Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. Funny Face (1957) vises torsdag 6. oktober i Oslo, Bergen, Stavanger, Lillehammer, Tromsø og Trondheim. I Oslo vises filmen første gang tirsdag 4. oktober. Visningstider finnes her, eller sjekk oversikten hos ditt cinematek.
*
Stanley Donens fargerike musikal Funny Face («Forelsket i Paris», 1957) har sine mest fremtredende kvaliteter i Audrey Hepburns karismatiske nærvær og filmens ofte idérike sjangerhengivenhet.
På oppfordring fra våre lyttere har vi plukket opp enda en gammel film i denne episoden av Filmfrelst; og for Montages’ redaktører Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen bød Cinematekene-aktuelle Funny Face på en perfekt anledning, ettersom ingen av dem hadde sett filmen fra før av. «Funny Face er florlett og fornøyelig underholdning,» skrev Dag Sødtholt her på Montages for fire år siden, «men først som sist må jeg innrømme at den ikke på noen måte er en personlig sjangerfavoritt.»
I denne podkasten tar diskusjonen rundt filmen utgangspunkt i både Audrey Hepburn som en slags filmkategori i seg selv, og ikke minst musikalsjangeren og hvordan Funny Face både lykkes (og mislykkes) i å dyrke sjangerens mange konvensjoner. Vi plukker også opp tråden fra vår ferske festivalepisode fra Venezia, der vi snakket om hvordan Damien Chazelles retromusikal La La Land forsøker å puste liv i nettopp den typen formgrep og sjangerinderlighet som Stanley Donen perfeksjonerte i Singin’ in the Rain (1952) og anvender igjen i Funny Face. Vi kommer også inn på den merkelige sammenstillingen av Fred Astaire og Hepburn, som filmen – tross den åpenbart corny aldersforskjellen – insisterer på å etablere søt musikk mellom.
Episoden inneholder ingen spoilere. God lytting!