Filmfrelst #357: Florian Henckel von Donnersmarcks Verk uten skaper

Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. Florian Henckel von Donnersmarcks Verk uten skaper (2018) vises rundt omkring i landet fra og med torsdag 5. september (sjekk tidspunkter i oversikten hos ditt cinematek).

*

Den tyske regissøren Florian Henckel von Donnersmarck brakdebuterte i 2006 med overvåkningsdramaet De andres liv, men etter Hollywood-kalkunen The Tourist (2010) ble det stille. Nå er han tilbake med sin tredje film, Verk uten skaper.

Etter verdenspremieren i Venezia i 2018, la Henckel von Donnersmarck ut på det som skulle bli en vellykket festival- og Oscar-sesong for filmen – som fikk tittelen Never Look Away i engelskspråklige markeder – og resultatet var to nominasjoner, både for beste ikke-engelskspråklige film og for beste foto, som da ble legenden Caleb Deschanels sjette Oscar-nominasjon.

I denne episoden snakker vi om Verk uten skaper, både i lys av Deschanels rolle som fotograf og tematiseringen rundt kunstnerrollen og hovedpersonens utvikling mot å bli maler, og filmens avklarende rolle i arbeidet med å definere Florian Henckel von Donnersmarck som potensiell auteur. Ved mikrofonene (i Venezia) sitter Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich.

Filmen har ikke fått regulær norsk kinodistribusjon, men vises omsider på norske kinoer denne høsten – spesialimportert av de digitale Cinematekene. Samtalen nedenfor inneholder ingen spoilere.

God lytting!