Visjonær og utemmet The Lovely Bones
The Lovely Bones er en vilter og ikke alltid vellykket, men særegen og beundringsverdig film. [5]
Montages ruller ikke terninger, og skriver filmkritikk om de titlene vi på en eller annen måte interesserer oss for. Omtalene er så lange som nødvendig, og etterstreber velfunderte meninger og formidling av kunnskap.
The Lovely Bones er en vilter og ikke alltid vellykket, men særegen og beundringsverdig film. [5]
Rumensk film er ennå i slaget. I kortfilmantologien Gylne tider oppnår Gullpalme-vinner Cristian Mungiu og hans medregissører å heve summen av de fem filmene opp til en større helhet. [1]
Julietta og åndene er, ved siden av 8½, Federico Fellinis mest personlige og oppskakende verk. Og dessuten en verdig kandidat til tittelen «verdens vakreste film». [7]
En revitalisering av B-filmsjangeren med eksentriske forskere på rockestjernenivå, som gir seg i kast med genspleising og nytt liv i god Frankenstein-stil – det må jo bli bra! Eller? [7]
Kingdom of Heaven: Director’s Cut er et komplekst og detaljert, men også lamslående mektig og vakkert epos om korsfarernes helvete foran himmelens kongerike. [9]
Har du mage for en kontroversiell, men prisvinnende gresk film på kino i sommer? [3]
Menn som hater kvinner var perfekt som den var, men de to siste kapitlene tjener til dels rikelig på sin forlengede spilletid. Dette har blitt en gavepakke for oss som er fans.
Evnen til å gjenskape drømmer er et av filmmediets privilegier. Christopher Nolan tar tilfart, kaster seg ut i det og snur verden på hodet i sin siste film. [17]
En sliten restaurant, en broket forsamling mennesker, mat, soulmusikk og Hamburg. Dette er oppskriften på smakfull føde i Fatih Akins nye film. [3]
Samtidig som hele verdens øyne var rettet mot fotball-VM i Sør Afrika, ble Emir Kusturicas to år gamle dokumentar om Diego Armando Maradona lansert på det norske DVD-markedet. [1]
Chicago-leverandøren Rob Marshall serverer en til dels underholdende, men definitivt slapp fisk med superstjernerunken Nine.
Twilight-sagaen har fanget millioner i både bokform og film. Med seriens tredje kapittel, Eclipse, står vi igjen overfor spørsmålet: Holder fenomenet mål som film? [1]
Edge of Darkness lurer oss til å tro at selveste Mel Gibson er tilbake i storform, men viser seg å være en dialogtung og langtekkelig liksomthriller. [5]
Det sørkoreanske filmeventyret The Good, the Bad, the Weird er kinosommerens smaleste blockbuster. [1]
En illustrert tekst – nærmest en billedbok med et lysende kraftfelt i Lena Endre. En sammensatt og varmt anbefalt filmopplevelse fra Norges største nålevende kunstner.
Et interessant feilsteg fra Ingmar Bergman, med en altoverskyggende, livsfarlig Liv Ullmann i hovedrollen. [3]
Colombiansk kappleik med trekkspill, bakt inn i en road movie på esel? Djevelens trekkspill er verdt å lytte til.