FFS’10: Stumfilmkonsert til Limite og jubileum [2]Av Thor Joachim HagaKronprinspar, Martin Scorsese, Bugge Wesseltoft og live stumfilmmusikk til den brasilianske klassikeren Limité var blant elementene i Film fra Sørs 20-årsmarkering i Operaen. [2]
FFS’10: Intervju – Xiaolu Guo om Once Upon a Time Proletarian [2]Av Maria Fosheim Lund«Dokumentarfilm og spillefilm er to sider av samme sak», sier Xiaolu Guo, regissøren av to FFS-aktuelle filmer. I samtale med Montages utdyper den kinesiske filmskaperen sine tanker om filmform og ulike kunstneriske uttrykk. [2]
OmtaleFFS’10: Leap Year (2010, Mexico)Av Sivert AlmvikÅrets Caméra d'Or-vinner i Cannes er en vellykket affære, med stram estetikk og en like stram historie. Men bør filmens bekymringsløse forhold til grafiske sexscener opp til debatt?
FFS’10: Intervju – Kim Longinotto om Pink Saris [1]Av Maria Fosheim LundRegissøren av FFS-aktuelle Pink Saris, Kim Longinotto, besøkte denne uken Oslo. Vi tok en prat med henne om filmen, ambivalens i karakterer (og hos publikum) og spørsmålet om dokumentarfilmskaperes synlighet. [1]
FFS’10: Road, Movie (2010, India/USA) [3]Av Thor Joachim HagaRoad, Movie er et sjeldent indisk bidrag til sjangeren av samme navn, men er også en slags hyllest til filmmediet som kulturformidler. [3]
FFS’10: Soul Boy (2008, Kenya/Tyskland) [1]Av Thor Joachim HagaEtter initiativ fra Tom Tykwer, kommer denne lille solskinnshistorien som vitner om ny vår for kenyansk og mellom-afrikansk film. [1]
OmtaleFFS’10: Kaminey (2009, India)Av Kari Petronella FinstadSang, dans og politisk kontrovers kan høres ut som en merkelig kombinasjon. Men i Bollywood er alt mulig.
OmtaleFFS’10: Paju (2009, Sør-Korea)Av Oda BharFinnes sannhet, eller rene motiver? Bør nysgjerrighet stilles, eller lever vi best i «lykkelig uvitenhet»? Den sørkoreanske dramathrilleren Paju gir oss kjærlighet og moral mot en bakgrunn av storpolitikk.
FFS’10: Searching for the Elephant (2009, Sør-Korea) [1]Av Sivert AlmvikSearching for the Elephant blander godt skuespill, stram regi og vakker kinematografi på en måte som vi er vant til for Sør-Koreanske filmskapere. [1]
OmtaleFFS’10: Kinatay (2009, Filippinene) [1]Av Karsten MeinichTåler vi Kinatay? Prisen for beste regi ved Cannes-festivalen i 2009 gikk til denne bekmørke filippinske filmen, en slags konklusjon på den torturpornografiske trenden som skylte gjennom 00-tallet. [1]
FFS’10: The Forbidden Door (2009, Indonesia)Av Trond JohansenHvem skulle tro at en av årets saftigste thrillere skulle komme fra Indonesia? Bak The Forbidden Door venter noe gåtefullt, mørkt og jævlig. Tør du åpne døra?
FFS’10: En presentasjon av World Cinema FoundationAv Karsten MeinichEr visningen av nyrestaurerte A Brighter Summer Day av Edward Yang noe av det viktigste å få med seg på Film fra sør? Ja, mener vi - og presenterer sideprogrammet fra World Cinema Foundation i samme slengen.
FFS’10: Vi presenterer asiatisk sjangerfilm [3]Av Eirik Smidesang SlåenUnder årets Film fra sør presenterer Montages et eget sideprogram med asiatisk sjangerfilm. Bollywood på sitt mest fargerike, såpeopera à la Hitchcock, filippinsk festivalvinner - det er bare å glede seg! [3]
OmtaleAllegorisk virkelighet i Kvinner uten menn [2]Av Maria Fosheim LundKunst og politikk forenes i samtidskunsteren Shirin Neshats sublime debutfilm, som åpner Film fra Sør. [2]
Bent Hamers Hjem til jul til San Sebastian [1]Av Eirik Smidesang SlåenEtter at deltakelse på Cannes-festivalen falt igjennom, har det vært knyttet mye spenning opp til hvilken annen internasjonal festival som ville invitere Hamers nyeste til konkurranse. [1]
Arthaus kjøper Gullpalmevinneren [2]Av Eirik Smidesang SlåenDet norske kinopublikummet får endelig se en Apichatpong Weerasethakul-film på kino, når Arthaus nå har kjøpt inn hans Gullpalmevinner. [2]
Overraskende palmedryss i Cannes [3]Av Lars Ole KristiansenThailandske Apichatpong Weerasethakul vant Gullpalmen for surrealistiske Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. [3]
KFF’10: internasjonalt konkurranseprogramAv Eirik Smidesang SlåenMontages har deltatt i arbeidet med å plukke ut det internasjonale konkurranseprogrammet til årets utgave av Kortfilmfestivalen i Grimstad. Denne artikkelen byr på et par smakebiter.
OmtaleK10: R (2010) [4]Av Sivert AlmvikDen dokumentariske og følelseskalde filmen R viser oss forhåpentligvis veien for nordiske filmskapere. R er så å si essensen av hva film bør være. [4]
OmtaleK10: Bodyguards and Assassins (2009)Av Sivert AlmvikTårevått, dramatisk, storslagent og actionspekket Hong Kong-film der selvoppofrelse, lojalitet og revolusjon blandes med spesialiserte slåsskjemper av det filosofiske slaget.
K10: Ola Lund Renolen Internasjonale FilmfestivalAv Sivert AlmvikKosmorama har endelig fått en egen profil: Ola Lund Renolens filmsmak. Men, dessverre, er alt som skjer utenom det tradisjonelle programmet mer spennende.
OmtaleK10: Fra høyfjell til betong i SnøhulemannenAv Sivert AlmvikDen norske dokumentarfilmen Snøhulemannen gir oss et unikt innblikk i hvordan en ekte eremitt lever, men den klarer aldri helt å komme under huden på mennesket bak myten.
K10: Siste frist for å stemme på KanonprisenAv Sivert AlmvikBransjen er inne i sin siste uke med avstemming til Kanonprisen 2009.