k10-r-2010

Omtale

K10: R (2010)

Det hele settes i gang med en lydmiks som er intens og gjennomtrengende. Vi følger en person vi kun ser nakken av gjennom det vi etter hvert skjønner er en buss til Horsens Statsfængsel i Danmark. Lydmiksen dabber etter hvert av, men vi forstår hele alvoret vår unge protagonist, Rune, er i ferd med å tre inn i; han blir avkledd, ransaket og avfotografert før han blir slengt inn i en liten celle der hele avdelingen består av, som vakten sier, «tøffe typer» som venter på han.

Fra første stund Rune blir forlatt av vaktene merker man med en gang en klaustrofobisk og nervøs stemning. Inne i fengselet eksisterer det en moralkodeks der de sterke har all makt, mens de på bunnen må finne seg i nesten alt i frykt for sitt eget liv. Den dokumentariske stilen gjør i tillegg at alt vi ser, selv om det er absurd og helt uforståelig for «vanlige» mennesker, er troverdig og hardtslående. Kinematografien, lydmiks og skuespill klaffer helt utrolig og det er nesten som om man glemmer at dette faktisk er en fiksjonsfilm.

I forbindelse med visningen på Kosmorama 2010 var det anledning til å snakke med Tobias Lindholm, en av to regissører av R. Hele opplegget rundt filmen virker like utrolig som den virkeligheten filmen formidler. Så og si alle skuespillere, foruten Rune, er tidligere straffedømte og satt nettopp i Horsens Statsfængsel før det ble tømt for fanger. Og alle hendelser i filmen er tatt fra det virkelige liv i det samme fengselet, og alt er rekonstruert så nøyaktig at det nesten er pinlig. Alt dette er takket være filmens konsulent Roland Møller som spiller rollen som den brutale og følelseskalde Mureren. Under arbeidet med manuset ble Tobias Lindholm kjent med Møller som så og si kjenner Horsens Statsfængsel inn og ut, og nesten alt av hendelser og rutiner er tatt fra Møllers erfaringer.

Castingen av skuespillere er like utrolig. Produksjonen hadde ikke penger til å hente inn profesjonelle skuespillere fra København eller andre steder siden dette betydde at hotellregningene ville skyte i været. Det ble satt opp en lokal castingsesjon der det viste seg at mange tidligere straffedømte, som alle hadde vært i Horsens, dukket opp og det er derfor at alle karakterer i filmen virker så naturlige og realistiske. På en måte kan man si at filmen er en dokumentar som bruker rekonstruksjon av faktiske hendelser som grunnlag for sin fiksjonelle handling, og jeg finner igjen en hel del trekk fra den britiske dokumentarismen med John Grierson i spissen. Griersons hovedtanke var «creative treatment of actuality», der rekonstruksjon av faktiske hendelser kunne gjøres mer interessant ved å ty til fiksjon på toppen, og dette er noe R gjør helt etter boka.

R er en av filmene i Kosmoramas hovedkonkurranse, og jeg kan ikke se noe annet enn at denne filmen bør vinne. Hvis den ikke vinner, bør den likevel få ordinær kinopremiere på norske kinoer – noe annet ville være skammelig og kritikkverdig for dette er filmkunst på sitt beste. R er uten tvil den beste danske filmen på lenge (siden Antichrist) og vil, forhåpentligvis, være styrende for nye talenter innen den nordiske filmen. Fytte rakkern for en filmopplevelse!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Kristian Krogstad sier:

    Av 25 filmer var R klart den beste filmen jeg så under Kosmorama. Tobias Lindholm er Danmarks nye Nicolas Winding Refn, og av såkalt fengselsfilm, om man kan si at dette er en undergenre, så er også dette den beste jeg har sett. Anbefales særdeles sterkt, når den kommer på kino i Norge.

  2. Hadde egentlig gamblet på at R skulle vinne hovedkonk. under Kosmorama. Er spent på å se om den faktisk dukker opp på norske kinoer. Noen som har «inside info» å dele?

  3. Stig Andre Kristiansen sier:

    En fantastisk film!:) Det er spesielt lydeffektene som jeg følte var med på å virkelig få fram realismen i filmen. Den kvalmende susingen som dukker opp enkelte ganger i filmen er blant disse. For meg virket det som lyden av de innsattes sinne som tar et godt grep rundt magesekken din. Det er en film som leker med ord som håp, empati, kameratskap og representasjonen av virkeligheten.

    (Bitteliten refleksjonsspoiler)

    Noen spørsmål som jeg reflekterte på etter å ha sett filmen: Ble filmen tenkt på som en advarsel? Var det ment å vise oss det sanne bildet av en gruppe mennesker på skyggesiden? Var det å lage en fiksjonsfilm lettere for å få fram dette? Hva med de innsatte, fikk vi høre deres stemme? Har de allerede tapt når de bli satt i bås? Hadde en dokumentarfilm vært med på å sette dem i et mer realistisk lys? Hvor godt reflekterer filmen de innsattes virkelige liv? Hva med de innsattes tanker og ideer? Hva med behandling og terapi? Hvor ble det av oppfølgingen av de innsatte?. Hvorfor var fengselsvesenet nesten ikke tilstede i filmen? Hvorfor var kommunikasjonen de hadde med de innsatte preget av en så hard tone? Gir det er riktig bilde av hvordan en fengselsdiskurs skal være? Var det med på å skape et enda kaldere miljø enn nødvendig? Hvordan påvirker ulike kulturer hverandre i fengselet? Ble Rune plassert i feil fengsel? Er Rune det siste som er igjen av samfunnet før han blir låst inne? Er han motpolen til en fengselssytem som ikke fungerer?, et fengselssytem som ikke vil ha noe med samfunnet/virkeligheten å gjøre? Hvorfor har de ikke plastbestikk i fengselet? Hvorfor jobber de med å kutte kjøtt? Er ikke det med å stimulere blodtørsten?:) Ble ikke Rune dømt for å ha knivstukket noen?:)

    t

  4. Da regissøren snakket etter filmen, ble det i hvert fall gjort et stort poeng av at tidligere innsatte sine erfaringer gjennomsyrer denne filmen. Alt som skjer av smugling av hasj og voldelige handlinger er hentet direkte fra dem. Særlig han som spiller Mureren (Roland Møller) bidro med realismen.

    Alt det andre blir rene spekulasjoner. Ja, merkelig at de jobber med kniver og slikt i et fengsel, men det er vel kanskje en del av historien at sikkerheten ved dette fengslet, som nå er lagt ned, var elendig?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>