OmtaleBlodsbånd på prøve i L’heure d’été [3]Av Lars Ole KristiansenVi har sett den franske filmen L'heure d'été («Summer Hours») av Olivier Assayas, som opplever prisdryss og anerkjennelse, men fortsatt står uten norsk kinodistributør. [3]
OmtaleDet hvite båndet – udefinerbart ubehag [7]Av Eirik Smidesang SlåenMichael Haneke er en av ytterst få filmkunstnere av i dag som aktivt bruker og utfordrer publikums innlevelse som narrativ puslespillbrikke i sine filmer. Kanskje er det derfor mange avviser filmene hans. [7]
OmtaleThe Imaginarium of Doctor Parnassus, eller kunsten å lage et sammensurium [5]Av Kari Petronella FinstadStjernespekket og etterlengtet, men sannsynligvis ikke en film for de store massene. Terry Gilliams siste genistrek er en heisatur inn i det glade vanvidd. [5]
Coup de CoeurMarie Antoinette (2006) [4]Av Lars Ole KristiansenMarie Antoinette fanger kjedsomheten på en sart, vittig og vakker måte. [4]
OmtaleAvatar – en magisk tur i skogen [18]Av Kari Petronella FinstadDet er bare å gi seg ende over. James Camerons livsverk er en magisk, fargesprakende reise inn i eventyret. Vi har aldri sett noe lignende. [18]
OmtaleFra videohylla: 9 [8]Av Kari Petronella FinstadDenne dunkle, postapokalyptiske perlen fylte salen til randen under muligens den eneste kinovisningen i Oslo. Nå er den å finne i videohylla. [8]
OmtaleOIFF’09: Metropia (Sv/Dk/No, 2009)Av Eirik Smidesang SlåenMetropia er et formidabelt prosjekt etter skandinavisk målestokk. En film der alle med litt innsikt i finansieringsarbeid vil spørre seg hvordan man har greid å finansiere denne filmen.
OmtaleThe Limits of Jim Jarmusch [4]Av Martin SivertsenJarmusch tøyer grensene for tålmodigheten i The Limits of Control, en billedskjønn og utfordrende film med dørgende kjedsommelighet som gjennomgående tema. [4]
OmtaleOIFF’09: Mary and Max (Australia, 2009) [5]Av Kari Petronella FinstadGå ikke glipp av den underfundige, mørke claymation-perlen om to snålinger på hvert sitt kontinent. [5]
OmtaleFly me to the Moon! [6]Av Sivert AlmvikDuncan Jones' kritikerroste sci-fi-film Moon tilføyer kvalitet og intelligens i en sjanger som lenge har vært uglesett, og forbeholdt de spesielt interesserte. [6]
Coup de CoeurEd Wood (1994) [2]Av Eirik Smidesang SlåenEd Wood er filmen som viser at alle kan leve evig, såfremt riktig regissør får fortelle historien om deres liv. [2]
OmtaleDet nakne mennesket i Man tänker sitt [2]Av Eirik Smidesang SlåenIngen i dagens filmlandskap kler mennesket mer nakent enn svenskene. I Man tänker sitt strippes det til et selvdestruktivt, isolert og ensomt urvesen. [2]
OmtaleKore-edas ubehagelige nærhet [7]Av Trond JohansenRegissør Hirokazu Kore-eda er tilbake på norske kinoer med dramaet Still Walking. [7]
Coup de CoeurAlien (1979) [14]Av Thor Joachim HagaCinematekene-aktuelle Alien regnes som en av tidenes beste skrekk/sci-fi-filmer, men hvorfor er den det? Thor Joachim Haga kaller det for freudiansk nytelsesestetikk. [14]
OmtaleThe Hurt Locker – et crescendo av intensitet [3]Av Eirik Smidesang SlåenLike ubønnhørlig som de dødelige bombene festet på bilene eller gjemt i det maltrakterte gutteliket, neglisjerer Kathryn Bigelow publikums behov for et pustehull. [3]
OmtaleUp – med Pixar på den smale sti [7]Av Eirik Smidesang SlåenDet unike tillitsforholdet med kritikere og publikum har gitt Pixar rom for å lage sin smaleste og uten tvil særeste film til dags dato. Meget mulig er resultatet deres beste film noensinne. [7]
OmtaleUpperdogs problem [33]Av Lars Ole KristiansenUpperdog er forståelig nok hyllet i norsk filmkontekst, men mangler ifølge vår skribent en ren visjon. [33]
OmtaleSaftig krigsunderholdning i Inglourious Basterds [9]Av Trond JohansenQuentin Tarantino er tilbake i manesjen med kinoårets hittil mest veldreide underholdningsfilm! [9]