Montages

• Analysen
  • Omakase
  • Topplister
  • Filmfrelst
  • International
  • Blogger

TIFF 2014

Montages er offisiell mediepartner for Tromsø internasjonale filmfestival også i 2014.

Alt er overskridelse: Claire Denis’ Bastards
TIFF 2014

Alt er overskridelse: Claire Denis’ Bastards [4]

Av Endre Eidsaa Larsen

Claire Denis' uhyggelig gode Bastards vises i Oslo kl. 18.00 onsdag 23. april, og i den forbindelse republiserer vi denne omtalen vår av filmen. «Oppslukende og ubehagelig,» skriver Endre Eidsaa Larsen. [4]

Our Sunhi er en slapp og utilfredsstillende farse
TIFF 2014

Our Sunhi er en slapp og utilfredsstillende farse

Av Atli Bjarnason

TIFF 2014: Hong Sang-Soo sikter lavt med Our Sunhi, men til tross for små tilløp til humor, føles filmen ufullstendig og svært lite engasjerende.

Slagkraftig symbiose i sosiopatistudiet Stemple Pass
TIFF 2014

Slagkraftig symbiose i sosiopatistudiet Stemple Pass

Av Mads Outzen

TIFF 2014: Med Stemple Pass viser traveren James Benning at han fortsatt står i front for uavhengig og avantgardistisk filmskaping – i en film som er like kreativ som den er krevende for seeren.

Hvis disse veggene kunne snakke – Joanna Hoggs Exhibition
TIFF 2014

Hvis disse veggene kunne snakke – Joanna Hoggs Exhibition

Av Atli Bjarnason

TIFF 2014: Exhibition skildrer et ektepars liv som uløselig knyttet til huset de bor i, og gjør dermed et ganske ordinært relasjonsdrama om til noe helt eget.

Filmfrelst #135: Vi oppsummerer TIFF 2014
TIFF 2014

Filmfrelst #135: Vi oppsummerer TIFF 2014 [2]

TIFF 2014: TIFF er over for denne gang og vi kan se bake på en intens, innholdsrik uke, med mange flotte opplevelser og spennende film fra alle verdenshjørner. Her snakker vi om våre favoritter. [2]

En samtale med Hüseyin Tabak om Your Beauty is Worth Nothing
TIFF 2014

En samtale med Hüseyin Tabak om Your Beauty is Worth Nothing

TIFF 2014: I den siste utgaven av årets Filmprat snakker redaksjonsmedlem Thor Joachim Haga med Hüseyin Tabak om tematikken i Your Beauty is Worth Nothing, barnets perspektiv, hans mentor Michael Haneke og koblinger til Steven Spielberg.

En samtale med Benedikt Erlingsson om Of Horses and Men
TIFF 2014

En samtale med Benedikt Erlingsson om Of Horses and Men

TIFF 2014: I den femte utgaven av årets Filmprat snakker redaksjonsmedlem Thor Joachim Haga med regissør og skuespiller Benedikt Erlingsson om arbeidet med hans første spillefilm, Of Horses and Men.

The Exquisite Balance of Action and Repose in Paweł Pawlikowski’s Ida
International Edition

The Exquisite Balance of Action and Repose in Paweł Pawlikowski’s Ida

Av P. Stuart Robinson

TIFF 2014: Ida’s black and white imagery and heavy use of static shots might seem a little one-dimensional, but its simplicity is part of its charm.

Det er meg du vil ha – et problematiserende perspektiv på kjærlighet
TIFF 2014

Det er meg du vil ha – et problematiserende perspektiv på kjærlighet

Av Sveinung Wålengen

TIFF 2014: Dag Johan Haugeruds Det er meg du vil ha engasjerer som tematisk og personlig fortelling, båret frem av en glitrende Andrea Bræin Hovig i autentisk utlevering.

Some Thoughts on the Study of Terminal Institutions in Frederick Wisemans At Berkeley
TIFF 2014

Some Thoughts on the Study of Terminal Institutions in Frederick Wisemans At Berkeley

Av P. Stuart Robinson

TIFF 2014: How can master filmmaker Frederick Wiseman scrutinise the body of the University and fail to notice it dying before his eyes?

En samtale med Dag Johan Haugerud om Det er meg du vil ha
TIFF 2014

En samtale med Dag Johan Haugerud om Det er meg du vil ha

TIFF 2014: I den fjerde utgaven av årets Filmprat snakker vi med regissør Dag Johan Haugerud om kortfilmen Det er meg du vil ha.

Bildet er hentet fra musikkvideoen til låten «Low Class Conspiracy» av Madlib-alter egoet Quasimoto. 
Videoen er laget av norske Kristoffer Klunk -- legg merke til Youngstorget i bakgrunnen!
TIFF 2014

Kreativ frihet i Our Vinyl Weighs a Ton

Av Atli Bjarnason

TIFF 2014: Filmen om Stones Throw Records er – i likhet med plateselskapet – både inkluderende og sprudlende kreativ.

