«Den første bokutgivelsen fra Montages er en realitet,» skrev vi her i fjor da Montages presenterte boken Analysen – Norsk film 2015. Nå er neste utgave i serien klar, og det ligger i navnet at oppfølgeren Analysen – Norsk film 2016 følger tråden fra første bok, og samler alle våre analyser fra det norske filmåret 2016 mellom to permer.
Noe av det mest populære stoffet vi publiserer her på Montages tilhører spalten Analysen, som ble introdusert i 2011. I spaltens artikler diskuteres premiereaktuell norsk kinofilm med analytisk innfallsvinkel og faglig blikk, signert landets fremste filmvitere. Analysen ble skapt i kjølvannet av en debatt om kvaliteten på norsk filmkritikk i desember 2010, som startet med Montages-artikkelen «Den akutte krisen i norsk filmkritikk». Som i fjor, er årets utgivelse et resultat av uvurderlig innsats fra mer enn et dusin bidragsytere, og konstruktive innspill fra både støttegivere, akademia og den produserende filmbransjen.
«Enhver filmelsker vil ha utbytte av denne boka,» skrev Stavanger Aftenblad i fjor da den første Analysen-utgaven var klar, og målet er at disse utgivelsene skal være markører for hvert norske filmår; bøker som vil stimulere til økt entuasiasme og interesse for norsk film; grundige undersøkelser av hva de norske filmene inneholder, og hvordan de er utformet og fortalt. Analysen – Norsk film 2015 ble sluppet 1. mars 2016, og er distribuert bredt ut til bokhandlere og på biblioteker. Analysen – Norsk film 2016 vil følge samme mønster, fra og med slippdato 15. mars – og begge bøkene er allerede tilgjengelige i vår nettbutikk (med fri frakt).
*
2016 var et variert norsk filmår, med enkelte overraskelser. Noen av de mest påkostede satsingene (som Rosemari og Løvekvinnen) fant ikke publikummet de hadde forestilt seg, mens Margreth Olins dokumentar Mannen fra Snåsa ble sett av 170.000 på kino. Henrik M. Dahlsbakken fikk et gjennombrudd med formfullendte Sensommer og den ambisiøse, men vaklende Cave. Patrik Syversen tok et langt steg vekk fra horror med intime Det som en gang var. Lukten av svidd gummi fulgte popcornfolket ut av Børning 2. Barna fikk sin traktordose av Gråtass-filmene. Erik Poppe forlot sitt sedvanlige melodrama-modus i Kongens nei, en tett, autentisk skildring av kongefamilien under krigens første dager.
Denne nye Analysen-boken åpner med to forord, skrevet av henholdsvis produsent Kristine M.I. Knudsen (Hevn) og filmskaper Mariken Halle (Verden venter). Der fjorårets forord av produsent Maria Ekerhovd igangsatte en debatt om kvaliteten på norsk filmkritikk, forsøker Knudsen og Halle i hver sin tekst å si noe om betydningen av samarbeid og kollegiale relasjoner innad i bransjen, og utvider dette til også å romme filmvitenskapen og formidlerne som bidrar til å holde liv i filmene som lages. Nærlesningene i Analysen står som et eksempel på hvordan filmskapere og filmvitere møtes i en samtale, der filmen og teksten er i dialog med hverandre. Her er noen korte utdrag fra forordene:
Knudsen: Å være produsent er et ensomt yrke. En visjon bæres frem over flere år, og noen ganger blir den ferdige filmen mottatt med vidåpne armer, glamour og applaus. Andre ganger knuses den mot hard betong eller faller mellom to stoler – til unnvikende blikk og velmenende trøst. Noen ganger har visjonen ikke engang livets rett, og pensjoneres i en skuff lengst inne på det digitale loftet. Og de filmene som ser projektorens lys, får ofte korte liv, i en tid der konkurransen om tilskuerens tid og oppmerksomhet stadig blir hardere. Det er godt at noen tar seg tid til å virkelig se filmen, hevet over markedets ofte brutale dynamikk. […]
Halle: I Analysen nærleses nye norske kinofilmer. Jeg tenker på Torill Mois bok Språk og oppmerksomhet der hun gjør det til et prinsipp å beskrive virkeligheten så presist som mulig, med et «rettferdig og kjærlig blikk». Om man prøver på det, tar man sitt ansvar her i verden. Det motsatte av å tilsløre. Forenkle. Kjærlig er ikke kun blindt aksepterende, hun refererer til filosofen Iris Murdoch og skriver: «Et rettferdig og kjærlig blikk er et blikk som forsøker å ta alt i beste mening, men som til syvende og sist ikke viker tilbake for å være kritisk. Et rettferdig blikk aksepterer ikke enhver unnskyldning. Det er villig til å dømme uten å være dømmesykt. Kombinasjonen av rettferdighet og kjærlighet er det beste vi mennesker kan produsere når vi skal forsøke å bli «aktive moralske aktører». […] »
*
Analysen – Norsk film 2016 er designet av Åsmund Seip, som er ansvarlig for den den visuelle utformingen av hele serien. Boken er trykket hos Bookwell AB i Finland, og er på 336 sider. Den er vakkert innbundet, med harde permer, tekstilrygg og blått lesebånd. Analysene er trykket på tykt, matt papir, flankert av 64 bildesider – der motiver fra alle filmene utgjør totalt 49 fargebilder, gjengitt på blankt papir. Forsidemotivet er fra Margreth Olins dokumentar Mannen fra Snåsa, et portrett av hovedpersonen Joralf Gjerstad (fotograf: Morten Krogvold).
Tekstene i boken er skrevet av Søren Birkvad, Ingvild Bjerkeland, Anne Gjelsvik, Thor Joachim Haga, Eirik Frisvold Hanssen, Ingrid Synneva Holtar, Gunnar Iversen, Aksel Kielland, Lars Ole Kristiansen, Endre Eidsaa Larsen, Jo Sondre Moseng, Jon Raundalen, Dag Sødtholt, Anne-Lise With, Sveinung Wålengen og Vanja Ødegård.
Analysen – Norsk film 2016 slippes offisielt onsdag 15. mars 2017, men presenteres for første gang torsdag 9. mars i Trondheim, på filmfestivalen Kosmorama. Boken er allerede tilgjengelig som forhåndsbestilling i Montages’ nettbutikkløsning, og vi tilbyr FRI FRAKT (til Norge). Bestill her.