- Montages - https://montages.no -

Montages.no

Filmfrelst #395: Cannes 2020 – Dag 4

Av Redaksjonen , 19. mai 2020 i Filmfrelst

Cannes 2020: Den alternative Cannes-festivalen er midtveis, og i denne fjerde podkastepisoden samles vårt podkastpanel for å diskutere et variert utvalg filmer fra programmet.

I gårsdagens episode [1] kom italienske filmer i fokus, mens det i dag hovedsaklig er engelskspråklige titler vi snakker om. Samtalen starter sprudlende med åpningsfilmen i sideseksjonen Un certain regard, Baz Luhrmans energiske debutfilm Strictly Ballroom [2] (1992), før den går over i sobert modus når Barbara Kopple [3]s sterke, Oscar-vinnende dokumentar Harlan County U.S.A. [3] (1976) kommer på bordet.

Deretter tar vi for oss Stephen Frears‘ krimfilm The Hit [4] (1984), før vi mot slutten av episoden får høre om et av panelmedlemmenes eventyrlystne reise «bort til Kritikeruken», hvor den timeslange obskuriteten Nicht versöhnt oder Es hilft nur Gewalt, wo Gewalt herrscht [5] («Not reconciled», 1965, Jean-Marie Straub) ble vist.

Ved mikrofonene sitter Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen og Mads Halvorsen.

God lytting!


Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no

Lenke til artikkel: https://montages.no/2020/05/filmfrelst-395-cannes-2020-dag-4/

Lenker i denne artikkelen:

[1] gårsdagens episode: https://montages.no/2020/05/filmfrelst-394-cannes-2020-dag-3/

[2] Strictly Ballroom: https://www.imdb.com/title/tt0105488/reference

[3] Barbara Kopple: https://www.imdb.com/title/tt0074605/reference

[4] The Hit: https://www.imdb.com/title/tt0087414/reference

[5] Nicht versöhnt oder Es hilft nur Gewalt, wo Gewalt herrscht: https://www.imdb.com/title/tt0059503/?ref_=nv_sr_srsg_0

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.