OmtaleFFS’10: Paju (2009, Sør-Korea)Av Oda BharFinnes sannhet, eller rene motiver? Bør nysgjerrighet stilles, eller lever vi best i «lykkelig uvitenhet»? Den sørkoreanske dramathrilleren Paju gir oss kjærlighet og moral mot en bakgrunn av storpolitikk.
Armadillo – en frontlinjefilmAv Oda BharHvorfor sjokkerer den danske dokumentaren Armadillo oss mer enn andre filmer om krigen i Afghanistan? Montages har spurt regissør Janus Metz og fotograf Lars Skree.
OmtaleMusikalsk machismo i Djevelens trekkspillAv Oda BharColombiansk kappleik med trekkspill, bakt inn i en road movie på esel? Djevelens trekkspill er verdt å lytte til.
Et ballespark til Se og Hør?Av Oda BharFår vi ekte mediekritikk i En helt vanlig dag på jobben? Og restituerer filmen Sven O. Høibys person?
Claire Denis: Sensuell auteur [7]Av Oda BharHva får en sexscene til å fungere? Det gjelder ikke å vise mer, men å føle mer, ifølge Claire Denis. [7]
OmtaleTIFF ’10: Me and Orson Welles (USA, 2008)Av Oda Bhar«Gutt møter jente, de kommer i snakk og finner ut at de begge har kunstneriske drømmer. Dette kommer fram gjennom så pinlig pubertale dialoger at det effektivt sender forventningene til underjordisk nivå med en gang.»
TIFF’10: Huitfeldt åpner festivalenAv Oda BharTirsdag kveld var det offisiell åpning av Tromsø Internasjonale Filmfestival ved kulturminister Anniken Huitfeldt, men snakke om film gjorde hun lite av.
OmtaleTIFF’10: De hvites skam (Frankrike, 2009)Av Oda BharClaire Denis' siste film tar regissøren tilbake til Afrika, og et ikke-definert land i borgerkrig. Opprørerne nærmer seg, og en fransk familie må vurdere om de skal forlate kaffeplantasjen sin.
OmtaleTIFF’10: Cosmonaut (Italia, 2009)Av Oda BharTIFF'10 er i gang, og vi starter med den italienske ungdomsfilmen Cosmonaut - en av de store prisvinnerne ved fjorårets filmfestival i Venezia.
TIFF’10: Odas anbefalingerAv Oda BharVår skribent Oda er i Tromsø, og forteller deg hva hun mener du ikke kan gå glipp av i mylderet av titler.
Debra Zimmerman: Når kvinner velger film [8]Av Oda BharHvorfor får jeg så lyst til å være enig med gutta om hvilke filmer som er bra? Ifølge filmfeminist Debra Zimmerman er det helt normalt. [8]
Fotogen fotograf – Viktoria Winge i ScratchAv Oda BharViktoria Winge gjør en glimrende jobb i Jakob Rørviks Scratch, en truende og vakker novellefilm som holder oss i ånde.
Babelsberg: Filmskolen bak Muren [1]Av Oda BharHvordan få ekte spenning ut av kampen mellom det gode og det bedre? Dette dilemmaet møtte filmskapere i DDR. Vi ser tilbake på historien om filmhøyskolen i Babelsberg. [1]
Flerstemt maktanalyse – møt Natalia AlmadaAv Oda BharEr et kvinnelig filmblikk mer enn «følsomhet» og «flink med mennesker»? Hva er dette polyfone alle snakker om? Montages intervjuer Natalia Almada om feminisme og El General.
FFS’09: Fotoreportasje fra prisutdelingenAv Oda BharMontages har vært på festforestillingen og tatt bilde av prisvinnere og jurymedlemmer.
FFS’09: Når kvinner lager film [8]Av Oda BharMontages ser på filmprodusjon og distribusjon fra et feministisk perspektiv. [8]
FFS’09: Good Cats (Kina, 2008) [2]Av Oda BharHva finner vi i eksperimentell kinesisk film? En slags Kaurismäki-versjon av korrupsjons-/mafiasjangeren med eiendomsspekulasjon som tema, iblandet Roy Andersson-humor. [2]
FFS’09: Turistas (Chile, 2009)Av Oda BharDen chilenske filmen Turistas er vel så mye en path movie som en road movie.
FFS’09: Intervju med Payam Madjlessi [2]Av Oda BharFilm fra sør-festivalen er i gang i Oslo, og Montages starter dekningen med et intervju med den iransk-franske skuespilleren Payam Madjlessi i anledning visningen av Østerrikes Oscar-kandidat For a Moment, Freedom. [2]
FFS’09: Faustas perler: En potet er en potetAv Oda BharMot de avskyelige virker kun det motbydelige. Vi har sett Faustas perler, Gullbjørn-vinneren som denne uka åpner Film fra Sør-festivalen.
Sexy forfall: Den niende himmelAv Oda BharAndreas Dresen viser at kjærligheten kan ramme oss hardt, lidenskapelig og vakkert hele livet.
Surrealistisk italiensk dokufiksjon i Escape from the Call CenterAv Oda BharKVIFF'09: Escape from the Call Center belyser et viktig politisk problem gjennom en vellykket blanding av realistisk fiksjon, surrealisme og dokumentar.
Mystikk på ferie i About EllyAv Oda BharKVIFF'09: En velspilt mysterielek fra Iran med pene storbymennesker i rustikke omgivelser.
Gamle griser rir igjen i My Husband’s WomenAv Oda BharKVIFF'09: My Husband's Women viser mange kvinner, men handler egentlig bare om menn.
Dresen gir oss Whisky mit vodkaAv Oda BharKVIFF’09: Andreas Dresens nyeste film hadde verdenspremiere for en fullsatt Grand Hall i går kveld.
Sara Johnsen: Om forfatterskap og UpperdogAv Oda BharHva betyr status? Når føler du deg ovenpå, når er du underdog? Dette er et tema i Upperdog, den nye filmen til Sara Johnsen.
Star Trek midnattspremiereAv Oda BharFor Star Trek-fans og andre nysgjerrige bosatt i Oslo-området vil vi minne om midnattspremieren torsdag 7. mai på Colosseum kino (eller rettere sagt natt til fredag kl 00.03). Forestillingen er […]
Veronica Mars: Feministisk Noir? [5]Av Oda BharSom film noir har tv-serien Veronica Mars en vri. Detektiven er ikke en mann, og femme fatale er ikke en kvinne. [5]
Briller: Kunsten å kope [1]Av Oda BharHar du noengang reiste på ferie til et sted som var kjedeligere enn du forestilte deg? Briller kan være en vanskelig film å fange, men noen suppesøt idyll er den ikke. [1]