inn i stor grad ‘on location’ i Rio de Janeiro, som gir en helt egen stemning.

    Vil ellers skryte av dekningsformatet her, daglige oppsummeringspodcaster er helt perfekt! Som med den virkelige Cannes-festivalen har jeg ikke anledning til å se filmene under festivalen denne gangen heller, men programmet vil være styrende for mye av det jeg ser det neste halve året og da er det herlig å ha podcaster å gå tilbake til etter man har sett filmene :-)

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>