En samtale med Paolo Zucca om The Referee
TIFF 2014

En samtale med Paolo Zucca om The Referee

TIFF 2014: I den tredje utgaven av årets Filmprat snakker redaksjonsmedlem Thor Joachim Haga med Paolo Zucca om sin kjærlighet til film, toneskifter, stilistiske valg og referanser til Fellini og Antonioni i The Referee.

The Irrepressible Spirit of Youth: Mark Cousins’ The First Movie
TIFF 2014

The Irrepressible Spirit of Youth: Mark Cousins’ The First Movie

Av P. Stuart Robinson

TIFF 2014: This is a film inspired by the irrepressible spirit of youth, a spirit unbowed by the horrific gas attacks suffered at the hands of Saddam Hussein.

At Berkeley er et lydhørt mesterverk
TIFF 2014

At Berkeley er et lydhørt mesterverk

Av Endre Eidsaa Larsen

TIFF 2014: Frederick Wisemans At Berkeley er en film som er tålmodig, lydhør og samtidig aktivt tenkende. Og man kan godt si at den krever de samme kvalitetene fra seeren.

En samtale med Hisham Zaman om Brev til kongen
TIFF 2014

En samtale med Hisham Zaman om Brev til kongen

TIFF 2014: I den andre utgaven av årets Filmprat snakker redaksjonsmedlem Thor Joachim Haga med Hisham Zaman om Brev til kongens utradisjonelle og utfordrende tilblivelsesprosess.

En samtale med Kjell-Åke Andersson om Meg eier ingen
TIFF 2014

En samtale med Kjell-Åke Andersson om Meg eier ingen

TIFF 2014: I den første utgaven av årets Filmprat møter vi Kjell-Åke Andersson. Redaksjonsmedlem Thor Joachim Haga snakker med regissøren om arbeidet med Meg eier ingen, dens visuelle uttrykk og det politiske bakteppet.

A Serenade for a Grinning Assassin with Saul Schwarz’s Narco Cultura
TIFF 2014

A Serenade for a Grinning Assassin with Saul Schwarz’s Narco Cultura

Av P. Stuart Robinson

TIFF 2014: The national divide between two very different parts of one city, El Paso and Ciudad Juaréz, is the setting for this provocative documentary about the catastrophic ‘war on drugs'.

Kore-eda diskuterer arv og miljø i Som far, så sønn
TIFF 2014

Kore-eda diskuterer arv og miljø i Som far, så sønn

Av Magnus Høiby-Nikolaisen

TIFF 2014: Som far, så sønn lykkes bedre med å skape samtaler rundt et spennende tema enn å være en engasjerende fortelling, men er vel verdt tiden din.

Blod og bobil i helstøpte Sightseers
TIFF 2014

Blod og bobil i helstøpte Sightseers

Av Atli Bjarnason

TIFF 2014: Campingkomedien Sightseers finner humor i troverdige karaktersvikter, med hysterisk morsomt og dødelig utfall.

Blod er tykkere enn sprit i Meg eier ingen
TIFF 2014

Blod er tykkere enn sprit i Meg eier ingen [4]

Av Lars Ole Kristiansen

TIFF 2014: Kjell-Åke Andersson åpner årets filmfestival i Tromsø med en klok og gripende skildring av forholdet mellom en alkoholisert far og hans tapre datter. [4]

Vår guide til TIFF 2014: Fem filmer du bør se
TIFF 2014

Vår guide til TIFF 2014: Fem filmer du bør se [1]

Av Sveinung Wålengen

TIFF 2014: Årets utgave av Tromsø internasjonale filmfestival er rett rundt hjørnet. I denne artikkelen presenterer vi fem filmer vi mener festivalpublikummet ikke bør gå glipp av. [1]

Programmet for 2014-utgaven av Tromsø Internasjonale Filmfestival er sluppet
TIFF 2014

Programmet for 2014-utgaven av Tromsø Internasjonale Filmfestival er sluppet

Årets TIFF-program kan friste med nye filmer av Roman Polanski, Steve McQueen, Hayao Miyazaki, Claire Denis og Kelly Reichardt.

"Mig äger ingen" (Andersson, 2013)
TIFF 2014

Svensk åpningsfilm og sideprogram om gatebasket bekreftet til neste års TIFF

I motsetning til tidligere år slipper Tromsø Internasjonale Filmfestival neste års program allerede før jul. Det er allerede klart at åpningsfilmen blir svenske Meg eier ingen, og at et av sideprogrammene skal ta for seg gatebasket.

Montages logo
Montages AS
Båhusveien 1
3430 Spikkestad
post@montages.no
  • Om Montages

Seksjoner

• Analysen
  • Omakase
  • Topplister
  • Podcast
  • Blogger

Nyhetsbrev

Montages sender jevnlig ut nyhetsbrev med de siste sakene og godbiter fra sidene våre.

RSS iconVi har også RSS-feed

Montages
Om Montages  |  Nyhetsbrev
Montages på Facebook Montages på Bluesky mtages på YouTube
©2026 Montages.no
Ansvarlige redaktører: 
Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen
Personvern og cookies