AnalysenAnalysen: Kjærlighet (2024)Av Dag SødtholtDag Johan Haugeruds trilogi, et godlynt opprør mot fastlåste kategorier og identiteter, avsluttes med en lun fortelling om mennesker hvis instinkt er å gjøre godt for andre, med to hovedpersoner blant de mest troverdig sympatiske skikkelser i norsk film.
En dialog om Dag Johan Haugeruds Lyset fra sjokoladefabrikkenRoskva Koritzinsky og Benjamin Yazdan diskuterer Lyset fra sjokoladefabrikken sin utforming og tematikk.
AnalysenAnalysen: Barn (2019) [2]Av Dag SødtholtI Barn eksisterer drøftingen av temaene side om side med en innsiktsfull og slående utforskning av personlighetene til rollefigurene, med et inderlig portrett av et menneske uten selvtillit som kronen på verket. [2]
AnalysenAnalysen: Hjelperytteren (2019)Av Dag Sødtholt«Det essensielle er ikke dybden i den tematiske analysen, men virtuositeten i det pussige skråblikket på verden og menneskelige egenskaper, og Hjelperytteren inneholder en over førti minutter lang strekning som er ren perfeksjon.»
AnalysenAnalysen: Kvinner i for store herreskjorter (2015)Av Anne Gjelsvik«Kvinner i for store herreskjorter ser med lekent blikk på forskjellen mellom filmmediets klisjéfylte bilder av kvinner og kjærlighet, men også med litt alvor på den eksistensielle utfordringen det er å finne seg selv.»
Kvinner i for store herreskjorter åpner Kosmorama i marsAv Truls FossÅpningsfilmen for den kommende utgaven av Kosmorama er Yngvild Sve Flikkes spillefilmdebut, Kvinner i for store herreskjorter.
AnalysenAnalysen: Jakten på Berlusconi (2014) [1]Av Endre Eidsaa LarsenDen ene skurkeidioten sier: «Dette er jo vold for voldens skyld». Her fanges filmens humor og fetisjerende, men samtidig likeglade metabevissthet. Intet nytt under ironiens sol. [1]
AnalysenAnalysen: Som du ser meg (2012) [39]Av Dag SødtholtSom du ser meg er vidtfavnende og rik, både i karaktertegninger, spekteret av personligheter, problematikk rundt identitet og verdighet, gruppedynamikk og forholdet mellom bevisste og ubevisste motivasjoner. [39]