Tarantino og Nolan får viljen sin – Kodak holder celluloid i live med ny Hollywood-avtale

Kodak-sjef Jeff Clarke kunne i går stolt annonsere at selskapet har inngått avtaler de seks store Hollywood-studioene om fortsatt produksjon av analog film. Store regissører som Christopher Nolan og Quentin Tarantino har kjempet hardt for å holde liv i filmen, og kan dermed puste lettet ut.

Mens folk som David Fincher og Michael Mann for lengst har omfavnet digital filmskaping, nå synlig i Manns kinoaktuelle Blackhat (som vi diskuterte i Filmfrelst #169), har Hollywood fortsatt et knippe regissører som sverger til å skyte på film. Nolan har lenge vært en sterk forkjemper for mediet, og Tarantino gikk så langt som å si at «det faktum at de fleste filmer ikke blir fremvist på 35 mm betyr at verden er fortapt… digital projeksjon er bare TV på kino,» under Cannes-festivalen i fjor.

Nå har de to filmskaperne altså endelig fått sin garanti om at analog film fortsatt vil være et alternativ for filmskapere i nærmeste fremtid, etter at Kodak omsider har fått på plass en enighet med Hollywood. Indiewire deler et sitat fra Kodak-sjef Jeff Clarke:

Film has long been – and will remain – a vital part of our culture. With the support of the studios, we will continue to provide motion picture film, with its unparalleled richness and unique textures, to enable filmmakers to tell their stories and demonstrate their art.

Storfilmer som de Oscar-nominerte Boyhood, The Grand Budapest Hotel, og Interstellar er blant filmene som har anvendt analog film fremfor digitale opptaksmetoder det siste året, og, som vi allerede har rapportert, blir Star Wars: Episode VII også skutt på film.

Selv om celluloiden dermed lever videre enn så lenge, er det likevel med forsiktig optimisme. Kodaks filmsalg har falt med 96 prosent det siste tiåret, og det spørs hvor lenge de klarer å kjempe mot strømmen i en industri som ser ut til å omfavne det digitale medium mer for hver dag som går.