Cannes 2020
Filmfrelst #393: Cannes 2020 – Dag 2
Cannes 2020: I denne andre podkastepisoden fra årets alternative Cannes-festival snakker vi om et knippe filmer fra ulike seksjoner i programmet.
Cannes 2020: I denne andre podkastepisoden fra årets alternative Cannes-festival snakker vi om et knippe filmer fra ulike seksjoner i programmet.
Hva er en virkelig god debutfilm? Vi har forsøkt å finne svaret i denne rangeringen av ti enestående debutfilmer. [15]
Hollywood er slangen som biter seg selv i halen, reproduksjonens onde sirkel. Og salige blir de som tørster når kinomørket først skjenker en originalskrevet blockbuster, uten synlige kompromisser. [6]
Vår kåring av 90-tallets 100 beste filmer er klar, og her presenterer vi Montages’ utvalgte – fra 90. til 81. plass. [13]
Rush er ikke en spesielt intelligent film, og det er helt greit. Det finnes sannheter og resonans i vulgaritet og besettelse. Og man skal ikke kimse av en helsikes god Formel 1-film som flekser sine motorkrefter og maskuline sentimentalitet. [1]
Det erotisk ladede western-melodramaet (!) Revenge er en av Tony Scotts misforståtte mesterverker. I 2007 tok den nå avdøde regissøren filmen med tilbake til klipperommet. Resultatet ble en usensurert, men samtidig oppstrammet versjon.
Cinematekene feirer Top Guns 30-årsjubileum, og i denne artikkelen kaster vi et blikk på Tony Scotts karriere. Scott ble ofte anklaget for å dyrke overflate-estetikk og prangende stilgrep, men etterlot en rik og variert filmografi. [5]