Etter premieren på Gaspar Noés Enter the Void ved fjorårets Cannes-festival, som vi skrev inngående om, har de fleste av oss her på Montages ventet i spenning på denne filmen. Enten er det ut fra ekstreme forventninger, eller ut av frykt for hva slags galskap den fransk-argentinske regissøren har på lager for oss nå, i sin første spillefilm siden Irréversible -- en film som merket mange av oss for livet da den kom på norske kinoer sommeren 2003 (men som også gjorde seg fortjent til en plass på vår Topp 100 fra 00-tallet). Etter Cannes i fjor og påfølgende visninger i Toronto sist høst og Sundance nå i januar, er det i alle fall ingen tvil om at få stiller seg likegyldige til Enter the Void, enten de elsker eller hater den.
Og det høres ut som sånn omtrentlig de normale reaksjoner på en Gaspar Noé-film. Tidligere i år ble åpningstittel-sekvensen sluppet på nettet, noe som også skapte mye entusiasme -- og påfølgende debatt. Nå har det blitt sluppet en Enter the Void-trailer for det japanske markedet, som er interessant både fordi filmen foregår i (og over) Tokyo -- men også fordi japanerne nesten alltid skaper uventede markedsførings-innfallsvinkler.
Noe sier meg at Enter the Void blir en spenstig salgsutfordring for markedsføringsavdelinger omkring i den internasjonale smalfilmsdistribusjonsbransjen, og selv i denne japanske traileren kan det virke som om de gjør sitt ytterste for å holde publikum forvirret og pirret på samme tid. Ennå vet vi lite om hvordan filmen vil fremstå. Men det pirrende aspektet virker i alle fall på meg.
Slår man denne traileren sammen med nevnte åpningstittel-sekvens, stillsene fra filmen, mottagelsen fra festival-kritikere -- da har man en film i vente som skriker etter å bli sett og diskutert. Synd da at foreløpig ingen norske kinodistributører er innstilt på ta den inn her til lands. Fransk kinopremiere blir 5. mai, tett fulgt 15. mai av den japanske.