Den sørkoreanske innovatøren og populære filmkunsteren Park Chan-wook har den siste tiden fått mye oppmerksomhet for iPhone-prosjektet Paranmanjang (Ups and Downs). Som en kortfilm med spilletid på 30 minutter, utelukkende filmet ved hjelp av iPhone 4, er dette et prosjekt som utvilsomt er interessant bare i kraft av sitt formatutforskende aspekt. Med Chan-wooks beviselige kunstneriske kapasitet bak det lille kameraet, løftes imidlertid Paranmanjang opp til noe mer enn bare et interessant eksperiment. Tross alt snakker vi her om en av samtidens ledende filmskapere på den internasjonale filmarena, med appell både i kunstneriske og kommersielle kretser. Denne kortfilmen har han regissert i samarbeid med sin yngre bror, Park Chan-kyong, med en produksjonskostnad på omlag 130 000 dollar. Kortfilmen rulles i disse dager ut på utvalgte kinoer i Sør-Korea, mens vi foreløpig må nøye oss med en kort teaser og bakomfilm (også filmet med iPhone 4):
Men Park Chan-wook har mer å by oss på i 2011. Nylig ble det kjent at den sørkoreanske regissørjuvelen skal gi seg i kast med sin første engelskspråklige film, Stoker, basert på et manus av Prison Break-stjerne Wentworth Miller som skrev manuset under pseudonymet Ted Foulke. Filmen produseres av det ikke ukjente brødreparet Tony og Ridley Scott, og innspillingen ventes påbegynt allerede denne våren. Tidlige spekulasjoner antydet at Carry Mulligan og Jodie Foster ville bli å se foran kamera, men begge virker nå å være ute av prosjektet. Nylig kunne vi isteden lese at australske Mia Wasikowska er i sluttforhandlinger for hovedrollen. Og med Wasikowska sannsynligvis ombord, har Chan-wook kapret et av de mest spennende ansiktene av unge kvinnelige skuespillere i dagens Hollywood, der fjoråret på mange måter var startskuddet på noe potensielt stort med opptredener i The Kids Are All Right og Alice in Wonderland. (Wasikowska er dessuten straks aktuell i tittelrollen av Jane Eyre mot Michael Fassbender under Cary Fukunagas regi).
Denne helga ble det kjent at årets Oscar-favoritt Colin Firth, i likhet med Nicole Kidman, også forhandler om viktige roller i Stoker. Dette vil i såfall bli Firths første film i kjølvannet av Kong George VI-tolkningen i The King’s Speech. Ifølge LA Times var både Firth og Kidman i Los Angeles denne uka for å ha samtaler med Park Chan-wook om filmprosjektet.
Stoker beskrives som en thriller, eller horrorfilm, om en tenåringsjente som oppsøkes av en fremmed og mystisk onkel kort tid etter at hennes far dør. Umiddelbart etter onkelens ankomst forsvinner flere mennesker fra lokalsamfunnet under uklare omstendigheter, og jenta mistenker straks den nyankomne onkelen. Manusforfatter Wentworth Miller har allerede spilt med åpne kort i forhold til å innrømme Alfred Hitchcocks Shadow of a Doubt som en åpenbar inspirasjonskilde, og det er ikke vanskelig å lukke øynene og se for seg at Park Chan-wook kan gjøre noe veldig filmatisk interessant ut av et slik konsept. Etter å ha bygd en karriere av forbløffende høy kvalitet siden gjennombruddet JSA i 2000, har Chan-wook allerede posisjonert seg som en av få filmskapere som er i stand til å tapetsere enhver innstilling i egne filmer med noe visuelt særegent; alltid originalt og imponerende, planlagt etter en tydelig visuell idé.
Forhåpentligvis vil verken språk- eller kulturbarrierer begrense handlingsrommet til en av vår tids mest lovende filmskapere når han nå tar spranget over til amerikansk filmproduksjon (slik historien dessverre har vært for andre asiatiske filmskapere som har reist til Hollywood). For dette kan fort bli en av de store filmlanseringene i 2012!