japansk-trailer-til-enter-the-void

Trailer

Japansk trailer til Enter the Void

Etter premieren på Gaspar Noés Enter the Void ved fjorårets Cannes-festival, som vi skrev inngående om, har de fleste av oss her på Montages ventet i spenning på denne filmen. Enten er det ut fra ekstreme forventninger, eller ut av frykt for hva slags galskap den fransk-argentinske regissøren har på lager for oss nå, i sin første spillefilm siden Irréversible -- en film som merket mange av oss for livet da den kom på norske kinoer sommeren 2003 (men som også gjorde seg fortjent til en plass på vår Topp 100 fra 00-tallet). Etter Cannes i fjor og påfølgende visninger i Toronto sist høst og Sundance nå i januar, er det i alle fall ingen tvil om at få stiller seg likegyldige til Enter the Void, enten de elsker eller hater den.

Og det høres ut som sånn omtrentlig de normale reaksjoner på en Gaspar Noé-film. Tidligere i år ble åpningstittel-sekvensen sluppet på nettet, noe som også skapte mye entusiasme -- og påfølgende debatt. Nå har det blitt sluppet en Enter the Void-trailer for det japanske markedet, som er interessant både fordi filmen foregår i (og over) Tokyo -- men også fordi japanerne nesten alltid skaper uventede markedsførings-innfallsvinkler.

Noe sier meg at Enter the Void blir en spenstig salgsutfordring for markedsføringsavdelinger omkring i den internasjonale smalfilmsdistribusjonsbransjen, og selv i denne japanske traileren kan det virke som om de gjør sitt ytterste for å holde publikum forvirret og pirret på samme tid. Ennå vet vi lite om hvordan filmen vil fremstå. Men det pirrende aspektet virker i alle fall på meg.

Slår man denne traileren sammen med nevnte åpningstittel-sekvens, stillsene fra filmen, mottagelsen fra festival-kritikere -- da har man en film i vente som skriker etter å bli sett og diskutert. Synd da at foreløpig ingen norske kinodistributører er innstilt på ta den inn her til lands. Fransk kinopremiere blir 5. mai, tett fulgt 15. mai av den japanske.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 14 kommentarer

  1. John-Erling sier:

    Å, som jeg håper det blir et mindfuck!

  2. Men åh, som jeg frykter det blir en kalkun!

  3. Vegard sier:

    Tviler på at Mr. Seul contre tous gir oss en kalkun. Skrekkelig og forvirrende, sikkert, men kalkun? Det har vi Uwe Boll og sånt til.

  4. Truls Foss sier:

    Herre min hatt som jeg gleder og gruer meg!

  5. Herre min tigerkatt som jeg gleder meg også. Dette må bli NOE – uansett hvor det ender. Aner et betydelig verk…

  6. Enig med alle, foruten Eirik ;-)

  7. Uenighet har vel ikke så mye med det å gjøre, Sivert? Jeg håper jo ikke at dette skal bli en kalkun – jeg håper som alle dere at vi får et nytt mindfuck à la Irréversible, men jeg frykter det motsatte. Frykter..

  8. E. Wiklund sier:

    Merker meg at Thomas Bangalter har musikk her. Det kan simpelthen bli for meget av det gode. Daft Punk fungerer nemlig utmerket “stand alone”. Tokyo er jo en uansett en cool by,som skapt for film. Og nytenkning på markedsføringen, det er velkommen…

  9. Vegard sier:

    Han stod jo for musikken i Irréversible også, og det var som kjent et meget godt resultat.

  10. Eivind L sier:

    Sitter med en god følese. Håper bare ikke det tar evigheter før vi får sett den her.

  11. Ja, veldig! Disse to faktorene, Tokyo som den andre, gjør at det uansett må bli musikalsk og visuelt interessant?

  12. John Andreas sier:

    Så den i Tallinn. Vond, laaaaaaaaang, sjelelig søken etter ny kropp. Definitivt en prøvelse å sitte gjennom hele, men merker at jeg i ettertid absolutt synes det var verdt det. Idet du tror kamera skal vise litt “nåde” stuper det inn i de verste tingene… Visuelt (og teknisk) veldig imponerende.

  13. Marta Åsheim sier:

    man får et innblikk av hva man kan forvente seg her – interv ju med Noé:

    http://www.nattogdag.no/film/artikler/noe-for-seg-selv

  14. Det eneste som interesserer meg med denne filmen må være selve settingen, nemlig Tokyo. Jeg har besøkt denne byen 5 ganger i løpet av de siste 9 årene og mer blir det, garantert.

    Jeg har kun sett Noes Irreverisble, og jeg følte det var met er rop om oppmerksomhet enn utsøkt filmkunst. Etter det jeg leser her så kan det virke som Noe igjen er ute etter å få seg litt oppmerksomhet (sex scenene). Muligens kan mannen nå by på en visuell revolusjon, men jeg følte det samme ble ytret i anledning Irrversible også, som endte opp med å heller virke svimlende og kvalmende (kameraføring).

    Filmen skal sees uansett.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>